همیشه از عمل زیبایی بینی به عنوان یکی از چالشی‌ترین جراحی‌ها یاد می‌کنیم. چرا که طی انجام رینوپلاستی، نه تنها سلامتی که زیبایی‌تان را هم تمام و کمال به دست پزشک‌ می‌سپارید. یک اشتباه کوچک کافی است تا عوارضی همچون جابجایی غضروف بینی بعد از عمل، گریبان‌ گیرتان شود.در این مقاله به بررسی دقیق علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل، دلایل متعدد بروز آن، نکاتی برای پیشگیری از این عارضه هولناک و راه حل آن می‌پردازیم.

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل: نکاتی حساس و حیاتی

دلایل جابجایی غضروفی بینی بعد از رینوپلاستی

رینوپلاستی برای زیباتر دیده شدن و بهبود شرایط تنفسی شماست، نه افزودن مشکلی به مشکلات دیگر! یکی از رایج‌ترین عوارض جراحی بینی، جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل است. غضروف دماغ، یکی از اصلی‌ترین عوامل استحکام و فرم دهی به بینی است و به دلایل زیر جابجا می‌شود.

انتخاب پزشک کم تجربه

برای اصلاح فرم بینی و ایرادات عملکردی و ظاهری آن تصمیم به جراحی بینی گرفته‌اید؟ اول یک پزشک ماهر پیدا کنید تا با عوارض جبران ناپذیری مثل جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل مواجه نشوید.

انتخاب پزشک کاربلد برای جلوگیری از جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل

با انتخاب بهترین جراح بینی استخوانی در تهران و اطمینان به مهارت و تجربه او، بی شک جراحی موفقیت آمیزی خواهید داشت. چرا که او مناسب‌ترین سبک و تکنیک جراحی را به شما معرفی می‌کند و به بهترین شکل ممکن آن را انجام می‌دهد.

عفونت بینی بعد از عمل

در واقع عفونت بینی هم نتیجه انتخاب اشتباه پزشک است. اگر تمام روند جراحی به درستی و مطابق اصول طی شود، با چنین عارضه‌ای روبه‌رو نمی‌شوید. البته که رعایت نکات بهداشتی بعد از جراحی دماغ نیز نقش مهمی دارد. عفونت بینی می‌تواند منجر به جابجایی غضروف بینی بعد از عمل شود و مدت‌ها درگیرتان کند.

عفونت بینی باعث جابجایی غضروف بینی می‌شود

ماساژ اشتباه و غیر اصولی بعد از عمل

یکی از اقدامات مراقبتی بعد از رینوپلاستی، ماساژ درست و اصولی بینی به منظور کاهش تورم ناشی از جراحی تهاجمی است. دقت کنید که این کار را دقیقاً مطابق آموزش پزشک معالجتان انجام دهید. در غیر این صورت با اعمال فشار اضافی روی استخوان‌ها و غضروف دماغ، منجر به جابجایی غضروف بینی می‌شود.

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل به دلیل ماساژ اشتباه

ضربه به بینی

بعد از جراحی بینی، ماه‌ها زمان لازم است تا غضروف بینی به قدر کافی سر جای خود محکم شود و ثابت بماند. در این مدت تمام حواستان را جمع کنید تا ضربه‌ای هر چند کم فشار، به بینی‌تان وارد نشود. پس حواس پرتی در دوران نقاهت پس از عمل جراحی ممنوع است! وگرنه باید خودتان را آماده مواجهه با دردسرهای جابجایی غضروف بینی بعد از عمل کنید.

علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

قبل از هر چیز این هشدار را می‌دهیم که جابجایی غضروف بینی با ورم غضروف یا سپتوم، علائمی مشابه به هم دارند و اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند و تشخیص تفاوت این دو مشکل برای زیبا جویان، امری بسیار حیاتی است. علائم جابجایی غضروف بعد از عمل بینی عبارت‌اند از:

  • احساس درد فراوان با لمس بینی
  • مشکلات تنفسی و انسداد راه هوایی
  • برآمدگی یا فرورفتگی در برخی نواحی بینی
  • تورم غیر عادی در قسمتی از دماغ
  • افزایش ترشحات مخاطی
  • کبودی غیر طبیعی و طولانی مدت زیر چشم‌ها و اطراف بینی
  • در برخی از موارد خون‌ریزی خفیف

نشانه های جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل

احساس درد، تورم و کبودی

تجربه کمی درد، ورم و کبودی بعد از جراحی بینی طبیعی است و تمام افراد کم و بیش آن را تجربه می‌کنند. معمولاً بعد از گذشت کمتر از یک هفته و انجام نکات مراقبتی، این علائم از بین خواهند رفت. در صورت ادامه دار شدن یا شدت گرفتن آن‌ها، برای تشخیص جابجایی غضروف بینی یا هر عارضه دیگری، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد از علائم جابجا شدن غضروف بینی است

گرفتگی بینی و اختلالات تنفسی

جراحی بینی در نهایت باید علاوه بر زیبایی بصری، به بهبود عملکرد تنفسی شما نیز کمک کند. بنابراین هرگونه اختلال تنفسی یا احساس گرفتگی مجاری هوایی، غیرطبیعی و نوعی آژیر خطر علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل محسوب می‌شود. باید بلافاصله آن را پیگیری کنید و اقدامات لازم را به منظور آغاز روند درمان و بهبود انجام دهید.

از نشانه های جابجایی غضرو بینی مشکلات تنفسی است

دفرمه شدن شکل ظاهری بینی

بعد از برداشتن آتل، با دقت فراوان فرم بینی خود را بررسی کنید. وجود هرگونه برآمدگی یا فرورفتگی جزئی یا عمیق روی هر بخشی از دماغ، نشانه‌ای از علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل است و ممکن است شما را وادار به انجام جراحی ترمیمی کند.

البته نگران نباشید! با انتخاب بهترین جراحی بینی گوشتی، هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و کار به اینجا کشیده نمی‌شود. زیرا او تجربه و دانش کافی را برای انجام انواع رینوپلاستی دارد.

تغییر فرم بینی بعد از عمل از علائم جابجایی غضروف بینی می‌باشد

افزایش ترشحات مخاطی و علائمی شبیه به سرماخوردگی

اگر غضروف بینی شما بعد از عمل حرکت کرده و به درستی سر جای خود محکم نشده باشد، علائمی دقیقاً شبیه به سرماخوردگی و عفونت سینوزیت را تجربه می‌کنید. با این اتفاق ممکن است ترشحات مخاطی بینی‌تان زیادتر از حد معمول شود و احساس کمی درد در ناحیه سر و صورتتان داشته باشید. در ضمن در صورت داشتن آلرژی به انواع مواد حساسیت‌زا، واکنش دوچندان نشان می‌دهید.

علائمی مانند عفونت سینوزیت از نشانه های جابجایی غضروف بینی است

درمان جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

اگر به هر دلیلی روند جراحی بینی‌تان به خوبی پیش نرفت و درگیر عوارضی چون جابجایی غضروف بینی شدید، مهم‌ترین کار، انتخاب بهترین و امن‌ترین راه حل درمان است. فقط باید کمی صبر کنید، زیرا تا پایان دوره نقاهت هیچ کاری از دست شما و پزشکتان بر نمی‌آید. بعد از گذراندن دروان نقاهت، دو راه برای درمان جابجای غضروف بینی پیش رویتان دارید.

راه حل اول: ماساژ بینی

در صورت جابجایی جزئی غضروف بینی، پزشک معالج شما، ماساژ بینی را پیشنهاد می‌دهد. در صورت تمایل، مرحله به مرحله ماساژ بینی به شما آموزش داده می‌شود تا نحوه گذاشتن انگشت روی بینی و کنترل میزان فشار را یاد بگیرید و اشتباه نکنید.

البته بدانید و آگاه باشید که انجام این کار به دست خودتان بسیار ریسکی و پرخطر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که ماساژ درمانی را به دست متخصصان این کار بسپارید و مشکل را از چیزی که هست، بدتر نکنید!

درمان جابجایی غضروف بینی بعد از عمل با ماساژ اصولی

راه حل دوم: جراحی ترمیمی یا ثانویه

اگر علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل شدید و حاد باشد، متأسفانه پزشکتان چاره‌ای جز پیشنهاد جراحی ترمیمی ندارد! البته باید تأییدیه جراحی ترمیمی یا ثانویه را از یک پزشک معتمد بگیرید.

بسیاری از پزشکان به دلیل منافع شخصی خود و در نظر گرفتن سود مالی بیشتر، این جراحی را پیشنهاد می‌دهند، در حالی که گاهی با روش‌های غیر جراحی، غضروف سر جای خود برمی‌گردد و ثابت می‌شود.

جراحی ترمیمی برای رفع جابجا شدن غضروف بینی

توصیه‌ های طلایی برای جلوگیری از جابجا شدن غضروف بینی

قبل از هر چیزی، باید یادآوری کنیم که چهره شما به شکلی منحصر به فرد و در زیباترین حالت خود آفریده شده است. بنابراین اولین و مهم‌ترین توصیه ما به شما این است که خودتان را همان‌طور که هستید دوست داشته باشید و تا حد امکان از رفتن زیر تیغ جراحی خودداری کنید.

اما اگر به هر دلیلی تصمیم به انجام رینوپلاستی گرفته‌اید، برای جلوگیری از جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل، نکات زیر را رعایت کنید.

  • انتخاب پزشکی حرفه‌ای به همراه تکنسین باتجربه
  • دریافت مشاوره قبل از انتخاب تکنیک و سبک جراحی
  • عدم انجام فعالیت‌های سنگین
  • پیشگیری از وارد شدن فشار و ضربه به بینی
  • خوابیدن با 2 بالش به صورت سر بالا
  • انجام ماساژ بینی به شیوه‌ای درست و اصولی
  • رعایت تمام نکات مراقبتی بعد از عمل
  • پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت سینوس‌ها

اقدامات ضروری برای پیشگیری از جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

جمع بندی نهایی:

در این مقاله علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل و دلایل بروز این عارضه را به طور دقیق بررسی کردیم. همچنین توصیه‌های لازم برای جلوگیری از این عارضه هولناک را به شما گوشزد کردیم. دیدیم که مهم‌ترین نکته‌ برای جلوگیری از جابجایی غضروف بینی، انتخاب پزشکی حرفه‌ای و ماهر است.

فقط با یک انتخاب صحیح، از شر جنگ و ستیز با این عارضه ترسناک خلاص شوید و خطر انجام جراحی ترمیمی یا ثانویه را به جان نخرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha