یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 104831

موفقیت بدون اعتماد به نفس، عملیات غیرممکن!

سلامت نیوز : همه در زندگی خود رویاهایی دارند. شاید دوست داشته باشید کارهای بزرگی در زندگی انجام دهید. دوست دارید فرد فوق‌العاده ای باشید. دوست دارید در کار و زندگی خود موفق و پیروز باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ دوست دارید به مدارج بالای تحصیلی، روحی و کاری برسید. دوست دارید سالم و سلامت باشید، صبح ها شاد از خواب بیدار شوید و وقتی در آینه خود را می بینید بگویید: «خدایا شکرت! من همان هستم که دوست دارم. من می توانم دنیا را تغییر دهم!»

همه این آرزوها مستلزم یک چیز هستند: اعتمادبه‌نفس.

خیلی سخت است که متوجه شوید با کمی اعتمادبه‌نفس بیشتری می توانستید در موقعیت های بالاتر و بهتری باشید و زندگی خوشحال تری را دنبال کنید. با نداشتن اعتمادبه‌نفس خود را زنجیر و پابند می کنید و از زندگی واقعی عقب می مانید. وقتی اعتمادبه‌نفس نباشد کیفیت زندگی شما کاهش می یابد. آرزوهای خود را بسیار دور از دسترس خواهید دید و پیشرفت برایتان مفهوم غریبی خواهد داشت. شاید در محل کار خود را محق اضافه حقوق یا بالا رفتن منصب بدانید، اما به واسطه نداشتن اعتمادبه‌نفس شهامت بیان آن را ندارید.

دوست دارید با فرد دلخواه خود حرف بزنید و به او بگویید تا چه اندازه دوستش دارید و برایتان ارزش و احترام دارد، اما چون اعتمادبه‌نفس ندارید، نمی توانید پا پیش بگذارید.  موقعیت کاری عالی برای شما پیش می آید، اما به دلیل پایین بودن اعتمادبه‌نفس با خود مدام تکرار می کنید که آدم این کار نیستید و نمی توانید از عهده آن بر بیایید.

در یک جلسه اجتماعی دعوت می شوید و با به واسطه نداشتن اعتمادبه‌نفس احساس ناراحتی عجیبی دارید و فکر می کنید در آن فضا هوا وجود ندارد و باید در اولین فرصت از آنجا بیرون بروید و خود را از این همه فشار روحی خلاص کنید.

نداشتن اعتمادبه‌نفس مانع از پیشرفت می شود

اگر از نداشتن اعتمادبه‌نفس رنج می برید باید بدانید این رفیق بد همدم روزها و شب های شما خواهد شد و هر روز بیشتر از پیش شما را به قعر عقب ماندگی ها فرو خواهد کشاند. شما و به طور کلی همه انسان ها دوست دارند خوب باشند، حس خوب به خود داشته باشند، مسیرهای پیشرفت را طی کنند و همیشه موفق باشند. عدم اعتمادبه‌نفس همه مانع از این ها می شود.

برای برانگیختن اعتمادبه‌نفس در وجود خود مسایلی هستند که باید بدانید و به واسطه آنها از اینکه نقش مهارت های خود را نادیده بگیرید، دست بردارید.

1. مسایل مالی

دکتر Timothy Judge، استاد دانشگاه فلوریدا ثابت کرده است افرادی که اعتمادبه‌نفس های بالایی دارند، نسبت به  بقیه درآمدهای بسیار بیشتری نیز دارند. اعتمادبه‌نفس در کسب درآمد تاثیر مستقیم دارد.

2. موفقیت شغلی

اعتمادبه‌نفس پایین باعث می شود تا انسان ها مهارت های خود را نادیده بگیرند و برای بالاتر بودن تلاش نکنند. تعیین هدف، خطرپذیری و تصمیم گرفتن در مواقع لزوم از جمله موارد موردنیاز برای پیشرفت در کار است. اگر نتوانید اعتمادبه‌نفس خوبی داشته باشید، نمی توانید هیچ کدام از این کارها را به درستی انجام دهید. نمی توانید برای بالا رفتن مقام خود تلاشی کنید و حتی نمی توانید درخواست افزایش حقوق داشته باشید. افراد معتمد به نفس خیلی راحت موقعیت ها را می سنجند و برای موفقیت های بیشتر تلاش می کنند.

3. خوشبختی در رابطه

در بسیاری از مطالعات صورت گرفته توسط محققان برجسته همچون السورث، مشخص شده است داشتن اعتمادبه‌نفس پایین در روابط فردی افرا تاثیر منفی دارد. توقعاتی که در روابط آدم ها وجود دارد در این انسان ها بیشتر نمود پیدا می کند. یعنی فردی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارد همیشه منتظر دریافت تایید و قبول شدن از طرف یار خود است و این وظیفه طرف مقابل را سنگین تر می کند. هر فردی تاب این مسوولیت را ندارد و نیاز و وابستگی فرد بی اعتمادبه‌نفس موجب تخریب رابطه می شود. در ضمن، این افراد عموما نگران طرز فکر دیگران نسبت به خود هستند و این هم در رفتار آنها تاثیر می گذارد.

4. سلامت روح و جسم

افرادی که به شدت از عدم اعتمادبه‌نفس رنج می برند، حس ارزش و اعتبار خود را از دست می دهند. آنها به توانایی ها یا زیبایی ظاهری خود امیدی ندارند و برای به دست آوردن آنها نیز تلاشی نمی کنند. به طور کلی از خود ناامید می شوند و هیچ پیشرفتی را شایسته خود نمی دانند. عدم اعتمادبه‌نفس شدید منجر به بروز بیماری هایی همچون افسردگی، خشم، اضطراب، ترس و فوبیا اجتماعی می شود. همچنین به مشکلات جسمی همچون افزایش وزن، مشکل خواب و دردهای عصبی نیز دچار می شوند.

5. دستاوردهای کلی زندگی

با اعتمادبه‌نفس همیشه این در ذهن شما است که می توانید خیلی چیزها را به دست  بیاورید. با عدم اعتمادبه‌نفس درست برعکس است. شما نه امیدی برای به دست آوردن دارید نه حوصله ای برای جنگیدن و به چالش کشیدن . عدم اعتمادبه‌نفس شما را از فرصت های بسیاری دور می کند. حس وابستگی شما را افزایش می دهد و نمی توانید به خود اعتماد کنید و باید حتما افراد دیگر برایتان تصمیم گیری کنند. افراد معتمد به نفس برای هدف های بزرگ تلاش می کنند و افرادی که از خود و دنیا ناامید هستند یا اصلا تلاش نمی کنند یا هدف های بسیار کوچک و کم ارزش تعیین و برای آن تلاش  می کنند.

نداشتن اعتمادبه‌نفس مانع از پیشرفت می شود

6. تصمیم گیری و حل مشکلات

وقتی اعتمادبه‌نفس ندارید، همیشه خود را در مخمصه می بینید. همیشه فکر می کنید گرفتار هستید و همه مشکلات دنیا بر سر شما خراب شده اند. نمی توانید به خود و افکار خود اعتماد کنید و بر اساس آنها تصمیم گیری کنید. نمی توانید به تنهایی مشکلات خود را حل کنید. شما توان فکر کردن ندارید زیرا فکرهای خود را قبول ندارید. این ها باعث می شود حتی مشکلات کوچک هم برایتان بزرگ باشند و تصور کنید غیرقابل حل هستند. بهترین روش برای از بین بردن عدم اعتمادبه‌نفس، تصمیم گیری های کوچک اما ارزشمند است. به تفکرات و ایده های خود اعتماد کنید و به جلو پیش بروید. از موانع نهراسید و اگر اشتباه کردید، ناامید نشوید.

7. ظاهر و جذابیت ظاهری

یکی دیگر از عوارض نداشتن اعتمادبه‌نفس، رسیدگی نکردن به وضع ظاهر است. این افراد اصولا به لباس، پوشش و چهره خود اهمیتی نمی دهند و همیشه این فکر در ذهنشان هست که جذاب نیستند. البته این طرز فکر را خیلی از آدم ها دارند و این مساله ریشه در تربیت و فرهنگ ما دارد. اما حتی اگر واقعا چهره جذابی نداشته باشید هم با رفتار خوب می توانید دیگران را به خود جلب کنید. چه بسیار آدم هایی که چهره های معمولی دارند اما به دلیل رفتار و طرز فکرهای زیبا، اطرافیان را جذب خود می کنند. همیشه خوب لباس بپوشید، به مو، صورت ناخن، عطر و ... خود توجه کنید و در خوب بودن آنها وسواس به خرج دهید. سپس سعی کنید صاف بنشینید، صاف راه بروید و با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha