دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 366405

انجمن سرطان آمریکا فهرستی از غربالگری‌های پیشگیری کننده از انواع سرطان‌هایی که در اولویت است را معرفی کرد تا به تشخیص زودتر سرطان کمک کند.

غربالگری کدام سرطان‌ها اولویت دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این غربالگری‌ها می‌تواند به تشخیص زودتر سرطان کمک کند تا روند درمان اثربخش‌تر باشد چرا که پزشک با بررسی عوامل خطر از جمله سن، جنس، تاریخچه خانوادگی و موقعیت جغرافیایی و شغلی، تشخیص می‌دهد که کدام غربالگری برای افراد بهتر است و یا اولویت دارد.

بر اساس اعلام متخصصان آنکولوژی انجمن سرطان آمریکا، غربالگری سرطان زمانی بهترین نتیجه را دارد که به طور منظم طبق دستورالعمل انجام شود چرا که با افزایش انواع خاصی از سرطان‌ها مثل سرطان پستان، روده و ریه، اهمیت بررسی‌های پزشکی دوچندان می‌شود.

بر این اساس ماموگرافی، در اولویت نخست غربالگری قرار دارد؛ ماموگرافی، گرفتن عکس اشعه ایکس از پستان است که به پزشکان کمک می‌کند تا تغییرات پستان را در طول زمان مقایسه کنند و گاهی تا سه سال قبل از بروز علایم، سرطان را شناسایی کرده، زنان بعد از چهل سالگی می‌توانند این غربالگری را انجام دهند.

غربالگری سرطان دهانه رحم دومین غربالگری مورد تایید این انجمن به شمار می‌رود که بر اساس آن آزمایش اچ پی وی (HPV) و تست پاپ‌اسمیر دو آزمایشی هستند که برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم یا پیشگیری از آن بسیار کمک کننده هستند.

تست HPV، ویروس پاپیلومای انسانی را که می‌تواند باعث تغییرات سلولی در دهانه رحم شود را شناسایی می‌کند. اگر HPV به خودی‌خود از بین نرود، می‌تواند باعث زگیل تناسلی و سرطان شود.

تست پاپ‌اسمیر، تغییرات سلولی دهانه رحم را بررسی می‌کند که در صورت عدم درمان می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود، معمولا بعد از ۱۸ سالگی این غربالگری‌ها شروع می‌شود.

انجمن سرطان آمریکا غربالگری کولورکتال که به روده بزرگ اختصاص دارد را در اولویت سوم غربالگری سرطان قرار داده و گفته‌اند بهتر است هم زنان و هم مردان ۴۵ تا ۷۵ ساله از نظر سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) غربالگری شوند. کولونوسکوپس رایج‌ترین غربالگری برای سرطان کولورکتال است.

غربالگری سرطان پروستات در رتبه چهارم غربالگری‌ها قرار گرفته است؛ آزمایش خون، آنتی‌ژن اختصاصی PSA را شناسایی می‌کند، PSA پروتئینی است که توسط سلول‌های غده پروستات اعم از طبیعی یا سرطانی، ساخته می‌شود.

هرچه سطح PSA بالاتر باشد، احتمال ابتلایه سرطان پروستات بیشتر است، این غربالگری معمولا بعد از ۵۰ سالگی انجام می‌شود، اما در مردانی که یک خویشاوند درجه یک مبتلا با سن کمتر از ۵۰ سال دارند از ۴۰ سالگی باید از نظر ابتلا به سرطان پروستات غربالگری شوند.

غربالگری سرطان ریه پنجمین اولویت غربالگری عنوان شده است؛ در این روش اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوزپایین تنها آزمایش غربالگری توصیه شده برای سرطان ریه است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha