چهارشنبه‌سوری امسال هم با همه تلخی و شیرینی‌هایش گذشت و در ساعات اولیه بامداد آرامش در همه‌جا حکمفرما شد.

گزارشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اما در این شب پرهیاهو باز هم صدها نفر در شهرهای مختلف کشور دچار حادثه شدند و شماری نیز جان خود را از دست دادند. در این گزارش به برخی از مهم‌ترین این حوادث پرداخته‌ایم.



انفجار مرگبار در بروجرد


هرچند معمولا حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری با تاریک‌شدن هوا آغاز می‌شود، در بروجرد این حوادث از صبح آغاز شد. صبح دیروز انفجار مهیبی بخشی از خیابان صفا در این شهر را به لرزه درآورد. انفجار در خانه‌ای اتفاق افتاد که تا لحظاتی قبل دوطبقه بود اما شدت انفجار به حدی بود که آنجا را به‌طور کامل تخریب کرد. بررسی‌های اولیه حاکی از این بود که دلیل انفجار مواد محترقه است و دود سفید ناشی از انفجار و شدت تخریب نشان می‌داد که مقدار زیادی مواد محترقه در آنجا وجود داشته است.


لحظاتی بعد بود که آژیر خودروهای امدادی شامل اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی منطقه را پر کرد و امدادگران بلافاصله تلاش خود برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را آغاز کردند. آنطور که اظهارات همسایه‌ها نشان می‌داد، هنگام وقوع حادثه در این خانه دوطبقه و قدیمی 4 نفر حضور داشتند که سرنوشت همگی نامعلوم بود. بااین‌حال زمانی که عملیات نجات آغاز شد امدادگران موفق شدند 3 نفر شامل 2 مرد 40 و 22ساله و پسری 4ساله را که مصدوم شده بودند، از زیر آوار بیرون بکشند.


با وجود نجات این 3 نفر، شواهد نشان می‌داد که همچنان یک زن زیر آوار گرفتار است. در این شرایط بود که عملیات ادامه یافت و دقایقی بعد امدادگران پیکر بی‌جان زنی 42ساله را که بر اثر شدت انفجار و ریزش آوار جانش را از دست داده بود، کشف کنند.بنا بر اعلام نادر موسیوند، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بروجرد، هنوز به‌طور دقیق چگونگی وقوع این انفجار مرگبار مشخص نشده است و بررسی‌های کارشناسی دراین‌باره ادامه دارد.



بازیگوشی خطرناک پسران نوجوان


دیروز حادثه دیگری در سنندج اتفاق افتاد که قربانیانش 2 پسر 15ساله بودند. آنها در پارکینگ خانه در حال ساخت مواد محترقه بودند که ناگهان انفجار مهیبی رخ داد و بر اثر آن هر دو به‌شدت مجروح شدند و به پارکینگ و خودرویی که آنجا بود نیز خسارت وارد شد. آزاد طهماسبی، رئیس آتش‌نشانی سنندج، درباره جزئیات این حادثه گفت: انفجار مواد محترقه در خانه‌ای واقع در محله شالمان اتفاق افتاد و علاوه بر جراحت 2 پسر نوجوان در این حادثه به یک دستگاه خودرو، پارکینگ و انبار یک منزل مسکونی نیز خسارت مادی وارد شده است.



جراحت پسر 16ساله


حادثه‌دیده دیگر شب چهارشنبه‌سوری پسری 16ساله بود که به‌دلیل انفجار مواد محترقه در دستش از ناحیه دست، سینه و صورت به‌شدت دچار سوختگی و جراحت شد. محمود شمسی‌پور دهکردی، مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری، دراین‌باره گفت: بامداد سه‌شنبه مصدومیت پسری ۱۶ساله بر اثر ترکیدن ترقه در شهر بن به مرکز دیسپچ اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اطلاع داده شد و بلافاصله یک دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد و همکارانم پس از اقدامات درمانی مناسب، مصدوم را که از نواحی دست، پا، صورت و گوش دچار مصدومیت شده بود برای اقدامات درمانی تکمیلی به بیمارستان کاشانی شهرکرد منتقل کردند.



قطع انگشت در انفجار هولناک


یکی از مهم‌ترین جراحات ناشی از انفجار مواد محترقه، قطع انگشتان است؛ حادثه تلخی که دیروز نمونه‌ای از آن در شهرستان تکاب واقع در آذربایجان غربی اتفاق افتاد و در جریان آن 2 پسر جوان دچار قطع انگشتان دست شدند. محمد الطافی، رئیس آتش‌نشانی تکاب، در توضیح این حادثه گفت: انفجار مواد محترقه باعث مصدومیت 4 جوان 14 تا ۱۸ساله شد که ۲ نفر از آنها دچار قطع انگشت شدند.

او ادامه داد:‌ آتش‌نشانان با اطلاع از وقوع یک انفجار در یکی از محلات بلافاصله به محل اعزام شدند. آنها به محض ورود به محل حادثه، ضمن ایمن‌سازی‌ منطقه، اقدام به بررسی محل کردند که در آن مشخص شد بر اثر انفجار مواد محترقه در پارکینگ 4 جوان مصدوم شده‌اند که ۲ نفر آنان از ناحیه انگشت دچار قطع عضو شده بودند.



جراحت 4 پسر نوجوان در کرمانشاه


از کرمانشاه نیز خبر می‌رسد که 4 پسر نوجوان بر اثر انفجار مواد محترقه در محله تعاون این شهر به‌شدت مجروح و راهی بیمارستان شدند. غلامرضا رضایی، رئیس آتش‌نشانی کرمانشاه، در توضیح این حادثه گفت: ساعت ۱۵:۱۰ سه‌شنبه انفجار مهیب ناشی از ترقه‌های غیرمجاز به مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه اطلاع داده شد. وی با بیان اینکه سریعا آتش‌نشانان ایستگاه شماره 7 با خودروی اطفایی به محل حادثه واقع در شهرک تعاون اعزام شدند، ادامه داد: با حضور ماموران در محل مشخص شد که انفجار موجب آسیب‌رسیدن به 4 پسر 14، 15 و ۱۶ساله شده که بلافاصله توسط تیم اورژانس حاضر در محل به مراکز درمانی اعزام شدند.




پیشگیری از حوادث تلخ با کشف ۱۰میلیون ترقه


حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری می‌توانست ابعاد گسترده‌تری داشته باشد و شمار قربانیان حوادث مربوط به این شب بیشتر شود؛ اما ماموران پلیس در شهرهای مختلف از هفته‌ها قبل به‌دنبال کشف و توقیف محموله‌های مواد محترقه بودند. در این مدت فقط در تهران ۴۳ تن اکلیل سرنج و ۱۰میلیون عدد انواع مواد محترقه کشف شد. سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دراین‌باره گفت:‌ پلیس مخالف شادی مردم نیست. ما تمام گزارش‌ها را داریم و می‌دانیم که چه تعداد کور و چند نفر دچار سوختگی شده‌اند. ازاین‌رو دلمان برای جوانانی که ممکن است قربانی سودجویان شوند می‌سوزد.


محمدیان ادامه داد: پلیس اقدامات خود را در مورد چهارشنبه‌سوری از دی‌ماه آغاز کرده است. در همین راستا نیز برخی از قاچاقچیان در رصد ما بودند و با آنان برخورد شد. با صنوف هماهنگی داشتیم و تاکید شد که بدون اطلاع پلیس موادی را که ممکن است در ساخت موادمحترقه استفاده شود به کسی نفروشند و حدود ۴۳ تن اکلیل سرنج را نیز از انبارها شناسایی و توقیف کردیم و ۱۰میلیون عدد مواد محترقه و ترقه‌های انفجاری را کشف کردیم؛ به‌عبارتی ۱۰میلیون صدای انفجار از تهران برداشته شد.

سردار محمدیان در ادامه گفت:‌ پلیس نظارت‌های خود در ایستگاه‌های مترو را نیز افزایش داده است و حدود ۴۰۰ کیلوگرم مواد محترقه فقط در ایستگاه‌های مترو کشف شده است. در حوادث چهارشنبه‌سوری امسال تا صبح سه‌شنبه ۳ نفر در تهران جان خود را از دست داده و ۱۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند. همچنین 3 محل دچار انفجار و 5 دستگاه خودرو نیز دچار آسیب شد.

تاکنون ماموران پلیس ۲۲۱ نفر را در ارتباط با مواد محترقه دستگیر کرده‌اند و تعدادی مغازه هم پلمب شده است. همکاران ما حتما کسانی را که در این شب باعث واردشدن خسارت به اموال مردم یا باعث نگرانی مردم شوند و ترقه را مقابل پای عابر پیاده و دیوار منازل و خودروها پرتاب کنند، دستگیر می‌کنند. مردم هم می‌توانند این موارد را به سامانه ۱۱۰ اطلاع دهند. خودرو و موتورسیکلت این افراد هم توقیف شده، متخلفان و وسایل نقلیه‌شان تا پایان تعطیلات مهمان پلیس خواهند بود.


گزارشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha