جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 369373

یک توده فیبروکیستیک معمولاً زمانی که با انگشتان شما فشار داده می‌شود، به جای چسباندن یا ثابت شدن به بافت اطراف آن، می‌تواند حرکت کنند

علائم، راه های تشخیصی و درمان پستان فیبروکیستیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث سنترال، وقتی توده یا ناراحتی در سینه خود احساس می کنید، احتمالاً یکی از اولین فکر های شما سرطان سینه می شود. در حالی که انجام معاینه برای یافتن این موضوع بسیار مهم است، احتمال دیگری وجود دارد که بسیار کمتر جدی است و آن بیماری فیبروکیستیک پستان است.

در واقع، علیرغم نام، واقعاً یک بیماری نیست. به گفته فرانسیسکو استوا، رئیس انکولوژی پزشکی پستان در بیمارستان نورثول لنوکس هیل در نیویورک، این یک وضعیت غیر سرطانی است که به عنوان تغییر سینه فیبروکیستیک یا دیسپلازی پستان نیز شناخته می شود، در واقع یک وضعیت غیر سرطانی است که بر بافت پستان تأثیر می گذارد.

او می‌گوید: «توده‌ها، کیست‌ها یا بافت‌های فیبری در یک یا هر دو سینه ایجاد می‌شوند و شدت آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.» مطالعه‌ای در Scientific Reports اشاره می‌کند که این وضعیت به قدری شایع است که ممکن است در 90 درصد از زنان در مقطعی از زندگی رخ دهد.»


علائم بیماری فیبروکیستیک پستان

علائم تغییر سینه فیبروکیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده های سینه یا نواحی ضخیم شده در بافت سینه
  • درد یا حساسیت پستان که می تواند شدت آن در طول یک ماه متفاوت باشد و اغلب قبل از پریود شما بدتر می شود
  • تغییرات در بافت سینه، مانند احساس برآمدگی یا گره مانند در زیر پوست
  • ناراحتی در یک یا هر دو سینه
  • احساس پری، سنگینی یا تورم در یک یا هر دو سینه
  • نوسانات اندازه سینه
  • درد یا ناراحتی زیر بازو

به گفته Mount Sinai، یک توده فیبروکیستیک معمولاً زمانی که با انگشتان شما فشار داده می‌شود، به جای چسباندن یا ثابت شدن به بافت اطراف آن، می‌تواند حرکت کنند. اما به خاطر داشته باشید که طبق گفته دکتر کنستانس چن، جراح پلاستیک و متخصص بازسازی سینه در شهر نیویورک، ممکن است حتی هیچ علامتی نداشته باشید. به عنوان مثال، یک کیست بزرگ شده ممکن است در عمق سینه باشد و تنها زمانی که غربالگری منظم خود را انجام می دهید در ماموگرافی ظاهر می شود. بیشتر زنان با بیماری فیبروکیستیک سینه، به ویژه درست قبل و در طول دوره قاعدگی خود، تغییرات سینه را تجربه می کنند.

پستان فیبروکیستیک


علل بیماری فیبروکیستیک پستان

کلودیا کوتس، رادیولوژیست و رئیس تصویربرداری پستان در مرکز بهداشت دانشگاه تگزاس در هیوستون و مدیر پزشکی تصویربرداری سرپایی در سیستم بهداشت Memorial Hermann می‌گوید: «علت دقیق تغییر فیبروکیستیک پستان به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، از آنجایی که علائم بیشتر در طول دوره های قاعدگی اتفاق می افتد، تصور می شود که نوسانات هورمونی می تواند نقش مهمی در ایجاد این بیماری داشته باشد.»

دکتر کوتس می گوید: «تغییرات هورمونی می تواند منجر به تجمع مایع در واحدهای لوبولار مجرای انتهایی یا TDLU که ساختارهای درون سینه هستند که شیر تولید می کنند، شود. زمانی که این مایع بیشتر باشد، می تواند منجر به تشکیل کیست و افزایش بافت فیبری در سینه شود.

او اضافه می کند که برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان را افزایش دهند. دکتر کوتس می‌گوید علاوه بر سن، این بیماری در زنان بین 20 تا 50 سال شایع‌تر است زیرا به نظر می‌رسد نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی دخیل است، برخی مطالعات نشان می‌دهند که چربی بدن بالاتر ممکن است بر تغییرات فیبروکیستیک نیز تأثیر بگذارد.

دکتر کوتس می افزاید، همچنین، داشتن سابقه خانوادگی تغییرات فیبروکیستیک سینه نیز ممکن است شما را مستعد ابتلا به این تغییرات کند.


آیا بیماری فیبروکیستیک پستان خطر سرطان را افزایش می دهد؟

دکتر استوا می گوید: «ابتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان به طور ذاتی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. با این حال، این بیماری به دلیل وجود توده ها و کیست ها، تشخیص سرطان سینه را از طریق معاینات معمول پستان و ماموگرافی دشوارتر می کند. بنابراین اگر شما این بیماری را دارید، احتمالاً باید تصویربرداری بیشتری مانند سونوگرافی و همچنین بیوپسی انجام دهید. به این دلیل که سرطان سینه از TDLU هایی که مایعات را با بیماری فیبروکیستیک پستان انباشته می کنند، منشا می گیرد.»

ضروری است که در نظارت بر سلامت سینه خود کوشا باشید و به طور منظم خودآزمایی کنید تا هرگونه توده جدید یا مناطق نگران کننده را تشخیص دهید. حتی ممکن است پزشک به شما توصیه کند غربالگری را در سنین پایین تر شروع کنید.

تشخیص بیماری فیبروکیستیک پستان

پزشک شما بیماری فیبروکیستیک پستان را با گرفتن تاریخچه علائم و انجام معاینه فیزیکی و همچنین از طریق مطالعات تصویربرداری مانند ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص می دهد.

در ابتدا سایر شرایط، به ویژه سرطان سینه، رد می شوند. برای انجام این کار، پزشک شما ممکن است انجام بیوپسی سینه را توصیه کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ سلول سرطانی در بافت سینه شما وجود ندارد.


درمان بیماری فیبروکیستیک پستان

دکتر کوتس می‌گوید هنگامی که مشخص شد که توده‌ها یا تغییرات پستان سرطانی نیستند، درمان معمولاً ضروری نیست، مگر اینکه درد یا علائم دیگری داشته باشید که باعث ناراحتی شوند. در مواردی که درد کمتر شدید است یا کیست‌های کوچک متعددی وجود دارد، درمان‌های خانگی اغلب می‌توانند مفید باشند. این موارد شامل:

  • استفاده از بسته سرد در مناطقی که احساس درد یا تورم دارند.
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه.
  • استفاده از کمپرس گرم روی سینه یا حمام آب گرم.
  • پوشیدن یک سوتین مناسب و حمایت کننده.

اگرچه این موضوع هنوز کاملا ثابت نشده است، اما به نظر می رسد کاهش مصرف کافئین به برخی از بیماران کمک می کند. شواهدی برای این استراتژی وجود ندارد، اما بسیاری از بیماران متوجه می شوند که کاهش کافئین حساسیت سینه آنها را کاهش می دهد.

اگر کیست بزرگ باشد، پزشک می تواند آن را با روشی به نام آسپیراسیون کیست کاهش دهد.ما مایع را از کیست تخلیه می‌کنیم تا فشاری را که در بافت اطراف ایجاد می‌کند کاهش دهیم و باعث بهبودی فوری می‌شویم. در مواردی که درد کمتر شدید است یا کیست‌های کوچک متعددی وجود دارد، درمان‌های خانگی اغلب می‌توانند مفید باشند.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

حتی اگر در گذشته توده‌ها را بررسی کرده باشید و معلوم شد که کیست هستند، ارزیابی توده‌های جدید ضروری است. همچنین بررسی کنید که آیا ترشح از نوک پستان، تغییر رنگ روی پوست، چروک شدن یا فرورفتگی پوست سینه، یا صاف شدن نوک پستان دارید یا خیر.

هر گونه تغییر یا توده جدید سینه، درد غیرقابل توضیح سینه که بهبود نمی یابد، تغییر در ظاهر یا بافت سینه، یا هر گونه نگرانی در مورد سلامت عمومی پستان یا علائم مداوم باید با پزشک خود در میان گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha