فیلمی از نپذیرفتن و بازگرداندن محصولات کشاورزی ایران به سایر کشورها به خاطر مصرف بی رویه کود و سم منتشر شده که واقعیت هشدار داده شده از یک دهه پیش را به رخ می کشد. فیلم مشابه آن را دو سال پیش در صفحه آپارات گذاشته بودم

بازگرداندن محصولات کشاورزی ایران بدلیل استفاده بی رویه از کود شیمیایی

به گزارش سلامت نیوز، معصومه ابتکار طی یادداشتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود نوشت: گفتیم که با این وضعیت علاوه بر آسیب زدن به سلامت شهروندان، به زودی کشورها از ورود محصولات کشاورزی ایران ممانعت می کنند و این محصولی که در عین خشکسالی از تن تشنه وطن می روید به کار کشاورز و اقتصاد هم نمی آید.

مروری بر فعالیت در این زمینه شاید بتواند برای اتخاذ تصمیمات بهتر و مقابله با مافیای کود و سم مفید باشد.

آنچه شخصا شاهد و پیگیر بودم، فعالیت از دوره دولت اصلاحات تا شورای سوم شهر تهران و سپس دولت یازدهم برای کاهش و استانداردسازی میزان مصرف کود و سم و البته مقاومت های بسیار در این زمینه بود.

برای بازشدن لینک فیلترشکن را قطع کنید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/934402

در دولت آقای خاتمی پیشنهاد رسمی حذف کامل یارانه سم را دادیم که در نهایت و پس از مقاومت شدید وزارت جهاد کشاورزی توانستیم یارانه سموم تخصصی را حذف کنیم. سپس براساس کدکس غذایی سازمان بهداشت جهانی و فائو، تقاضای نظام پایش بقایای سم و کود در فرآورده ها را ارائه دادیم که مقدمات آن فراهم شد، ولی دولت نهم فراموش کرد!

در شورای سوم شهر تهران با پیگیری بی وقفه و گذر از موانع توانستیم در سال ۸۹ پایش بقایای سم و کود در فرآورده های میادین میوه و تره بار را تصویب و اجرایی کنیم. سازمان میادین به این سبب به یک سازمان تخصصی ارتقا یافت و پایش انجام می شد ولی مقاومت وزارت کشاورزی ادامه داشت.

در دولت یازدهم موضوع در دولت مطرح و در شورایعالی سلامت به عنوان یک سیاست تصویب شد و مقدمات کار شکل گرفت:

https://www.irna.ir/news/81140155/

https://www.isna.ir/news/94050502444/

در دولت دوازدهم معاونت زنان با همکاری دفتر زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه استاندارد، طرح ملی توان افزایی زنان کشاورز برای تولید محصولات سالم و استاندارد را به اجرا در آورد. طی سال های ۹۴-۱۴۰۰، ۱۷ هزار زن تسهیلگر روستایی آموزش دیدند تا به ۵۰ هزار زن کشاورز آموزش دهند و تا سال ۱۴۰۰ توانستند در سراسر کشور حدود ۷۰۰ نوع فرآورده با گواهی موسسه استاندارد تولید کنند.

با تغییر دولت نمی دانم چه وضعیتی پیش آمده؛ این مسیر پر از ناهمواری هاست که به خاطر "سلامتی مردم" و :به هدرنرفتن منابع آب" و "کشاورزی پایدار" باید به جدیت دنبال شود... اگر عزمی باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha