سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق معتقد است: افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال نیاز به درمان اختصاصی ندارد و هیچ مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

دکتر بهزاد حاجی مرادی در گفت وگو با (ایسنا) گفت: پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال یک بیماری نیست و بسیاری از پزشکان آن را نه یک بیماری قلبی بلکه حالتی خاص از دریچه میترال می‌دانند که در این حالت دریچه به هنگام انقباض قلب، کمی به درون دهلیز چپ برجسته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افتادگی دریچه میترال در زنان شیوع بیشتری دارد، یادآوری کرد: شیوع این مشکل تا 30 درصد نیز گزارش شده است، اما آنچه که بیشتر مطرح است 5 تا 10 درصد است.

به گفته این پزشک متخصص، افتادگی دریچه میترال مادرزادی است و حالت اکتسابی آن چندان شایع نیست.

حاجی مرادی معتقد است: در حالت افتادگی دریچه میترال، دریچه مقداری نسبت به محلی که در آن واقع شده بزرگ است و همین امر موجب می‌شود کمی به درون دهلیز چپ برجسته شود و این حالت در اکوکاردیوگرافی به عنوان افتادگی دریچه میترال مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشتر افرادی که دچار پرولاپس دریچه میترال هستند با علائمی از جمله تپش قلب، درد سینه، تنگی نفس و ... مراجعه می‌کنند که بیشتر این علائم اختصاص افتادگی دریچه میترال نیست و می‌تواند منشا عصبی داشته باشد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: در اکثر موارد مشکل فرد با تجویز "پروپرانول" حل می‌شود و نیازی به مراجعه به پزشک‌های متعدد نیست.

حاجی مرادی با بیان اینکه افتادگی دریچه میترال مشکل بدخیمی نیست و افرادی که به آن دچارند عمر طبیعی دارند، یادآوری کرد: در اکثر موارد فردی که افتادگی دریچه میترال دارد نیاز به درمان اختصاصی و مراقبت های ویژه ندارد.

وی گفت: پرولاپس دریچه میترال حتی در شرایط فعالیت جسمانی شدید هم مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند و حتی افرادی با همین مشکل توانسته‌اند قهرمان المپیک شوند.

به گفته این پزشک متخصص، در موارد بسیار نادر و در 10 تا 15 درصد افرادی که افتادگی دریچه دارند، پرولاپس ممکن است با نارسایی دریچه هم همراه باشد و این امر باعث شود در زمان انقباض قلب مقدار کمی خون به دهلیز چپ باز گردد که تنها در این صورت جای کمی نگرانی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha