آمار نزاع در ایران روند صعودی را طی می‌کند. بررسی داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که نزاع و درگیری طی هفت سال گذشته بیش از 8 درصد افزایش داشت.

آمار صعودی نزاع و درگیری در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، نزاع و درگیری بر سر 175 تومان که به قتل کارگر جایگاه سوخت در ورامین ختم شد! خبری است که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و بسیاری را شوکه کرد.

نزاع گاهی با یک اختلاف نظر کوچک شروع می‌شود. البته برخی از روانشناسان و جامعه‌شناسان بر این باورند که گاهی این درگیری‌ها پیشینه دارند. به عبارتی گاهی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... جمع‌ شده و افراد با یک تلنگر فوران می‌کنند. درست جایی که به راحتی می‌توانند مسئله را حل کنند، کارشان به نزاع و درگیری کشیده می‌شود.

افزایش آمار نزاع در سال 1401

بررسی داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور و مرکز آمار ایران نشان از روند صعودی آمار نزاع در کشور می‌دهد. بنا بر داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، سال گذشته 591 هزار و 807 هزار نفر برای نزاع به این سازمان مراجعه کرده‌اند. 398 هزار و 958 نفر از آنها را مردان و 192 هزار و 849 نفر دیگر را زنان تشکیل دادند.

این در حالی است که سال 1400، آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به سازمان پزشکی قانونی، 586 هزار و 283 نفر بود. به عبارتی سال گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان نسبت به سال 1400 بیش از پنج هزار نفر افزایش یافت.


سال 1395 نیز آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به سازمان پزشکی قانونی، 547 هزار و 21 نفر بود. بنابراین نزاع و درگیری طی هفت سال اخیر بیش از 8 درصد افزایش داشت.

تناقض آمار نزاع سازمان پزشکی قانونی و مرکز آمار ایران

ناگفته نماند که این آمارها فقط در سازمان پزشکی قانونی ثبت شده است. در بسیاری از موارد نزاع و درگیری در سازمان‌های دولتی ثبت رسمی نمی‌شود.

از سوی دیگر، مرکز آمار ایران اما نزاع‌های ثبت‌شده در کشور را بیشتر از سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است. این مرکز آمار نزاع فردی سال 1400 را 615 هزار و 387 نفر و آمار نزاع جمعی را 6818 نفر اعلام کرد.

5 استان با بیشترین آمار نزاع


اما در کدام استان‌ها بیشترین نزاع و درگیری ثبت رسمی شد؟ بررسی داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که تهران بیشترین نزاع و درگیری را ثبت کرده است. سال گذشته 103 هزار و 904 نفر برای نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

پس از تهران نیز خراسان رضوی بیشترین آمار نزاع را به خود اختصاص داده است. سال گذشته 53 هزار و 77 مورد نزاع برای این استان ثبت شد. اصفهان با 42 هزار و 20 نفر، آذربایجان شرقی با 38 هزار و 590 نفر و فارس با 30 هزار و 24 نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

کمترین نزاع در کدام استان‌ها ثبت شد؟


سال گذشته، استان ایلام با 3371 مراجعه‌کننده کمترین آمار نزاع را در سازمان پزشکی قانونی کشور ثبت کرد.

پس از ایلام نیز استان‌های خراسان جنوبی با 3894 نفر، بوشهر با 4025 نفر، سمنان با 5235 نفر و کهگیلویه و بویراحمد با 6135 نفر در رتبه‌های بعدی کمترین آمار مراجعه‌کنندگان به سازمان پزشکی قانونی قرار گرفتند.

عصبانی‌ترین استان‌ها به روایت سازمان روانشناسی


سازمان نظام روانشناسی ایران اما آمار نزاع را به نسبت جمعیت استان‌ها بررسی کرده است. پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارشی به آمار عصبانی‌ترین استان‌ها بنا بر آمار اعلامی سازمان پزشکی قانونی پرداخت. علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی در این مورد گفته بود که در سال 1400، عصبانی‌ترین استان‌ها به ترتیب اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان و خراسان شمالی رتبه‌بندی شدند.

فتحی آشتیانی گفته که حدود یک سوم جمعیت ایران با اختلالات روانشناسی مواجه هستند. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت سلامت روان در کشور نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha