۲ پزشک متخصص مغز و اعصاب و گوش، حلق و بینی به بیان توضیحاتی درباره بیماری سینوزیت پرداختند.

همه آنچه در مورد سینوزیت باید بدانید؛ از علت بروز، راه‌های درمان و نشانه‌های خطر تا انواع سردردهای سینوزیتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،ابراهیم رزم‌پا درباره بیماری سینوزیت گفت: محفظه‌های پر از هوا در اطراف بینی وجود دارد که سینوس‌های اطراف بینی هستند و مخاطشان در امتداد مخاط تنفسی است؛ ترشحاتی در داخل سینوس وجود دارد که از طریق مجاری سینوس‌ها در بینی می‌ریزد و با حرکت مژک‌های بینی دفع می‌شود و هر عاملی که سبب بروز اختلال در دفع این ترشح‌ها شود موجب می‌شود این ترشح‌ها به سینوس‌ها بروند و اگر عفونتی وجود داشته باشد عارضه سینوزیت ایجاد می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل بروز سینوزیت عوامل انسدادی شامل انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخک‌های بینی و پولیپ بینی است، ادامه داد: عامل دیگری که مانع تخلیه ترشح‌ها می‌شود این است که این ترشح‌ها غلیظ باشند و دفعشان با سختی همراه باشد، عامل بعدی نیز بیماری آلرژی است که می‌تواند باعث افزاش ترشح‌ها، بروز اشکال در تخلیه‌ آن‌ها و زمینه ساز سینوزیت شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه در سینوزیت حاد با علائمی نظیر سردرد، ترشح و گرفتگی بینی، خستگی، ضعف و علائم عمومی سرماخورگی مواجه هستیم و این عارضه معمولا به دنبال یک عارضه ویروسی نظیر سرماخوردگی ایجاد می‌شود، افزود: در سینوزیت مزمن مهم‌ترین و پابرجاترین علامت ترشح‌های پشت حلقی است.

وی با اشاره به اینکه یک‌سری درمان‌های عمومی برای این عارضه نظیر استفاده از مایعات کافی، شست‌وشوی بینی با سرم و مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب وجود دارد که معمولا عفونت را کنترل می‌کند، بیان کرد: چنانچه سینوزیت تکرار شود باید به دنبال عامل زمینه‌ آن مثل انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخک‌های بینی و پولیپ بینی باشیم و آن‌ها را برطرف کنیم.

این پزشک متخصص ضمن بیان اینکه این بیماری می‌تواند با عوارض چشمی مثل سلولیت اطرف چشم و عوارض مغزی نظیر مننژیت و آبسه همراه باشد و هنگامی که به این مرحله برسد می‌تواند خطرناک شود، توضیح داد: بیمار در این شرایط باید بستری شود و تحت درمان جدی‌تری قرار گیرد و عمل جراحی شود.

رزم‌پا تاکید کرد: اگر بیماری سینوزیت درمان نشود و عوامل زمینه‌ای مثل عوامل انسدادی نیز تحت کنترل قرار نگیرد، سینوزیت مزمن ایجاد می‌شود. درمان آنتی‌بیوتیک مورد نیاز برای درمان این بیماری با آنتی‌بیوتیکی که برای درمان سینوزیت حاد استفاده می‌شود، متفاوت است و مدت زمان درمان نیز طولانی‌تر است، مهم‌ترین عامل در درمان این عارضه این است که دلیل مزمن شدنش را مورد بررسی قرار دهیم و عامل زمینه‌ای را درمان کنیم.



هر سردردی سینوزیت نیست

وی عنوان کرد: عده‌ای از افراد گمان می‌کنند هر سردردی سینوزیت است در حالی که شایع‌ترین سردردها، سردردهای عصبی، میگرن و سردردهای فشاری هستند، دلیل سردردها باید بررسی شود و فرد نباید با سردرد فورا به سراغ درمان سینوزیت برود چرا که روند درمان سینوزیت با سایر سردردها متفاوت است.

انواع سردرهای سینوزیتی

محمدعلی اکبریان‌نیا، متخصص مغز و اعصاب نیز در گفت‌وگو با میزان درباره انواع سردرهای سینوزیتی گفت: سردردهای سینوزیتی علائم خاص خود را دارند و معمولا این نوع سردرد در نزدیکی صبح که افراد می‌خواهند از خواب بیدار شوند بروز پیدا می‌کند و تا پیش از ظهر ادامه دارد و پس از آن به تدریج بهبود می‌یابد، البته سردردهای سینوزیت حاد متفاوت است و به دلیل التهاب شدیدی که درون سینوس‌ها وجود دارد این نوع سردرد بیشتر در ناحیه پیشانی است و ممکن است با پرخونی چشم و آبرزیش چشم و بینی همراه باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه این سردردها به دلیل داشتن التهاب معمولا به صورت ضربانی هستند و بیمار احساس می‌کند با چکش روی سرش کوبیده می‌شود، ادامه داد: اگر این سردردها حاد باشد اغلب به صورت مداوم است و بهبودشان زمان می‌برد البته احتمال دارد با شدت و ضعف همراه باشد.

این متخصص مغر و اعصاب با بیان اینکه در افرادی که دچار سینوزیت هستند لمس ناحیه سینوس‌ها دردناک است، افزود: این بیماری همچنین احتمال دارد با سرفه و خشکی گلو نیز همراه باشد.

اکبریان نیا با اشاره به اینکه تشخیص سینوزیت‌های حاد بسیار آسان است، عنوان کرد: سینوزیت‌های مزمن به صورت مرموز عمل می‌کنند و بسته به اینکه کدام یک از سینوس‌ها گرفتار باشد علائم متفاوتی دارند، اغلب این سردردها موقتی و صبحگاهی هستند.

وی توضیح داد: سینوزیت حاد نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک، داروهای ضد التهاب نظیر ترکیبات آنتی‌هیستامین و داروهای ضد درد دارد و در مواردی نیز نیاز به بررسی بیشتر و سی‌تی اسکن است تا چنانچه بیمار دچار تجمع چرکی، کیست و آبسه در سینوس‌ها باشد، مداخلات جراحی صورت گیرد.

این متخصص مغر و اعصاب بیان کرد: سردردهای مزمن نیز باید از نظر التهابی مورد بررسی قرار گیرد و از بیمار سیتی اسکن گرفته شود، بیمار اغلب به صورت کلینیکی درمان می‌شود، البته ممکن است در مواردی احتیاج به حراجی باشد که باید با مشاوره متخصص گوش، حلق و بینی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha