«پسربچه با قدم‌های کوچکش می‌خواست فرار کند اما سگ ولگرد با جهشی خودش را به او رساند و چنگ و دندانش را نشان داد...»، این، لحظه وحشتناکی است که بارها درباره‌اش نوشته‌ایم و خوانده‌اید.

 2 کودک در 2 روز پیاپی قربانی حمله سگ‌های ولگرد شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، ماجرای آشنا و در عین حال تلخ حمله سگ‌های وحشی به شهروندان، به‌خصوص کودکان. حادثه‌ای که این روزها قربانیان تازه‌ای گرفته و در 2روز و در 2حادثه جداگانه سگ‌های ولگرد به 2 کودک حمله کرده و جان یکی را گرفته و دیگری را مجروح کرده‌اند. اما منشا این حوادث چیست و چرا سگ‌های ولگرد به کودکان حمله می‌کنند؟

سرمای زمستان و کمبود غذا سگ‌های ولگرد را به‌سوی مناطق مسکونی می‌کشاند و حوادث تلخی را رقم می‌زند. هرچند اغلب این حوادث در مناطق روستایی یا حاشیه شهرها رخ می‌دهد اما تازه‌ترین حادثه در یکی از خیابان‌های یاسوج اتفاق افتاد؛ جایی که سگی ولگرد به پسربچه‌ای حمله و او را به‌شدت مجروح کرد.

در جریان این حادثه که دوربین‌های مداربسته محل؛صحنه‌هایی از آن را ضبط کرده‌اند، سگی سیاه رنگ با جثه‌ای بزرگ به پسربچه حمله می‌کند. هرچند او با دیدن سگ پا به فرار می‌گذارد و تلاش می‌کند خودش را نجات دهد اما سگ ولگرد دست و پای او را گاز می‌گیرد. درست در همان لحظات که پسربچه با داد و فریاد از شهروندان کمک می‌خواست چند نفر از راه رسیدند و توانستند پسربچه را از چنگ و دندان سگ ولگرد نجات دهند. حمله سگ ولگرد علاوه بر مجروح کردن پسربچه موجب ترس و وحشت شهروندان شد.



تلخ‌ترین روز پدر


یکی دیگر از حوادث تلخ اینچنینی به ماجرای حمله سگ‌های ولگرد به پسر 7ساله به نام امیرعلی مربوط می‌شود. پسری اهل شهر باسمنج در حوالی تبریز که چهارشنبه گذشته به‌دلیل حمله سگ‌های وحشی جانش را از دست داد. اما تلخی این ماجرا وقتی دوچندان می‌شود که بدانید او قصد داشت به مناسبت روز پدر برای پدرش کادو بخرد اما درست زمانی که از خانه بیرون رفت سگ‌ها به او حمله کردند.ماجرا از این قرار بود که امیرعلی با مادرش به خانه خاله‌اش رفته بود.

چون مادرش کار داشت از خانه بیرون رفت و به پسرش سفارش کرد از خانه بیرون نرود؛ اما پسربچه چند دقیقه بعد از خانه خاله خارج شد. چون یک روز به‌روز پدر مانده بود، او می‌خواست برای پدرش کادو بخرد و او را خوشحال کند. هنوز امیرعلی زیاد از خانه خاله‌اش دور نشده بود که چند سگ به او حمله کردند. او تلاش می‌کرد خودش را از چنگال سگ‌ها نجات دهد اما زور آنها بیشتر بود. چند لحظه بعد راننده‌ای سر رسید و پسربچه را از چنگ سگ‌ها نجات داد اما وقتی او را به بیمارستان منتقل کردند وضعیت وخیمی داشت و ساعتی بعد جانش را از دست داد تا تلخ‌ترین روز پدر برای خانواده‌اش رقم بخورد.



وقتی سگ‌ها گلوی کودک را دریدند


یکی دیگر از حملات مرگبار به کودکان توسط سگ‌های وحشی به حادثه‌ای برمی‌گردد که سال گذشته در منطقه دامشهر قم اتفاق افتاد و در جریان آن پسری 4ساله جانش را از دست داد. پسر خردسال همراه با چند کودک دیگر در نزدیکی خانه‌شان مشغول بازی بودند که ناگهان چندین سگ ولگرد به او حمله کردند؛ طوری که پسربچه توان دفاع از خود یا فرار را نداشت و سگ‌ها او را به‌شدت مجروح کردند. زمان کوتاهی از این حمله خونین می‌گذشت که پسربچه توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان شهدای قم منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت. او دچار خونریزی شدیدی شده بود و سگ‌ها آسیب زیادی به گلوی پسربچه وارد کرده بودند. پزشکان پسربچه را به اتاق عمل منتقل کردند. بخشی از دستگاه تنفسی کودک پاره شده بود. اقدامات درمانی برای چند ساعت ادامه یافت اما سرانجام او تسلیم مرگ شد.



چرا سگ های ولگرد زیاد شده اند؟


حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و شهروندان در زمستان بازتاب بیشتری پیدا می‌کند؛ اما این حمله‌ها مختص فصول سرد نیست و در دیگر ایام سال نیز اتفاق می‌افتد. حسین آخانی،کارشناس و فعال محیط‌زیست در این‌باره به همشهری می‌گوید: حمله سگ‌های ولگرد همیشگی است و طبق آماری که چندی قبل منتشر شد در سال حدود 320هزار حیوان‌گزیدگی اتفاق می‌افتد که حدود 300هزار مورد آن مربوط به سگ‌های ولگرد است.سگ های بدون صاحب در زمستان به‌دلیل خلوتی کوچه و خیابان جرأت بیشتری پیدا می‌کنند و از طرفی چون دسترسی به غذا برای‌شان کمتر می‌شود، تنش بیشتری پیدا می‌کنند.


او ادامه می‌دهد: سگ حیوانی است که ازگرگ گرفته و اهلی شده و خوی شکار و حمله در او وجود دارد. انسان‌ها در گذشته از سگ به‌عنوان سلاحی برای دفاع استفاده می‌کردند و در ازای آن به او غذا می‌دادند. با اینکه سال‌ها از این روند گذشته اما سگ‌ها خوی اجدادی خود را که خوی گرگی است حفظ کرده‌اند. به همین دلیل نباید سگ‌ها به‌صورت ولگرد وجود داشته باشند و همه سگ‌ها باید صاحب داشته باشند.

از سوی دیگر وقتی سگ‌ها با هم زندگی می‌کنند، اگر یک سگ رفتاری را انجام دهد بقیه سگ‌های منطقه نیز این رفتار را یاد می‌گیرند؛ مثلا وقتی سگی به مردم حمله کند سایر سگ‌های آن منطقه یا گله رفتار او را تکرار می‌کنند و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر نوعی تغییر رفتار را در سگ‌ها مشاهده می‌کنیم.اما انگیزه سگ‌ها از حمله به کودکان چیست؟ این استاد دانشگاه در این‌باره می‌گوید: سگ‌ها ذاتا شکارچی هستند و برای غذا یا دفع خطر به حیوانات دیگر یا انسان‌ها حمله می‌کنند. همچنین آنها به‌دلیل خویی که دارند از حمله کردن لذت می‌برند.


در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که برای پیشگیری از حمله سگ‌ها به انسان‌ها چه باید کرد؟ آخانی می‌گوید: تنها راه این است که این سگ‌ها باید جمع‌آوری شوند و برای این کار نیز می‌شود از الگوهای بین‌المللی استفاده کرد. سازمان بهداشت جهانی حیوانات، دستورالعملی مشخص در این‌باره دارد که طیفی از اقدامات را شامل می‌شود. مثل عقیم‌سازی‌، مرگ آرام یا واگذار کردن سگ‌ها به دوستداران حیوانات؛ اما بخش مهمی که باید اولویت داشته باشد جلوگیری از دسترسی سگ‌های ولگرد به غذاست.

این فعال محیط‌زیست درباره افرادی که به دفاع از سگ‌های ولگرد می‌پردازند، می‌گوید: این افراد دوستداران محیط‌زیست نیستند؛ چرا که به باور همه سازمان‌های بین‌المللی حفاظت حیوانات، سگ و گربه‌های ولگرد، محیط‌زیست را تهدید می‌کنند. این افراد سگ دوست و گربه دوست هستند و هیچ‌گونه آشنایی با محیط‌زیست و ضررهایی که حیوانات ولگرد به محیط‌زیست می‌زنند ندارند. این حیوانات باعث وارد شدن آسیب به محیط زیست، توسعه بیماری، حمله به حیوانات دیگر و شهروندان و آسیب به آنها می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha