توت فرنگی میوه حساسی است که خیلی سریع توسط آفت‌ها آسیب می‌بیند برای همین کشاورزان مجبورند برای کاهش آسیب به بافت میوه از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها استفاده کنند.

روش‌های شستن توت فرنگی برای پیشگیری از مسمومیت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات، توت فرنگی دوره رشد کوتاهی دارد و بعد از رسیدن قابلیت ماندگاری زیادی روی بوته ندارد؛ بنابراین در اکثر مواقع حداقل مدت زمان لازم برای تجزیه سم هم رعایت نمی‌شود همچنین محیط گرم و مرطوب گلخانه شرایط مناسبی برای رشد آفت‌ها و حشرات فراهم می‌کند، از طرفی توت فرنگی میوه حساسی است که خیلی سریع توسط آفت‌ها آسیب می‌بیند برای همین کشاورزان مجبورند برای کاهش آسیب به بافت میوه از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها استفاده کنند.

روش شستن توت فرنگی بسیار مهم است

ابتدا با آب آلودگی‌های توت فرنگی را از بین ببرید سپس داخل محلول آب و سرکه (چهار قسمت آب ویک قسمت سرکه سفید) یا جوش شیرین حدود یک ربع برای سرکه و 20 دقیقه برای جوش شیرین غوطه‌ورکرده و سپس بشویید.

برای خارج کردن کرم داخل توت فرنگی نیز توصیه می‌شود میوه را داخل آب نمک چند دقیقه نگه دارید تا حشرات و کرم از آن خارج شده، برای تهیه آب نمک، حدود یک قاشق غذاخوری نمک را به یک کاسه متوسط آب گرم اضافه کنید و بگذارید حل شود، سپس توت فرنگی‌ها را در آب نمک بریزید و بگذارید حدود پنج دقیقه خیس بخورد و در انتها توت  ها را با آب تمیز بشویید.

چنانچه قصد دارید برای شست و شوی توت فرنگی از جوش شیرین استفاده کنید، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با چهار لیوان آب مخلوط کنید و هم بزنید تا حل شود، سپس توت فرنگی‌ها را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید توت فرنگی‌ها به مدت 10 تا 15 دقیقه در مخلوط خیس بخورند سپس میوه را تمیز بشویید.

روش‌های شستن انواع توت برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری اهمیت زیادی دارد.پوست توت‌فرنگی صاف نیست و به دلیل منافذ زیادی که دارد، سموم ماندگاری بالایی روی پوست دارند.

طی تحقیقاتی که انجام شده است غوطه‌ور کردن توت‌فرنگی در محلول آب حاوی سه درصد سرکه و بعد آبکشی کردن آن با آب 48 درصد سموم آن را کم می‌کند، همچنین اگر توت‌فرنگی‌ها را در محلول آب حاوی سه درصد نمک غوطه‌ور کنیم و آبکشی کنیم نیز تا 45 درصد سموم آن کم می‌شوند و نهایتا غوطه‌ور کردن توت‌فرنگی‌ها در آب خالی و بعد آبکشی کردن آن تنها 25 درصد یا یک چهارم این سموم رو کم خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha