رییس انجمن داروسازان ایران، در واکنش به ادعای رییس کل بیمه مرکزی، مبنی بر حذف کامل نسخ کاغذی تا قبل از اسفند ۱۴۰۲، توضیحاتی داد.

حذف کامل نسخ کاغذی اتفاق نمی افتد/ مشکل اینترنت و سیستم کدینگ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، روز گذشته علی استاد هاشمی رییس کل بیمه مرکزی ایران، از حذف کامل نسخ کاغذی تا اسفند ماه امسال خبر داده بود.

وی گفته است؛ مقرر شده اطلاعات تمامی مراکز درمانی به سامانه دیتاس وارد شود و بیمه‌گرها اطلاعات را رصد و سهم بیمه شده را معین و پرداخت خسارت شود. در برخی قسمت‌ها مانند داروخانه‌ها اجرای کار وضعیت بهتری داشته و بیمه‌های تکمیلی در انتهای این مسیر هستند.

استاد هاشمی افزود: سامانه‌ای طراحی کردیم تا ارتباط ما با دیتاس بهبود یابد اما منجر به انجام تمامی نسخه‌های الکترونیکی نشده است، چون مراکز درمانی اطلاعات را به طور کامل ارایه نداده‌اند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: بیش از ۸۰ درصد مراکز درمانی با بیمه‌گر ارتباط دارند و در حال تست هستیم که ارایه نسخه کاغذی از ابتدای اسفند حذف شود.

در همین حال، شهرام کلانتری خاندانی رییس انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اینکه دولت در راستای اجرای برنامه ششم توسعه، آرزو دارد که این طرح به سرانجام برسد، ایراد نمی‌گیریم. اما، برای اجرای حذف کامل نسخ کاغذی، باید زیرساخت‌های لازم فراهم باشد.

وی با عنوان این مطلب که زیرساخت‌های لازم برای حذف کامل نسخ کاغذی فراهم نیست، خاطرنشان کرد: قطع اینترنت در کنار قطع برق در بعضی مناطق کشور، عدم وجود اینترنت پایدار در مناطق مرزی از جمله سیستان و بلوچستان و اتفاقاتی که در مواقع خاص منجر به کاهش سرعت اینترنت می‌شود، باعث می‌گردد امکان حذف نسخ کاغذی به طور کلی وجود نداشته باشد.

کلانتری در ادامه افزود: ضمن اینکه بعضی سازمان‌های بیمه گر به رغم تمایل حذف نسخ کاغذی، اما هنوز نتوانسته اند سیستم کدینگ کاملی برای زبان مشترک بین بیمه‌ها، پزشک و داروخانه ایجاد کنند.

وی گفت: وقتی این کد مشترک بین این سه رکن به درستی تعریف نشده باشد، سیستم در تجویز بعضی از داروها با مشکل مواجه خواهد شد. مثل داروهای ترکیبی که این مشکل خیلی نمود دارد. بعضی کدها همخوانی ندارد و موجب سرگردانی می‌شود.

رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: فرصت کمتر از یک ماه برای حذف کامل نسخ کاغذی، بیشتر به ضرب الاجلی می‌ماند که مجدداً هم بیمه‌ها، هم دولت؛ کوتاه خواهند آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha