گزارش‌ها، مقالات، تحقیقات و...همه در مذمت دخانیات می‌گویند؛ دخانیاتی که همیشه و همه‌وقت نهی شده و همه از عوارض و تاثیرات مخربش بر سلامت جسم و جان‌ آدم‌ها خبر دارند.

مصرف سیگار در زنان، چطور می‌تواند شیب احتمال ناباروری را تند کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، در این میان، یکی از اصلی‌ترین عوارضی که برخلاف اثرگذاری بالایش، کمتر به آن پرداخته شده و می‌تواند مسیر زندگی افراد را تغییر بدهد و چالش‌هایی جدی برای‌شان به همراه داشته باشد، کاهش قدرت باروری خانم‌هاست؛ اتفاقی که بر اثر سیگار کشیدن زنان رخ می‌دهد و پای‌شان را به مطب متخصصان ناباروری باز می‌کند اما چطور و چگونه این اتفاق می‌افتد؟


آمارها خبرهای خوبی از مصرف سیگار خانم‌هاندارند؛ این‌طور که بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت می‌گوید، نسبت به مطالعه‌ای که سال۱۳۹۵درخصوص مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال انجام شده، مصرف دخانیات توسط زنان از ۰.۱درصد به ۰.۲۹درصد افزایش یافته! یعنی مصرف روزانه سیگار در این گروه سنی ۱۹۰درصد و در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال ۹۰.۸۸درصد افزایش یافته است.

این واقعیتی کتمان‌ناپذیر است؛ این‌که انواع مواد دخانی ازجمله سیگار و قلیان، مهم‌ترین اثرمنفی خود را روی سلامت عروق و میزان خون‌رسانی اندام‌ها می‌گذارند:«درواقع مواد سمی داخل سیگار ودخانیات بسیار متعدد هستند ودر اکثر سرطان‌های بدن در دستگاه‌های مختلف ازجمله دستگاه تناسلی، تنفسی،گوارشی و...ردپای سیگار وقلیان دیده‌می‌شود.»این را دکتراعظم محمداکبری، متخصص زنان وفلوشیپ ناباروری می‌گویدکه معتقد است این مواد،فارغ از این‌که طول عمر افراد را دچار اختلال می‌کنند والبته هزینه‌های سنگینی ازخود به جای می‌گذارند، خون‌رسانی اعضای بدن را دچارمشکل می‌کنند؛ موضوعی که می‌تواند سلامت وعملکرد هرکدام ازاین عضوهای بدن را دچار مشکل کند وآسیب‌های گاه جبران‌ناپذیری به‌وجود بیاورد.


چرا ناباروری؟


حالا همین اختلال خون‌رسانی را درعضوی مانند تخمدان‌ها ورحم تصور کنید؛ اختلالی که می‌تواند عوارضی همچون ناباروری به همراه داشته باشد:«واقعیت این است که این اختلال خون‌رسانی در تخمدان که یکی از بارزترین عوارض مواد دخانی است، می‌تواند باعث کاهش ذخیره تخمدان شود.» وخب چه کسی است که نداند یکی ازمهم‌ترین قسمت‌‎های باروری، تولید تخمک سالم است؟ موضوعی که دکتر محمد اکبری به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی عاملی مانند سیگار و قلیان، باعث کاهش عملکرد تخمدان شود، بی‌تردید می‌تواند عارضه‌ای همچون بالا رفتن احتمال ناباروری را به همراه داشته باشد.»



در مسیر درمان


«هرچه سریع‌تر مصرف‌تان را قطع کنید.» این تکراری‌ترین توصیه‌ای است که دکتر محمداکبری به مراجعان می‌کند که در شرح‌حال‌شان، مصرف سیگار، قلیان یا الکل وجود دارد. افرادی که حالا به دلیل ناباروری به پزشک متخصص مراجعه کرده‌اند و در جست‌وجوی درمان هستند:« طبیعتا تاثیرات قبلی مصرف این مواد قابل انکار نیست ولی واقعیت این است هر زمانی که استفاده از این مواد قطع شود، جلوی پیشروی عارضه‌های متعدد بر اعضای بدن فرد گرفته می‌شود و خب این یعنی یک قدم به درمان و نتیجه دلخواه‌مان نزدیک می‌شویم.» آنچه مشخص است این که قطع مصرف دخانیات، احتمال بالا رفتن پاسخ بهتری به روند درمان را افزایش می‌دهد.


قلیان هم همین‌طور


شاید به گوش شما هم رسیده باشد که گاهی عوارض ناشی از قلیان، سیگار را هم کنار می‌زند و درصدر آسیب‌زننده‌های سلامت قرار می‌گیرد؛ قلیانی که وجهه قابل‌قبول‌تری دارد اماعوارضی نه کمتر که گاهی بیشتر ازسیگار برای همه افراد جامعه به‌خصوص زنان به‌همراه دارد. قلیان سمومی را وارد بدن می‌کند که باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده ومی‌تواند میزان باروری خانم‌ها را کاهش دهد و حتی یائسگی زودرس در خانم‌ها را باعث شود.»



قبحی که می‌ریزد؛ احتمالی که بالا می‌رود!


هرچه قبح کشیدن سیگار توسط خانم‌ها و از آن مهم‌تر، توسط دختران نوجوان بیشتر ریخته شود از آن طرف در سال‌های آینده با آمار ناباروری بیشتری روبه‌رو هستیم، چراکه این اتفاق باعث می‌شود افراد در دوره درازمدت‌تر و به شکلی بی‌پرواتر، سیگار و قلیان بکشند:« این یعنی چه؟ یعنی سال‌های بیشتری تحت تاثیر عوارض بیشتری قرار می‌گیرند.» طبیعتا تفاوت آشکاری وجود دارد میان کسی که از ۳۰سالگی سیگار کشیدن را شروع کرده تا کسی که از۱۵سالگی، دود سیگار و قلیان را استنشاق کرده است! این ماجرای قبح ریختن وبی‌پروا شدن، گاهی آن‌قدر ادامه‌دارمی‌شودکه به نوشیدنی‌های غیرمجاز والکلی هم می‌رسد؛ دایره‌ای از مواد ممنوعه که هرکدام تاثیرات غیرقابل انکاری در روند بالا رفتن احتمال ناباروری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha