فضانوردانی که هرگز سردرد نداشته‌اند، ممکن است برای اولین بار هنگام رفتن به فضا دچار میگرن و سایر سردردهای تنشی شوند.

«سردرد فضایی» می‌تواند فضانوردان را گرفتار کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، بر اساس تحقیقات جدید، این سردردها یک عارضه جانبی ناشی از جاذبه صفر است، این سردردها ناشی از فرایندی موسوم به "بیماری حرکت" هستند، زمانی که فضانوردان با پروازهای فضایی طولانی مدت سازگار می‌شوند.

«ویلبرورداس ون اوسترهوت»، محقق ارشد از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند، گفت: «تغییرات گرانش ناشی از پرواز فضایی بر عملکرد بسیاری از قسمت‌های بدن از جمله مغز تأثیر می‌گذارد. سیستم دهلیزی که بر تعادل و وضعیت بدن تأثیر می‌گذارد، باید با تضاد بین سیگنال‌هایی که انتظار دریافت آن را دارد و سیگنال‌های واقعی که در غیاب گرانش طبیعی دریافت می‌کند، سازگار شود.»

تیم تحقیق ۲۴ فضانورد از ایالات متحده، ژاپن و اروپا را که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر شده بودند، مورد مطالعه قرار داد. فضانوردان در مجموع ۳۵۹۶ روز را در فضا گذراندند.

قبل از مطالعه، هیچ‌یک از این افراد، سابقه سردردهای مکرر را گزارش نکردند یا هرگز میگرن نداشتند.

هر کدام یک پرسشنامه سابقه سردرد قبل از اعزام به فضا، یک پرسشنامه روزانه برای هفته اول مأموریت خود و پرسشنامه‌های هفتگی پس از آن را تکمیل کردند.

آنها در مجموع ۳۷۸ سردرد در پرواز را گزارش کردند.

اکثریت قریب به اتفاق- ۹۰٪- سردردهای استرسی از نوع تنشی بودند. بقیه میگرن بودند.

محققان دریافتند سردردهای شدیدتر و علائم شبیه میگرن در هفته اول در فضا شایع‌تر بود.

زمانی که فضانوردان به زمین بازگشتند، خبرهای بهتری وجود داشت. در سه ماه پس از بازگشت آنها از فضا، هیچ کدام سردردی را گزارش نکردند.

ون اوسترهوت در ادامه افزود: «تحقیقات بیشتری برای کشف دلایل اصلی سردرد فضایی و کشف این که چگونه چنین اکتشافاتی ممکن است بینشی در مورد سردردهای روی زمین ارائه دهد، مورد نیاز است.»

این مطالعه ثابت نمی‌کند که سفر فضایی باعث سردرد می‌شود، فقط یک ارتباط وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha