اگر این نشانه‌ها را دارید به معنای این است که آهن بدن‌تان کم است.

با نشانه‌های کمبود آهن در بدن آشنا شوید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات آنلاین به نقل از ام اس ان، آهن یک ماده معدنی است که نقش حیاتی در سلامتی و تندرستی کلی بدن ایفا می‌کند. آهن به تولید گلبول قرمز خون و حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک می‌کند، بنابراین دریافت آهن کافی به ویژه برای زنان ضروری است.

بدن برای ساختن هموگلوبین {پروتئینی در گلبول‌ قرمز خون} به آهن نیاز دارد که آن را قادر می‌سازد تا اکسیژن را از طریق رگ‌های خونی شما حمل کند. بدون هموگلوبین کافی، بافت‌ها و ماهیچه‌های شما نمی‌توانند به طور موثر کار کنند، که می‌تواند منجر به کم خونی شود.

نشانه‌های کم خونی

خستگی شایع ترین علامت کمبود آهن است، اما به دلیل سبک زندگی پرمشغله و پر استرس تشخیص آن نیز سخت ترین علامت آن است.

رنگ پریده

هموگلوبین به خون شما رنگ قرمز می دهد، که به این معنی است که به پوست شما رنگ صورتی می دهد. بنابراین، سطوح پایین پروتئین می‌تواند شما را رنگ پریده نشان دهد.

شما هوس مواد غیر خوراکی دارید

مواد غیرخوراکی به عنوان پیکا شناخته می‌شود، ولع خوردن و در واقع خوردن مواد غیر خوراکی می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد. افراد دارای کمبود آهن ممکن است وسوسه شوند که گچ، خاک رس، خاک یا کاغذ بجوند.

بی دلیل احساس اضطراب می کنید

کمبود آهن می‌تواند شما را فریب دهد تا حتی بیشتر مضطرب شوید. کمبود اکسیژن باعث تسریع سیستم عصبی سمپاتیک بدن شما می‌شود که مانند پدال گاز بدن است.

سندرم پای بی قرار دارید

اگر نمی‌توانید از بی قراری دست بردارید، احتمالاً باید سطح آهن خود را بررسی کنید، زیرا حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار دچار کمبود آهن هستند. هرچه سطح آهن کمتر باشد، علائم بدتر می‌شود.

به راحتی دچار تنگی نفس می شوید

مهم نیست چقدر عمیق نفس می‌کشید، اگر سطح اکسیژن شما کم باشد، به راحتی احساس می‌کنید که هوا ندارید و این می تواند نشانه‌ای از کمبود آهن باشد.

تیروئید کم کار دارید

کمبود آهن عملکرد تیروئید بدن شما را کند می‌کند و اثرات افزایش متابولیسم آن را مسدود می‌کند. کم کاری تیروئید اگر اغلب فراموش شود، به این معنی است که بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که به بیماری تیروئید مبتلا هستند.

سردرد مکرر

اگرچه دلایل زیادی برای سردرد وجود دارد، سردردهای مکرر ممکن است نشانه کمبود آهن باشد، به ویژه در افرادی که عادت ماهانه می‌شوند.

شما سلیاک یا بیماری التهابی روده دارید

حتی اگر در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت کنید، بیماری سلیاک و بیماری‌های التهابی روده می‌تواند منجر به مشکلاتی در جذب مواد مغذی از جمله آهن شود.

پریودهای سنگین

در زنان، علت شماره یک کمبود آهن، پریودهای بیش از حد سنگین است. این بدان معناست که آنها خون زیادی از دست می‌دهند، تقریباً نیمی از آن را جایگزین می‌کنند و سپس در ماه بعد دوباره خون زیادی از دست می‌دهند.

تپش قلب

قلبی که بیش از حد کار می‌کند ممکن است به ضربان قلب نامنظم، بزرگ شدن و حتی نارسایی قلبی مبتلا شود. اما برای اینکه اوضاع تا این حد بد شود، احتمالاً باید برای مدت طولانی از کم خونی فقر آهن رنج ببرید.

تغییر شکل زبان

کمبود آهن می‌تواند سطح میوگلوبین را کاهش دهد، پروتئینی در گلبول های قرمز خون که از سلامت عضلات، از جمله ماهیچه‌های سازنده زبان حمایت می‌کند. می تواند زبان را زخم، ملتهب و به طرز عجیبی صاف کند.

ریزش مو

پوست سر در یک روز خوب حدود ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد. اما اگر متوجه مقدار غیرعادی ریزش مو شدید، این می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha