خبرگزاری مهر گزارشی درباره اهمیت تامین و دسترسی به تجهیزات پزشکی منتشر کرده و مهجور ماندن آنها را خطای استراتژیک این وزارت خانه دانسته است.

اشتباه استراتژیک وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهجور ماندن اهمیت تأمین و دسترسی به تجهیزات و ملزومات پزشکی برای نجات جان بیمار، باعث شده تا وزارت بهداشت دچار یک اشتباه استراتژیک شود و برای این حوزه، یک اداره کل در زیر مجموعه سازمان غذا و دارو تعریف کند.

این در حالی است که حوزه تجهیزات پزشکی، به مراتب حساس‌تر و مهم‌تر از دارو است، اما به دلیل اینکه جایگاه تجهیزات پزشکی برای مردم و بیماران؛ آن طور که باید و شاید کالبدشکافی نشده است، این ذهنیت در افکار مردم و بیماران شکل گرفته که در بحث سلامت بیمار، دارو در اولویت قرار دارد.

برای اینکه تا حدود زیادی بتوانیم، به اهمیت جایگاه تجهیزات پزشکی در نظام سلامت پی ببریم، کافی است بدانیم که در حال حاضر فقط ۴۶۰ هزار IRC یا همان کد کالای پزشکی در کشور ثبت شده که تک تک این کدها برای نجات جان بیمار؛ حائز اهمیت هستند.

شاید اگر یک بیمار قلبی، با تأخیر به داروی وارفارین دسترسی پیدا کند، قابل تحمل باشد؛ اما اگر همین بیمار در اتاق عمل باشد و نتوانیم برای او استنت قلبی پیدا کنیم، جان او به خطر خواهد افتاد.

همچنین، سایر تجهیزات و ملزومات مصرفی بیماران و البته تجهیزات سرمایه‌ای مثل دستگاه‌های تشخیصی و…، برای نجات جان بیماران، از اهمیت زیادی برخوردارند. در حالی که تصور ما بر این است که دارو باید اولویت بیمار باشد.

چنین ابهامات و پنهان کاری‌هایی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، باعث گردیده صنعت تجهیزات پزشکی در کشور، همچنان زیر سایه واردات قرار بگیرد و نتواند، آن طور که باید و شاید از جایگاه خود در نظام سلامت دفاع کند.

همان طور که سازمان انتقال خون در کشور تشکیل گردیده تا اهمیت تأمین خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران خودنمایی کند؛ لازم است حوزه تجهیزات پزشکی نیز از سایه اداره کل در زیر مجموعه سازمان غذا و دارو، خارج شده و سازمان تجهیزات و ملزومات پزشکی، شکل بگیرد.

در شرایط کنونی که سهم تولید داخل از بازار تجهیزات پزشکی کشور در حدود ۴۰ درصد است؛ می‌بایست متوجه این موضوع باشیم که اگر می‌خواهیم در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، بیش از پیش توانمند و خودکفا شویم؛ لازم است این حوزه در سطح یک سازمان مستقل در نظام سلامت شکل بگیرد و به دوران سیطره دارو بر تجهیزات، پایان دهیم.

موضوع دوم که اهمیت شکل گیری سازمان تجهیزات و ملزومات پزشکی را دوچندان آشکارتر می‌سازد، ارز تخصیصی و بودجه‌ای است که هر سال زیر سایه دارو به حوزه تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد. در واقع، بودجه قطره چکانی که برای حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در نظر گرفته می‌شود؛ هم‌تراز جایگاه این حوزه نیست و لازم است که بودجه و ارز جداگانه به حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی اختصاص یابد.

به نظر می‌رسد که زمان چنین تصمیمی فرا رسیده و فعالان صنعت تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور، باید این درخواست را از طریق سازمان غذا و دارو، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و در نهایت، وزارت بهداشت؛ پیش ببرند.

صنعت تجهیزات پزشکی برای اینکه بتواند به بازار رقابتی با کالاهای خارجی و صادرات فکر کند، می‌بایست یک سازمان مستقل با مدیریت کاملاً استقلال یافته از سازمان غذا و دارو باشد که رئیس سازمان به طور مستقیم توسط وزیر بهداشت انتخاب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha