آزمایش خون ساده، می‌تواند خطر حمله قلبی افراد را در ۶ ماه آینده پیش‌بینی کند و این پیش‌بینی خطر، کمک زیادی به پیشگیری از حملات قلبی خواهد کرد.

آزمایشی که خطر حمله قلبی را ۶ ماه قبل از وقوع پیش‌بینی می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث، محققان دریافتند که آزمایش خون ساده‌ای، زمانی که با یک ابزار آنلاین همراه شود، می‌تواند خطر حمله قلبی را در ۶ ماه آینده پیش‌بینی کند.

محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد این ایده را بر اساس این فرضیه ایجاد کردند که چندین فرآیند بیولوژیکی در ماه‌های منتهی به حمله قلبی رخ می‌دهد که از طریق آزمایش خون قابل شناسایی است.

محقق این تحقیق، یوهان سوندستروم، متخصص قلب و استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه اوپسالا اظهار کرد: زمان، قبل از حمله قلبی بسیار پویاست، به‌عنوان مثال، خطر حمله قلبی در طول یک ماه پس از طلاق دو برابر می‌شود و خطر حادثه قلبی کشنده طی یک هفته پس از تشخیص سرطان پنج برابر بیشتر است.

محققان نمونه خونی از ۶ گروه اروپایی شامل ۱۶۹هزار و ۵۳ فرد بدون سابقه بیماری قلبی دریافت و در مدت ۶ ماه، ۴۲۰ نفر از آنان اولین حمله قلبی خود را ثبت کردند. محققان سپس نمونه خون آنان را بررسی و با ۱۵۹۸ فرد سالم از همان گروه‌ها مقایسه کردند.

سوندستروم می‌گوید: ما می‌خواستیم روش‌هایی ایجاد کنیم که خدمات بهداشتی را قادر سازد افرادی را که به زودی اولین حمله قلبی خود را تجربه می‌کنند شناسایی کنند. حدود ۹۰ مولکول را تشخیص دادیم که با خطر اولین حمله قلبی مرتبط بودند و نمونه‌هایی کنونی مراقبت‌های بهداشتی برای پیش‌بینی خطر کافی است. ما امیدواریم که این مورد انگیزه افراد را برای مصرف داروهای پیشگیرانه یا به‌عنوان مثال، ترک سیگار افزایش دهد.

این گروه تحقیقاتی همچنین ابزار آنلاینی ایجاد کردند که به هر کسی اجازه می‌دهد تا در عرض ۶ ماه خطر حمله قلبی خود را تعیین کند. این گروه می‌گوید: بیماران می‌توانند با آگاهی از این خطرات، انگیزه داشته باشند تا سبک زندگی خود را تغییر دهند و از حملات قلبی جلوگیری کنند.

انگیزه، یکی از اهداف کل مطالعه بود، زیرا می‌دانیم که مردم انگیزه نسبتا کمی برای دنبال کردن درمان‌های پیشگیرانه احساس می‌کنند. اگر متوجه شدید که به زودی خطر حمله قلبی در شما افزایش می‌یابد، شاید احساس انگیزه بیشتری برای پیشگیری از خطر داشته باشید.

اکنون محققان مولکول‌های شناسایی شده را برای درک بهتر آنها و بررسی امکان درمان بیشتر، بررسی خواهند کرد.

وی در پایان افزود: امیدواریم بتوانیم تحقیق جدید را در اوپسالا انجام دهیم تا دریابیم که آیا ابزار آنلاین انگیزه مورد نظر ما را فراهم می‌کند یا خیر.

نتایج این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha