سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89581

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد شدید از بی توجهی مسئولان سیاسی کشور به حوزه سلامت و بهداشت گفت:من در 7 سال گذشته که به عنوان نماینده مردم در مجلسهای ششم و هفتم آرزو به دل مانده ام که روسای جمهور وقت، وقتی که لایحه بودجه را تقدیم مجلس می کنند از سلامت مردم به عنوان یکی از اولیت های چهارگانه دولتشان اسم ببرند.

دکتر نورالدین پیرموذن عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم در گفتگو با خبرنگار "سلامت نیوز" به بیان اهمیت توجه به حوزه سلامت و بهداشت توسط مسئولان تصمیم گیرنده کشور پرداخت.

وی با اشاره به روز جهانی بهداشت که هر ساله به یک عنوان نامگذاری می شود اظهار داشت:7آوریل امسال که روز جهانی بهداشت است روز توجه مسئولین سیاسی کشورها به سلامت مردم نامگذاری شده است، به عبارت دیگر مشخص شده که برای سلامتی مردم باید سرمایه گذاری بیشتری کرد.

وی ادامه داد: سلامتی مردم سرمایه اجتماعی ملتهاست، به این مفهوم که داشتن سلامت حق انسانها و وظیفه دولتهاست.

این نماینده مجلس با ابراز تاسف از بی توجهی مسئولین به این حوزه گفت: متاسفانه در کشورها ما مقوله امنیت سلامتی و سرمایه گذاری برای سلامت مردم جزو اولویت های دولتها نبوده است و متاسفانه در فضای تصمیم سازی کشورما انسان سالم محور تصمیم گیری نیست و تا زمانی که این نگاه مبتنی بر انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدار در ذهن مسئولین تصمیم گیر کشور نباشد ما همچنان شاهد به هم ریختگی فضای درمانی در کشور خواهیم بود.

پیرموذن تاکید کرد: تا زمانی که شاخص سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی و کاستن سهم مردم از تامین منابع درمانی و نیز واقعی کردن سرانه درمان و ارزش سلامت مردم در کشور منطقی و واقعی نشود آینده هم بهتر از گذشته نخواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه گفتگو با "سلامت نیوز" با اشاره به رتبه اول ایران در چند سال گذشته در مورد آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات از پنهان کاری بزرگ وزارت بهداشت در این خصوص خبر داد.

وی گفت: در ایران در هر 24 ساعت 102 نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند یعنی در هر 24 ساعت یک هواپیماری 100نفره در ایران سقوط می کند و مسئولان باید برای کاهش این آمار برنامه ریزی کنند.

وی با ابراز تاسف از این آمار فاش کرد: در نشست امسال سازمان بهداشت جهانی متوجه شدیم که وزارت بهداشت بر خلاف رویه سالهای گذشته از اعلام آمار و ارقام مرگ و میر بر اثر تصادفات خودداری کرده و فرم های مربوطه را پر نکرده است.

دکتر پیرموذن در مورد علت این پنهان کاری وزارت بهداشت گفت: دلیل آن روشن است، کشور ما در چند سال گذشته همواره در این زمینه رتبه اول را در دنیا داشته و مسئولین با پر نکردن این فرم ها خواستند تا مانع از شرم و بی آبروئی مسئولین بهداشت و درمان کشور شوند، آخر چگونه می شود در یک کشور در هر 24 ساعت یک هواپیمای 100 نفره سقوط کند و برنامه منسجم و منظمی برای آن ریخته نشود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با اشاره به سانحه رانندگی اخیر که موجب مرگ وزیر دادگستری شد و حوادث مشابهی که موجب مرگ بسیاری از مسئولان، هنرمندان، فرهیختگان و ورزشکاران که از سرمایه های کشور به شمار می روند شده، از مسئولان وزارت بهداشت و سایر دستگاههای مسئول خواست که برای کاهش آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات عزمی جدی داشته باشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha