منابع طبیعی و آبخیزداری تهران از احتمال خشکیدگی 16 هزار اصله درخت در پارک های جنگی چیتگر و سرخه حصار به علت کمبود آب خبر داد.

ادعای خشکیدگی 16 هزار درخت چیتگر برای قطع آنها؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، این درختان به دنبال عدم آبیاری مناسب دچار خشکیدگی شدید یا طغیان آفت‌ها شدند. درحالی‌که برخی از کارشناسان گیاه پزشکی اعتقاد دارند امیدی به احیای این درختان نیست اما به گفته رضا بیانی، قرار است به زودی گروه دیگری از کارشناسان گیاه پزشکی و منابع طبیعی از این درختان بازدید کنند تا شاید راهی برای نجات آنها پیدا شود. او در از توقف قطع درختان تا قبل از اعلام نظر نهایی خبر داد و تأکید کرد که آنها تا قبل از اعلام نظر کارشناسی، اجازه قطع درختان را نخواهند داد.


بیانی گفت: بر اساس گزارش کارشناسان ما در سازمان، از مجموعه 2 میلیون درخت در پارک‌های چیتگر و سرخه‌حصار نزدیک به ۱۶ هزار اصله دچار خشکیدگی و آفت شدند.

نیاز هفتگی درختان به 15 لیتر آب


او تأکید کرد که براساسِ قانون، شهرداری موظف است با اجرای طرح‌های مختلف از نابودی و خشکی درختان، جلوگیری کند.وی در ادامه گفت: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان ما، این درختان نیاز به آبیاری ۱۰ تا ۱۵ لیتر آب به‌ صورت هفتگی دارند که عملاً این اقدام صورت نگرفته یا اگر هم انجام شده کافی نبوده است.


البته هنوز اجازه قطع درختان توسط ما داده نشده است. باوجود این‌که آنها گفتند امیدی به احیای درختان نیست باز هم دستور دادم تا کارگروه دیگری با حضور کارشناسان و متخصصان جدید گیاه‌پزشکی از منطقه بازدید کنند تا بلکه بتوان راهی برای نجات درختان پیدا کرد.


کمبود منابع آب خام


گفتنی است در اردیبهشت ماه 1403، جلسه‌ای با حضور نقی عزیزی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان تهران، محمدحسن فصیح معاون خدمات شهری و محیط زیست و نعمت الله نعمتی رئیس اداره فضای سبز منطقه ۲۲ برگزار شد، طرح احیای بوستان چیتگر، معضلات کم آبی و نحوه انتقال آب در بوستان و طرح جایگزینی درختان با گونه‌های متناسب با اقلیم منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


محمد حسن فصیح گفت: کاشت گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه با نیاز به آبیاری کم از اقداماتی است که با هدف مدیریت منابع آبی، در برنامه‌های افزایش سرانه فضای سبز این منطقه قرار دارد.وی افزود: توسعه فضای سبز و لزوم تامین آب مورد نیاز آن از یک سو و کاهش نزولات جوی و بروز پدیده خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آب خام فضای سبز از سوی دیگر، تامین آب مورد نیاز عرصه‌های فضای سبز توسعه یافته را با مشکل مواجه کرده است.


او با تاکید بر اهمیت موضوع کمبود آب و لزوم توجه به نحوه آبرسانی و آبیاری و استفاده از سیستم های نوین آبیاری تاکید کرد و گفت: عزم مدیریت شهری در رفع مشکل فاضلاب بر این است تا با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های متمرکز و لوکال، زمینه را برای بازچرخانی آب و آبیاری فضای سبز منطقه مهیا کند.

فصیح با اشاره به شرایط نه چندان مناسب ذخایر آبی، یکی از سیاست‌ها در این حوزه را بازچرخانی آب عنوان کرد و گفت: لزوم پیاده‌سازی طرح‌های عمرانی و ساخت تصفیه‌خانه‌ها حساسیت‌ها را نسبت به گذشته صدچندان کرده و باعث افزایش همکاری‌های بین‌بخشی بین سازمان‌های مربوطه در جهت تسریع در ساخت و اجرای طرح‌های موردنظر در این منطقه شده است.

چکش زدن درختان فنی است

محمدحسن فصیح، معاون خدمات شهرداری و محیط‌زیست شهرداری منطقه 22 در گفت‌وگو با تسنیم درباره ماجرای قطع درختان چیتگر و کنده شدن پوست این درختان گفت: طرح چکش زدن درختان یک موضوع فنی است که در تمام جنگل‌ها انجام می‌شود. بنا داریم درختانی با عمر 10 ساله جایگزین درختان بیمار و حذف شده در بوستان چیتگر کنیم و این موضوع بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha