پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 366574

 صفحه‌های نمایش‌ همه جا روی میز، روی پاهای شما و روی دیوار هستند و خستگی چشم یک وضعیت موقت اما ناراحت‌کننده است که با استفاده بیش از حد آنها همراه می‌شود.

آیا صفحه نمایش قاتل چشم است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از سایکولوژی، آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) هشدار می‌دهد افرادی که زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایش می‌گذرانند ممکن است دچار خشکی چشم، تاری دید، آبریزش چشم یا سردرد شوند.

آکادمی چشم پزشکی می‌گوید موارد ذکر شده به این دلیل است که انسان‌ها هنگام خیره شدن به این دستگاه‌ها کمتر پلک می‌زنند. افراد معمولا حدود ۱۵ بار در دقیقه پلک می‌زنند اما این میزان پلک زدن را می‌توان در حین خیره شدن به صفحه‌نمایش به نصف کاهش داد.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا برای کاهش فشار چشم توصیه کرد که بر اساس قانون «۲۰-۲۰-۲۰» استراحت کنید. هر ۲۰ دقیقه، به دور نگاه کنید، حداقل ۲۰ ثانیه به شی در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنید. این روش به چشمان شما فرصتی برای تنظیم مجدد می‌دهد.

افراد هم چنین می‌توانند از راهکارهای ذیل برای بهبود وضعیت چشمان خود استفاده کنند:

• از اشک مصنوعی برای چرب کردن چشم‌ها در صورت احساس خشکی استفاده کنید.

• به اندازه طول بازو در مقابل صفحه نمایش خود بنشینید و ارتفاع آن را تنظیم تا بتوانید کمی به سمت پایین به آن نگاه کنید.

• از فیلتر صفحه مات برای کاهش تابش نور صفحه نمایش شیشه‌ای استفاده کنید.

• روشنایی و کنتراست صفحه نمایش خود را تنظیم و نور کم نزدیک به صفحه نمایش را انتخاب کنید.

• هنگام کار با رایانه یا تبلت برای مدت طولانی، به جای لنزهای تماسی از عینک استفاده کنید.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا خاطرنشان کرد که نور آبی رایانه‌ها خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش نمی‌دهد.

دانیل پورتر از آکادمی چشم پزشکی آمریکا می‌گوید «درست است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی و اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را افزایش دهد اما مشخص نشده است که مقدار کمی نور آبی که از صفحه نمایش رایانه می‌آید به چشم شما آسیب می‌رساند».

پورتر گفت تاکنون شواهد هیچ ارتباط معنی‌داری بین نور آبی صفحه‌نمایش و آسیب به شبکیه چشم یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن نشان نداده‌اند.

وی افزود علاوه بر این، نور آبی به خستگی چشم مرتبط با استفاده از صفحه نمایش کمک نمی‌کند، بنابراین لازم نیست پولی را برای عینک‌های ویژه «مسدود کننده نور آبی» خرج تا هنگام کار با دستگاه‌ها از آن استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha