درد لگنی که منجر می‌شود پایین ساق پای شما تیر می‌کشد، می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد و برای درمان باید این علت را پیدا کرد.

دلیل دردهای لگنی و تیر کشیدن ساق پا را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگر علائم شما در طول فعالیت‌های خاص یا هنگام دراز کشیدن بدتر شود، این می‌تواند نشانه‌ای از علت درد باشد. مشخص کردن علت علائم می‌تواند به تجویز بهترین درمان کمک کند.

یک - سیاتیک


سیاتیک به درد عصبی اطلاق می‌شود که به دلیل زیر فشار قرار گرفتن یا تحریک ریشه‌های عصبی نخاعی که به پایین پاها می‌روند، رخ می‌دهد.

این بیماری علاوه بر درد، همچنین می‌تواند باعث احساس گزگز، سوزش، بی‌حسی و ضعف در ساق پا شود که به طور معمول در یک طرف بروز می‌کند.

علل سیاتیک: بیماری سیاتیک ممکن است به علل گوناگونی رخ دهد، ازجمله:

فتق یا بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای
تنگی کانال نخاعی
وجود کیست، آبسه یا تومور در نزدیکی ستون فقرات
لغزیدن مهره‌های ستون فقرات روی هم و خارج شدن‌شان از راستای هم (اسپوندیلولیستزیس)
نشانگان پیریفورمیس (عضله پیریفورمیس، عضله کوچکی در عمق لگن) روی بخشی از عصب سیاتیک فشار می‌آورد
عوامل خطرساز بیماری سیاتیک: برخی از عوامل می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد بیماری سیاتیک باشند، ازجمله:

سن بالاتر
اضافه‌وزن و چاقی
سیگار کشیدن
عوامل شغلی مانند بلند کردن وسایل سنگین یا نشستن طولانی‌مدت
جراحی قبلی ستون فقرات یا لگن

دو- آرتریت یا التهاب مفاصل


آرتریت به گروهی عوارض التهابی اطلاق می‌شود که باعث درد و ورم کردن در مفاصل ازجمله مفصل ران یا لگن می‌شوند. استئوآرتریت یا آرتروز (التهاب ناشی از فشارهای مکانیکی بر مفصل) و آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل ناشی از حمله دستگاه ایمنی به خود بدن)‌ دو نوع آرتریتی هستند که می‌توانند باعث بیماری سیاتیک شوند، یعنی درد لگن شوند که به پایین ساق پا می‌رسد.

شایع ترین نوع التهاب مفصل است و در آن «ساییدگی» غضروف‌های صافی رخ می‌دهد که در انتهاهای استخوان‌ها در محل مفاصل قرار دارند و مانند یک بالشتک ضربات وارد بر آنها را جذب می‌کنند. مبتلایان به این عارضه است دچار دردی شوند که هنگام راه رفتن بدتر شود یا ممکن است پس از حرکت دچار سفتی مفصل شوید.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به مایع سینوویال (مایع لغزنده اطراف مفصل) ‌حمله می‌کند و منجر به التهاب، درد و بدشکلی آن می‌شود. در این عارضه ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب یا پس از مدت‌های طولانی حرکت نکردن، درد و سفتی بیشتری داشته باشید.

سه- بورسیت


بورسیت یا التهاب «بورس» یکی دیگر از علل احتمالی درد لگن است. بورس‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را در مفاصل محافظت می‌کنند. بورسیت زمانی رخ می‌دهد که بورس عفونی یا ملتهب شود.

درد ناشی از بورسیت می‌تواند در چند روز حاد باشد و بعد به درد مبهمی بدل شود. در هنگام جابجایی (مانند بلند شدن از رختخواب یا ماشین)، پس از بی‌حرکت ماندن طولانی‌مدت، و پس از خوابیدن به سمت آسیب‌دیده بدتر می‌شود.

علل بورسیت عبارت‌اند از:

استفاده بیش‌ازحد یا حرکت مکرر لگن
آسیب به لگن
عفونت لگن
خارهای استخوانی (رشد استخوان در لبه استخوان‌ها)
نابرابر بودن طول پاها
اسکولیوز(انحنای جانبی ستون فقرات)
نقرس (آرتریت التهابی که باعث درد در مفاصل، به ویژه مفاصل شست پا می‌شود)

چهار- پارگی لابروم


دردی که در قسمت جلوی لگن یا کشاله ران احساس می‌شود و به پایین ساق پا می‌تابد، ممکن است نتیجه پارگی لابروم باشد.

لابروم نوعی غضروف سخت است که مفاصل گوی و کاسه (مانند مفاصل لگن و شانه) را تثبیت می‌کند. پارگی در لابروم لگن می‌تواند منجر به ناپایداری مفصل، ناتوانی در جذب ضربات وارد بر مفصل، احساس قفل شدن و درق و دروق کردن در لگن و درد شود.

این درد می‌تواند در حین حرکات پیچشی یا در هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن برای مدت طولانی بدتر شود.

علل پارگی لابروم لگن عبارت‌اند از:

استفاده بیش‌ازحد یا حرکات تکراریپ مفصل.
استخوان ران یا لگن شکل غیرطبیعی دارند.
آسیب، به ویژه در اثر چرخش یا پیچش
تحلیل رفتن لابروم ناشی از افزایش سن و فرسودگی.

پنج: نشانگان درد تروکانتر بزرگ


نشانگان درد تروکانتر بزرگ (GTPS) یکی از دلایل درد لگن است که معمولاً در کناره باسن احساس می‌شود.

تروکانتر بزرگ یک برجستگی بزرگ در سمت جانبی استخوان ران است. GTPS نشانگانی است که شامل درد در این ناحیه به دلیل آسیب به تاندون‌های عضلات سرینی میانی یا کوچک می‌شود.

علائمی که نشان می‌دهد درد لگن شما به علت GTPS ایجاد شده است، اینها هستند:

سفتی صبحگاهی
درد هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن در سمت آسیب‌دیده
درد هنگام فعالیت مانند پیاده‌روی یا ورزش
حساسیت در کنار باسن
شش- آندومتریوز
آندومتریوز یکی دیگر از علل احتمالی درد لگن است که به پایین پاها تیر می‌کشد.

آندومتریوز بیماری است که در آن بافتی مشابه پوشش داخلی رحم در جای دیگری از بدن رشد می‌کند و منجر به درد، التهاب و سایر علائم می‌شود.

افراد مبتلا به آندومتریوز اغلب درد خود را به صورت تیرکشیدنی از لگن به پایین پاها توصیف می‌کنند. این وضعیت می‌تواند به دلیل ضایعاتی باشد که بر اعصاب مجاور تأثیر می‌گذارد و منجر به درد در باسن، پشت و پاها و سایر نواحی بدن شود.

بیماران چطور درد را توصیف می‌کنند


از آنجایی که درد لگن که به پایین پاها تیر می‌کشد، علل گوناگونی دارد، بسته به علت ممکن است تفاوت‌هایی در علائم وجود داشته باشد.

اگر بتوانید درد خود را به طور دقیق توصیف کنید، ممکن است پزشک بتواند سرنخ‌هایی درباره علت درد شما پیدا کند، برای مفاصل درد در مفصل نسبت به درد عضله می‌تواند احساس متفاوتی ایجاد کند و درد ناشی از درگیری عصب نیز متفاوت خواهد بود.

درد لگنی که به پایین پاها تیر می‌کشد، ممکن است به اشکال متفاوتی توصیف شود:

حساسیت
درد حاد
درد تیرکشنده
بی‌حس شدن
مورمور شدن
احساس سوزش
درد مبهم
درد شدید و خنجری
احساس ضعف
قفل شدن
درق‌دروق کردن
همچنین مهم است که توجه داشته باشید که در چه زمانی درد دارید و چه زمانی درد ندارید. در نظر بگیرید که درد شما ثابت است یا فقط زمانی رخ می‌دهد یا بدتر می‌شود که کارهای خاصی انجام می‌دهید، مانند:

خوابیدن به یک طرف
در صبح‌ها
نشستن طولانی‌مدت
در حین رفت‌وآمد با وسایل نقلی (به‌عنوان‌مثال بلند شدن از صندلی یا سوارشدن به ماشین)
هنگام راه رفتن
هنگام ورزش کردن
در حین حرکات چرخشی یا چرخاندن چیزی
در زمان‌های خاصی از سیکل قاعدگی

چطور درد لگن را تسکین دهیم؟


راه‌هایی برای تسکین درد در خانه وجود دارد. اگر درد شما شدید است یا بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، مراقب باشید و از پزشکتان کمک بگیرید.

داروهای بدون نسخه (OTC): مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن، آسپیرین و ناپروکسن ممکن است در کوتاه‌مدت به درد و التهاب خفیف کمک کنند
تمرین‌های کششی: برخی از تمرین‌های کششی مانند تمرین‌های مفصل خاجی–تهیگاهی (ساکروایلیاک)‌، ممکن است به تسکین درد در لگن، کمر و پاها کمک کنند.
استراحت: در برخی موارد، که درد شما ناشی از آسیب ناشی از استفاده بیش‌ازحد است، بهتر است استراحت کنید و از ورزش یا بلند کردن اجسام برای چند روز خودداری کنید و ببینید که آیا درد برطرف می‌شود یا نه.
کمپرس سرد: برای درد با شروع حاد لگن یا دردی که عود کرده است، می‌توانید از کمپرس سرد مثلا با استفاده از گذاشتن کیسه یخ در ناحیه دردناک سود ببرید. این کار را حداکثر به مدت 20 دقیقه و هر دو تا سه ساعت یکبار انجام دهید.

چگونه با درد لگنی تیرکشنده بخوابیم؟


درد لگن اغلب می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد، به خصوص برای افرادی که به پهلو می خوابند، زیرا این وضعیت به مفصل آسیب‌دیده فشار وارد می‌کند. برای راحتی بیشتر، سعی کنید به پشت بخوابید. اگر به پشت خوابیدن روش معمول خوابیدن شما نیست، از یک بالش زیر زانوها و/یا در امتداد پهلوهای خود استفاده کنید تا به حفظ این وضعیت کمک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha