سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89607

فقط 8 سال دارد اما در پس نگاه معصومانه‌اش، چیزی احساس را چنگ می‌زند. نگاه غمگینش یا صورت جراحت دیده شاید هم دیدن اشک مادر یا قامت خمیده پدرش، نه... شاید آن عروسک که هنوز در پوشش پلاستیکی جای دارد و دستی که نمی‌تواند آن را بگشاید و نگاهی مبهوت به دور دست‌ها ....

مات و مبهوت به نقطه‌ای در دور دست‌ها می‌نگرد. شاید به سه هفته پیش، همان روز که شادمانه برای رهایی از سرما دور چراغ علاءالدین کلاس جمع‌ شده بودند. پسرها زورشان بیشتر بود جلوتر ایستاده بودند. هر که دورتر است از فرد نزدیک به چراغ می‌خواهد که کمی عقب‌تر بایستد تا نفر بعدی نیز گرم شود. شادی آن لحظه، برای دقایقی مرهمی بر دل دردمندش است. عضلات صورت نیز پیام شادی را می‌گیرند اما در واکنش به آن، دردی وجودش را به لرزه می‌افکند. چشم‌ها را می‌بندد... دیگر نمی‌تواند بخندد...
هنوز نمی‌داند چه شد که چراغ بر زمین افتاد. مقصر که بود اما هنوز همه می‌خندیدند. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد آتش شعله کشد و آن‌ها را در کام گیرد. می‌خواستند آتش را خاموش کنند اما شعله‌ها اجازه نداد. آن‌ها تنها 8 سال داشتند؛ 8 سال.
فاجعه ای در بی خبری
طی دو هفته گذشته، مدارس استان فارس 2 بار طعمه آتش شدند. اولین مورد در شهرستان سروستان رخ داد و اخیراً در دبستان شهید رحیمی درودزن از توابع مرودشت هشت دانش آموز بر اثر عدم ایمنی در وسایل گرمایشی دچار سوختگی شدند.
این هشت دانش آموز در حالی در کلاس کوچک و سرد خود، اسیر شعله های آتش بخاری شدند که روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش فارس با حرفه‌ای‌گری فراوان توانست بیش از دو هفته مانع انعکاس خبری این فاجعه در سطح کشور شود.
این حادثه زمانی رخ داد که دانش‌‏آموزان دختر و پسر 8 ساله مدرسه‌‏ای در روستای "درودزن" ، دور تنها چراغ علاءالدین کلاسشان حلقه زده بودند تا گرم شوند، به دلیل شیطنت‌ یکی از آنها، چراغ واژگون و کلاس دچار حریق شد.
تلاش دانش‌‏آموزان برای خاموش کردن آتش بی‌‏نتیجه مانده و حتی موجب شعله‌‏ورتر شدن آتش شد. در این حادثه دو پسر و شش دختر کلاس دچار سوختگی شدند و با گذشت بیش از دو هفته، هنوز تعدادی از آنان در بیمارستان بستری هستند.
گزارشی تلخ از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه درودزن فارسخبر آتش‌‏سوزی این مدرسه، 15 روز بعد از وقوع، توسط "نیازی"، رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه‌‏ای که جمعی از کارشناسان مسئول واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان‌‏های کشور, در آن حضور دارند،در سطح ملی اعلام شد. پیش از این خبر به صورت کوتاه در رسانه های محلی استان منعکس شده بود.
در جلسه یاد شده و پس از اعلام خبر آتش‌‏سوزی توسط "نیازی"، یکی از مسوولان آموزش و پرورش پس از تاخیر پانزده روزه اعلام می‌‏کند که هزینه‌‏های درمانی این دانش‌‏آموزان پرداخت شده و بازرسانی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی به مدارس اعزام شده‌‏اند.
خبرنگار فارس نگار برای پیگیری چگونگی وضعیت کنونی مدرسه مورد اشاره و دانش آموزان حادثه دیده با روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس تماس گرفت ولی رجب‌علی‌پور ، کارشناس روابط‌عمومی از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.
یکی دیگر از اعضای روابط عمومی آموزش و پرورش استان نیز در مصاحبه با روزنامه افسانه گفت: این اتفاق مربوط به 20 روز پیش بوده و تمایلی به پاسخگویی در این رابطه نداریم. فرامرزی، در ادامه اظهار داشت: ریاست آموزش و پرورش استان بیش از اینکه پاسخگوی این قبیل سوالات باشد دغدغه و کار دارد و به هیچ وجه جوابی برای تدابیر احتمالی پیشگیری از این حوادث ندارد. وی افزود: برای مصاحبه با ریاست، باید مراحل نامه نگاری انجام شود و در صورت صلاحدید، ایشان پاسخگو هستند در غیر این صورت پاسخی برای اینگونه سوال ها ندارند. ما بیکار نیستیم که پاسخ رسانه ها را بدهیم.
دانشگر، مسئول حراست آموزش و پرورش درود زن به فارس نگار گفت: وضعیت دانش‌آموزان خوب است و تعدادی از آنها از بیمارستان مرخص شده اند.
وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهیم،باید با حراست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس هماهنگ کنید.
محمدمهدی نعمتی کارشناس واحد ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان فارس در خصوص این حادثه به خبرنگار اجتماعی فارس گفت: هم‌اکنون 4 دانش‌آموز از این 8 دانش‌آموز از بیمارستان مرخص شده‌اند. دو دانش‌آموز در بیمارستان دوران نقاهت را طی می‌کنند و طی یکی دو روز آینده مرخص می‌شوند. دو دانش‌آموز دیگر نیز تا یک هفته دیگر مرخص خواهند شد.
وی ضمن گله از برخی رسانه‌ها که این خبر را طوری منعکس کردند که گویی این حادثه کتمان شده بود، گفت: در همان زمان خبر این حادثه در صدا و سیمای استان فارس اعلام شد و روزنامه‌های محلی نیز به این ماجرا پرداختند. اینکه خبرنگاری به تازگی متوجه این جریان می‌شود دلیل کتمان حقیقت نیست.
گزارشی تلخ از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه درودزن فارساین کارشناس ادامه داد: این خبر به عنوان یک مثال در گردهمایی کارشناسان مسئولان واحدهای ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان‌ها مطرح شده بود و خبرنگار به خیال آنکه خبر جدیدی به دست آورده است، آن را مطرح کرده است.
این سخنان در حالی مطرح شده است که رسانه های محلی فارس نیز پس از انعکاس این خبر در سطح ملی پی به اهمیت آن بردند و به صورت گسترده به مسئله آتش سوزی مدرسه ای در درودزن پرداختند.
اما بر اساس برخی شنیده‌‏ها، شخص وزیر پس از رییس‌‏جمهور از وقوع این آتش‌‏سوزی مطلع شده و دستور بررسی کم و کیف رخداد این حادثه نیز از سوی رییس جمهور صادر شده است.
محمود فرشیدی در خصوص این حادثه گفت: همان زمان که خبر این حادثه را شنیدم بلافاصله گروهی را برای پیگیری به این مدرسه فرستادم تا این حادثه را پیگیری کند و خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام شد و اکنون حال دانش آموزان آسیب دیده خوب است. وی افزود: برای مقابله با آتش سوزی در مدارس دستورالعمل پیشگیری و مقابله با آتش سوزی را تهیه و به آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کردیم. ضمن این که برای اجرای بهتر این دستورالعمل از وزیر کشور، وزیر نفت و وزیر نیرو طی نامه‌هایی جداگانه درخواست کردیم که با اعزام بازرسان سازمان آتش نشانی، ادارات برق و ادارات گاز، نسبت به آموزش دانش آموزان، همکاران فرهنگی و احتمالاً اولیای دانش آموزان اقدام کنند.
به گزارش فارس بر اساس این دستورالعمل همه مدارس کشور موظف شده بودند، نسبت به استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس خود اقدام کنند.به نظر می‌‏رسد؛ در زمان تدوین این دستورالعمل تنها مدارس در معرض دید مسئولان آموزش و پرورش، مورد توجه قرار گرفته‌‏ است. زیرا مدارس بسیاری در کشور وجود دارد که نه بخاری دارند نه شوفاژ، تا با خواندن دستورالعمل بدانند چگونه باید آن را روشن کنند، بنابراین نمی‌‏توان دستورالعمل "پرطمطراق" وزیر را در این مدارس اجرا کرد.هنوز روستاهای در کشور وجود دارند که به اعتراف خود مسوولان آموزش و پرورش، کلاس‌‏های آن با چراغ‌‏های والور و علاءالدین گرم می‌‏شود و هیچ بازرسی به این مدارس سرک ‌‏نمی‌‏کشد تا سیستم‌‏های گرمایی این مدارس استاندارد شود.
وزیر آموزش و پرورش در این خصوص می‌گوید:در حال حاضر 15 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشورمان تحصیل می‌کنند و باید برای تحصیل آن‌ها فضای مناسب آماده شود اما اعتبار ما در این خصوص کافی نیست و نیاز به اعتبار داریم.
فرشیدی وجود مشکل آتش‌سوزی در مدارس را ناشی از عدم اعتبار کافی می‌داند. این در حالی است که به گفته وزارت آموزش و پرورش و حتی شخص وزیر بودجه آموزش و پرورش در سال‌جاری 50 درصد افزایش داشته است. 4 میلیارد دلار نیز برای مقاوم‌سازی مدارس فرسوده از سوی مجلس تصویب شد. 100 میلیارد تومان نیز کمک به سرانه دانش‌آموزی تعلق گرفت. این موارد به جز کمک‌های مالی اولیا به مدارس و کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز است.
گزارشی تلخ از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه درودزن فارسموضوع آتش‌‏سوزی در مدرسه "درودزن" از سوی آموزش و پرورش اعلام نشد، شاید به این دلیل که وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در مصاحبه‌‏ای به خبرنگاران اطمینان داده بود؛" اگر حادثه‌‏ای مانند مدرسه "سفیلان" در کشور رخ دهد، استعفا می‌‏دهم"، حال باید پرسید جناب وزیر چه می‌‏کنید؟ برنامه شما برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در مدارس کشور چیست؟ .
نمی‌توانم بنویسم
هیچ نمی‌گویند. نگاهشان پر از حرف است. با نگاهشان درد دل می‌کنند. اینجا کلام جایی ندارد. تنها نگاه است که با انسان حرف می‌زند. نگاه‌ها در هم گره می‌خورند و قطرات اشک متولد می‌شوند.
اینجا سکوت یک دنیا حرف است. دستانی که به سختی به رغم باندپیچی بسیار تکان می‌خورند تا بگویند هنوز می‌توانیم...
آن طرف‌تر صدای ظریف دخترانه‌ای به آرامی شنیده می‌شود: «‌نمی‌توانم بنویسم» به سمت صدا می‌چرخی. مبهوت به افراد می‌نگرد باز تکرار می‌کند: ‌نمی‌توانم بنویسم
عروسکی که برایش هدیه آوردی را به سویش می‌گیری. خوشحال نمی‌شود. هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد. انگار نه انگار که او روزی عاشق این عروسک بود. حالا تنها با بغض به اطراف می‌نگرد و باز تکرار می‌کند: نمی‌توانم بنویسم.

گزارشی تلخ از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه درودزن فارس


 

منبع:آموزش نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha