یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 133730

بدن انسان ماشین شگفت انگیزی است و هر از چندگاهی با صدای قار و قور به شما یادآوری می‌کند که عملکرد سختی را برای زنده نگه داشتن سلول‌ها و سلامتی پشت سر می‌گذارد.

 دمنوش های گیاهی برای کاهش نفخ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، بدن انسان ماشین شگفت انگیزی است و هر از چندگاهی با صدای قار و قور به شما یادآوری می‌کند که عملکرد سختی را برای زنده نگه داشتن سلول‌ها و سلامتی پشت سر می‌گذارد.غرغر کردن معده یا موسیقی شکم نیز یکی از این نوع یادآوری‌ها است.

صدای بلند و نرم قار و قور یا غرغر کردن معده که گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی در شکم شروع می‌شود، پیام‌های زیادی برای گفتن دارد. اما سؤال اصلی این است که چرا معده یک دفعه شروع به غرغر می‌کند آن هم زمانی که اتاق کاملاً ساکت است و ناگهان صدای غرش شکم فضای آن را پر می‌کند؟


صدای قار و قور معده مخرب نیست و این ارگان مهم و حیاتی دستگاه گوارش، قصد خرابکاری لحظه‌های زندگی تان را ندارد بلکه معده گاهی اوقات احساس می‌کند برای حفظ سلامتی، باید موسیقی بلند و نرمی را بنوازد.

عوامل زیادی ممکن است باعث نفخ شوند، از جمله عدم تحمل غذایی، تجمع گاز در روده، عدم تعادل باکتری های روده، زخم، یبوست و عفونت های انگلی.

به طور سنتی، مردم از داروهای طبیعی از جمله دمنوش های گیاهی برای تسکین نفخ استفاده می کردند. مطالعات اولیه نشان می دهد که چندین چای گیاهی ممکن است به تسکین این وضعیت ناراحت کننده کمک کند.

در اینجا لیستی از دمنوش های گیاهی برای کمک به کاهش نفخ آورده شده است.

نعناع فلفلی

در طب سنتی، نعناع فلفلی به طور گسترده ای برای کمک به تسکین مشکلات گوارشی شناخته شده است. طعمی خنک و با طراوت دارد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدهای موجود در نعناع ممکن است از فعالیت ماست سل ها جلوگیری کند. اینها سلول های سیستم ایمنی هستند که در روده شما به وفور یافت می شوند و گاهی به بروز نفخ کمک می کنند.

مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که نعناع فلفلی روده را آرام می کند که ممکن است اسپاسم روده را تسکین داده و به بهبود نفخ و درد همراه با آن کمک کند.

علاوه بر این، کپسول های روغن نعناع ممکن است درد شکم، نفخ و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که یک چای کیسه ای تنها شش برابر بیشتر از یک کپسول برگ نعناع، روغن نعناع را تامین می کند. بنابراین، چای نعناع ممکن است کاملاً قوی تر باشد.

  • برای تهیه چای، 1 قاشق غذاخوری (1.5 گرم) برگ نعناع خشک، 1 چای کیسه ای یا 3 قاشق غذاخوری (17 گرم) برگ نعناع فلفلی تازه را به 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده اضافه کنید. قبل از صاف کردن، اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد.

بادرنجبویه

چای بادرنجبویه دارای رایحه و طعم لیمویی است همراه با خواصی از گیاه نعناع، زیرا این گیاه از خانواده نعناع است.

آژانس دارویی اروپا خاطرنشان می کند که چای بادرنجبویه ممکن است بر اساس استفاده سنتی، مشکلات گوارشی خفیف از جمله نفخ و گاز را تسکین دهد.

بادرنجبویه یک عنصر کلیدی در Iberogast است، یک مکمل مایع برای هضم که حاوی نه عصاره گیاهی مختلف است و در آمریکای شمالی، اروپا و سایر مناط در دسترس است.

بر اساس چندین مطالعه انسانی، این محصول ممکن است درد شکم، یبوست و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد.

  • برای تهیه چای، 1 قاشق غذاخوری (3 گرم) برگ خشک بادرنجبویه (یا 1 چای کیسه ای) را در 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده به مدت 10 دقیقه دم کنید.

افسنطین

افسنطین (Artemisia absinthium) یا خاراگوش گیاهی برگدار و سبز رنگ است که چای تلخی درست می کند. این طعم اکتسابی است، اما می توانید طعم آن را با آب لیمو و عسل ملایم کنید.

مطالعات انسانی نشان می دهد که کپسول های 1 گرمی افسنطین خشک ممکن است از سوء هاضمه یا ناراحتی در قسمت بالای شکم جلوگیری کند یا آن را تسکین دهد. این گیاه باعث ترشح شیره های گوارشی می شود که می تواند به بهبود هضم غذا و کاهش نفخ کمک کنند.

مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات گزارش می‌دهند که افسنطین ممکن است انگل‌ها را نیز بکشد، که می‌تواند عاملی برای نفخ باشد.

  • برای تهیه چای، از 1 قاشق چایخوری (1.5 گرم) گیاه خشک در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده استفاده کنید و به مدت 5 دقیقه دم کنید.

قابل ذکر است که افسنطین نباید در دوران بارداری استفاده شود، زیرا حاوی توژون است، ترکیبی که می تواند باعث انقباضات رحمی شود.

زنجبیل

چای زنجبیل از ریشه های ضخیم گیاه زنجبیل تهیه می شود و از زمان های قدیم برای بیماری های مربوط به معده استفاده می شده است.

مطالعات انسانی نشان می دهد که مصرف روزانه 1 تا 1.5 گرم کپسول زنجبیل در دوزهای منقسم ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد .

علاوه بر این، مکمل‌های زنجبیل ممکن است تخلیه معده را تسریع کنند، ناراحتی‌های گوارشی را تسکین دهند و گرفتگی‌های روده، نفخ و گاز را نیز کاهش دهند.

  • برای تهیه چای، از 1/4-1/2 قاشق چایخوری (0.5 تا 1.0 گرم) ریشه زنجبیل خشک و پودر شده درشت (یا 1 چای کیسه ای) در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده استفاده کنید. بگذارید 5 دقیقه دم بکشد.

چای زنجبیل طعمی تند دارد که می توانید آن را با عسل و لیمو نرم کنید.

رازیانه

از دانه های رازیانه برای تهیه چای و طعمی شبیه شیرین بیان استفاده می شود. رازیانه به طور سنتی برای اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ، گاز و یبوست استفاده می‌شده است.

آزمایشات انجام گرفته بر روی موش‌ها، درمان با عصاره رازیانه به محافظت در برابر زخم معده کمک کرد. پیشگیری از زخم معده ممکن است خطر نفخ را کاهش دهد.

یبوست یکی دیگر از عوامل موثر در بروز نفخ است. بنابراین، تسکین تنبلی روده (یکی از اثرات بالقوه رازیانه برای سلامتی) ممکن است نفخ را نیز برطرف کند.

هنگامی که ساکنان خانه سالمندان مبتلا به یبوست مزمن روزانه، 1 وعده از مخلوط چای گیاهی تهیه شده از دانه رازیانه نوشیدند، به طور متوسط در طول 28 روز، 4 مرتبه دفع بیشتر از کسانی که دارونما مصرف می کردند، داشتند.

  • اگر نمی خواهید از چای کیسه ای استفاده کنید، می توانید دانه رازیانه بخرید و آن را برای چای له کنید. 1 تا 2 قاشق چایخوری (2 تا 5 گرم) دانه در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده را اندازه بگیرید. 10-15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

ریشه جنتیان

ریشه جنتیان از گیاه Gentiana lutea می آید که دارای گل های زرد رنگ و دارای ریشه های ضخیم است.

چای ممکن است در ابتدا طعم شیرین داشته باشد، اما طدر ادامه طعم آن به تلخی می گراید؛ به همین دلیل برخی افراد آن را با چای بابونه و عسل مخلوط می کنند.

به طور سنتی، ریشه ژانتین در محصولات دارویی و دمنوش های گیاهی برای کمک به نفخ، گاز و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شود.

جنتیان حاوی ترکیبات گیاهی تلخ (از جمله ایریدوئیدها و فلاونوئیدها) است که ترشح شیره های گوارشی و صفرا را تحریک می کند تا به تجزیه غذا کمک کند، که ممکن است نفخ را تسکین دهد.

با این حال، مصرف این چای در صورت ابتلا به زخم معده توصیه نمی شود، زیرا می تواند اسیدیته معده را افزایش دهد.

  • برای تهیه چای، از 1/4-1/2 قاشق چای خوری (1-2 گرم) ریشه خشک شده در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده استفاده کنید. دمنوش را 10 دقیقه دم کنید.

بابونه

در طب سنتی از بابونه برای درمان سوء هاضمه، گاز معده، اسهال، تهوع، استفراغ و زخم معده استفاده می شود.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که بابونه می‌تواند از عفونت‌های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری، که عامل زخم معده و همراه با نفخ است، جلوگیری کند.

بابونه همچنین یکی از گیاهان موجود در مکمل مایع Iberogast است که به کاهش درد و زخم شکم کمک می کند.

گل های بابونه حاوی مفیدترین ترکیبات از جمله فلاونوئیدها هستند. چای خشک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از سر گل به جای برگ و ساقه استفاده شده است.

  • برای تهیه این چای دلپذیر و کمی شیرین، 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده را روی 1 قاشق غذاخوری (2 تا 3 گرم) بابونه خشک (یا 1 چای کیسه ای) بریزید و به مدت 10 دقیقه دم کنید.

ریشه گلپر

این چای از ریشه گیاه گلپر تهیه می شود و طعم تلخی دارد اما وقتی با چای بادرنجبویه خیسانده شود طعم بهتری دارد.

عصاره ریشه گلپر در ایبروگاست و سایر محصولات گوارشی گیاهی استفاده می شود. ترکیبات تلخ این گیاه ممکن است شیره های گوارشی را برای تقویت هضم سالم تحریک کند.

علاوه بر این، تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که ریشه گلپر ممکن است یبوست را تسکین دهد، که عاملی برای نفخ است.

برخی منابع ادعا می کنند که ریشه گلپر نباید در دوران بارداری استفاده شود، زیرا اطلاعات کافی در مورد ایمنی آن وجود ندارد. همیشه باید قبل از استفاده از هر گونه گیاهی در دوران بارداری یا در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

  • یک وعده معمولی چای گلپر 1 قاشق چایخوری (2.5 گرم) ریشه خشک شده در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده است. 5 دقیقه دم کنید.

ریشه قاصدک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بردی، امی شاپیرو ، MS، RD، CDN، بنیانگذار و مدیر Real Nutrition NYC در شهر نیویورک است. او عضو انجمن رژیم غذایی آمریکا و انجمن رژیم غذایی نیویورک بزرگ و گروه های تمرین رژیم غذایی مدیریت وزن، سلامت زنان، کارآفرینان تغذیه و محیط زیست است.

شاپیرو می گوید: «این چای یک ادرارآور طبیعی است، بنابراین با افزایش دفع ادرار به کاهش وزن کمک می کند. این دفع مایعات اضافی می تواند به تسکین نفخ کمک کند. این ماده همچنین برای مدت طولانی برای تسکین التهاب، اضطراب و موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

ریشه جنتیان

ریشه گیاه Gentiana lutea که کاملاً ضخیم است مانند زنجبیل، افزودنی دیگری است که در چای هایی مانند چای سبز یا بابونه خواهید دید. فلاونوئیدهای تلخ این گیاه به فرآیند هضم کمک می کند و هرگونه نفخ یا گاز انباشته شده را از بدن دفع می کند.

لیمو

ایزابل اسمیت ، MS، RD، CDN، مدیر عامل و بنیانگذار ایزابل اسمیت تغذیه در شهر نیویورک است. او عضو انجمن رژیم غذایی نیویورک بزرگ، آکادمی تغذیه و رژیم غذایی است و یک پزشک سطح 2 گواهینامه ریکی است.

اسمیت می‌گوید: «لیمو حاوی مقادیر زیادی اسید سیتریک است که می‌تواند خروجی ادرار را افزایش دهد و به رهایی از نفخ که ممکن است رخ دهد کمک کند. لیمو اغلب با سایر مواد موجود در این لیست همراه می شود تا به چای یک قدرت اضافی بدهد.

هیبیسکوس

اگر نفخ امان شما را بریده است، چای هیبیسکوس را امتحان کنید. گل ها هنگام جوشاندن طعم شیرین تر و شبیه زغال اخته تولید می کنند. اسمیت می گوید :« فلاونوئیدهای موجود در هیبیسکوس می توانند به تنظیم هورمونی به نام آلدوسترون کمک کنند. سطح الکترولیت را کنترل می‌کند و بر مصرف آب تأثیر می‌گذارد که هر دو کلیدی برای غلبه بر نفخ هستند.»

چای سبز

انرژی طبیعی، کمک به کاهش وزن، شگفتی های مراقبت از پوست، همچی بخشی از فواید چای سبز هستند. خواص ضد نفخ را به لیست طولانی مدت فواید نیز اضافه کنید. کاتچین های چای سبز به تسکین دستگاه گوارش کمک می کند و به معده شما کمک می کند تا غذا را به طور موثرتری هضم کند. این نوشیدنی یک مسدود کننده کامل نفخ است.

افسنطین

این گیاه سبز تلخ یکی از محبوب ترین ترکیبات چای تقویت کننده هضم است، و بله، ما می دانیم که به چه چیزی فکر می کنید: این همان ماده ای است که در آبسنت وجود دارد؛ ترکیب خاصی که توجون نام دارد و برای کمک به فرآیند هضم شناخته می شود.

زیره

از دانه های زیره و روغن آن می توان برای درمان طیف وسیعی از علائم گوارشی از جمله IBS، سوزش سر دل، نفخ و اسپاسم دستگاه گوارش استفاده کرد.

دانه های زیره فوق العاده قدرتمند هستند..آنها برخی از خواص ضد میکروبی دارند که ممکن است از رشد باکتری های مفید روده در روده حمایت کند و مانند یک پروبیوتیک عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Sadigh ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام. اینکه میگیداز غذا من هیچ کدوم ازاین غذاها رو نمیخورم..نوشانه سالاد.سبزی ..ولی الان دو هفته است که بیکباره شکمم شروع به قارقورکرده کلافه کننده است شدتش بیشتر وبیشتر شده.دم کرده زیره امتحان کردم ولی بهترنشد.وهمونجوره..درمورد عادت غذایی بیش از هشت یا نه ساله که غذاخوردنم به همین منوال وخیلی کم است معمولا دو یا یک وعده غذا میخورن گفتیدعرقیات گشنیز وبادرنجوبه اما اینکه کی استفاده بشه وچه مقدار ..هم گفته نشده ممنون میشم یه توضیح بدید