شکستگی به معنای آسیب یا شکسته شدن استخوان است و انواع مختلفی از جمله شکستگی‌های کوچک مویی تا شکستگی‌های تروماتیک دارد. شکستگی استخوان پا و مچ پا عارضه‌ای است که احتمال وقوع آن برای تمامی افراد وجود دارد و یافتن پزشک متخصص مناسب برای اطمینان از بهبودی صحیح و سریع بیمار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به این که شکستگی‌های جزئی معمولا خود به خود بهبود می‌یابند اما شکستگی‌های جدی‌تر نیازمند درمان پیشرفته‌تری مانند جراحی است.

بهبودی شکستگی پا و مچ پا از زبان دکتر توحید صفایی

اگر دچار شکستگی در پا و مچ پا شده‌اید، باید توسط متخصص ارتوپد که از عملکرد پیچیده استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات پا و مچ پا آگاهی دارد، مورد بررسی قرار گیرید. دکتر توحید صفایی متخصص ارتوپد، برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده‌ای را برای هر فرد ایجاد می‌کند که شامل تشخیص، درمان، توانبخشی و مراقبت‌های پس از آن می‌شود.

علل شکستگی پا و مچ پا

پا و مچ پا از استخوان‌های مختلفی تشکیل شده است که با یکدیگر برای فراهم کردن امکان حرکت فعالیت می‌کنند. اگر یکی از این استخوان‌ها شکسته شود، می‌تواند درد و ناراحتی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. شکستگی پا و مچ پا زمانی رخ می‌دهد که ضربه‌ای به استخوان وارد شود و افرادی که دارای استخوان‌های ضعیفی هستند، احتمل شکستگی استخوان پا و مچ پا در آن‌ها بیشتر از دیگر افراد است. از جمله علل شکستگی پا و مچ پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خم شدن یا باز شدن بیش از حد فصل
  2. افتادن یک جسم سنگین روی پا و مچ پا
  3. استفاده بیش از حد از پا و مچ پا
  4. چرخش مچ پا و پا از یک طرف به طرف دیگر

علائم شکستگی پا و مچ پا

به علائم زیر توجه داشته باشید، اگر هر کدام از این علائم را تجربه می‌کنید سریعا به مراکز پزشکی مراجعه مراجعه کنید:

  • درد ضربان دار
  • کبودی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در تحمل وزن
  • التهاب، قرمزی و حساسیت
  • افزایش درد در طول فعالیت و کاهش درد در زمان استراحت
  • تغییر شکل استخوان در پا یا مچ پا

انواع شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • شکستگی کمکی که در آن، استخوان به بیش از دو قطعه شکسته شده است.
  • شکستگی خارج از مفصل که در آن، شکستگی به مفصل گسترش نمی‌یابد.
  • شکستگی داخل مفصل که در آن، شکستگی به مفصل گسترش می‌یابد.
  • شکستگی باز که در آن، استخوان شکسته شده پوست را پاره می‌کند و از آن خارج می‌شود.

نحوه تشخیص شکستگی پا و مچ پا

بهبودی شکستگی پا و مچ پا از زبان دکتر توحید صفایی

دکتر توحید صفایی برای تشخیص شکستگی پا و مچ پا، ابتدا بیمار را با دقت بسیار زیادی معاینه می‌کند تا شدت آسیب دیدگی را ارزیابی و برنامه‌ای مشخصی برای بیمار تعیین کند. آزمایشات تصویربرداری زیر نیز ممکن است برای تشخیص بهتر مورد استفاده قرار گیرد:

  • سونوگرافی اسکلتی- عضلانی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • سی تی اسکن تحمل وزن

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شکستگی مچ پا از زبان دکتر توحید صفایی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drtohidsafaei.com/%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8c-%d9%85%da%86-%d9%be%d8%a7/

گزینه‌های بهبودی شکستگی پا و مچ پا

در مواردی که شکستگی پا و مچ پا خفیف است و هیچگونه استخوانی در آن جا به جا نشده است، روش‌های درمانی غیر جراحی زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. استراحت و استفاده از گچ برای بدون حرکت و دور از آسیب نگه داشتن پا و مچ پا
  2. استفاده از کمپرس یخ برای مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده و تکرار آن هر 40 دقیقه یکبار
  3. فشرده‌سازی و استفاده از باندهای کشی به منظور کنترل تورم
  4. قرار دادن پا و مچ پا بالاتر از سطح قلب به منظور کاهش التهاب

جراحی شکستگی پا و مچ پا

اگر شکستگی پا و مچ پا در وضعیت شدیدتری قرار داشته باشد، معمولا برای ترمیم شکستگی، رباط، تاندون و ماهیچه‌های آسیب دیده عمل جراحی انجام می‌شود. متخصصین ارتوپد پا و مچ پا در زمینه درمان انواع شکستگی‌های استخوان و انجام روش‌های پیوند استخوان تخصص دارند و می‌توانند بهترین روش جراحی را با توجه به وضعیت بیماران در نظر بگیرند.

اگر شکستگی در پا یا مچ پا با جابجایی استخوان و ناهماهنگی آن همراه باشد، جراح باید با استفاده از سخت افزارهای تخصصی مانند صفحات، پیچ‌ها و پین‌ها، استخوان‌ها را اصلاح و در موقعیت صحیحی قرار دهید. همچنین ممکن است در صورت لزوم پیوند استخوان انجام دهد و بافت‌های نرم را نیز بازسازی کند.

مدت زمان ریکاوری پس از جراحی شکستگی پا و مچ پا

مدت زمان ریکاوری پس از جراحی شکستگی پا و مچ پا، به شدت شکستگی بستگی دارد و می‌تواند از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد. بهبودی کامل هر بیمار و بازگشت آن به زندگی عادی روزمره نیازمند زمان است و حتی پس از بهبود درد نیز بیمار باید مراقب وضعیت سلامتی خود باشد. متخصص پا و مچ پا معمولا به بیماران توصیه می‌کند که هنگام شروع فعالیت‌های خود به آرامی راه بروند و از جلسات فیزیوتراپی که برای بازسازی قدرت استخوان‌ها، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها لازم است، غافل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha