وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد مراکز جامع خدمات سلامت برای بیماران صعب العلاج در سراسر کشور خبر داد.

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد مراکز جامع خدمات سلامت برای بیماران صعب العلاج در سراسر کشور خبر داد. 

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه همایش پویش ملی مبارزه با سرطان و در جمع خبرنگاران، با اشاره به این که پیوند مغز استخوان در کشور بیش از 25 سال است که انجام می شود، گفت: در سال های اخیر، ایران در پیوند مغز استخوان در دنیا رتبه اول را داشته که در حال حاضر به رتبه سوم نزول یافته است.

به گفته وزیر بهداشت، به تدریج مراکزی در نقاط مختلف کشور در حال ساخت و دایر شدن است که خود این مسئله موجب کاهش مراجعه بیماران به کلان شهرهای کشور مثل تهران می شود.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به حوزه سلامت و اقدامات مناسب و ارزنده دولت در تامین دارو و حمایت از بیماران سرطانی، گفت: در ارائه خدمات به مردم کارهای بزرگتری در دست اقدام است و حتی برای آن دسته از بیمارانی که نمی توانند 10 درصد را هم از جیب خود پرداخت نمایند، اقدامات حمایتی مناسبی انجام می شود.

دکتر هاشمی در ادامه افزود: امیدواریم مجلس به زودی بودجه سال 94 را تصویب کند تا بتوانیم برنامه هایی که در این زمینه تهیه و تدوین شده است را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا سونامی سرطان در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر سیستم ثبت سرطان در کشور یک روش سنتی است و تنها افراد مبتلا به سرطان و کسانی که نمونه های آسیب شناسی آنها در مراکز هست، ثبت می شود، بنابر این نمی توان به آماری که اعلام می شود اعتماد کرد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سیستمی با استفاده از فناوری اطلاعات طراحی شده است تا بتوانیم از این طریق ثبت دقیقی از مبتلایان به این بیماری را داشته باشیم.

دکتر هاشمی همچنین، با بیان این که برخی از سرطان ها با عمل جراحی و دارو قابل درمان هستند، افزود: متاسفانه برخی از انواع سرطان ها، مزمن است و هزینه های زیادی را برای بیماران و دولت تحمیل می کند.

دکتر هاشمی همچنین، از ایجاد 220 مرکز درمانی در 3 سطح در کشور و در سال آینده خبر داد و گفت: این مراکز دارای پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی می باشند تا دیگر مردم مجبور نشوند برای ابتدایی ترین نیازهای درمانی به کلان شهر ها مراجعه کنند.

وی با بیان این که بیشتر خدمات این مراکز برای بیماران صعب العلاج است، افزود: چنانچه بتوانیم مراکز جامع خدمات سلامت را برای مبتلایان به سرطان ایجاد کنیم، می توانیم ادعا کنیم مردم تا ده سال آینده جز رنج بیماری، رنج دیگری نخواهند داشت.

وزیر بهداشت در ادامه، با بیان اینکه حدود هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران سرطانی اختصاص داده شده است، گفت: باید بخش خصوصی را در این مسیر برای سرمایه گذاری تشویق کنیم، چرا که فاصله ما با استانداردهای بین المللی در زمینه خدمات مبتلایان به سرطان قابل توجه است و حضور دولت در این حیطه‌ها به تنهایی مشکلات را حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: چنانچه این هزار میلیارد تومان را به بخش بیمه برای خرید خدمت ببریم، می‌توان از بخش‌های خصوصی خرید خدمت کرد.

دکتر هاشمی همچنین، بر ضرورت همکاری بخش خصوصی و بانک ها برای پیشبرد اهداف حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: نباید بخش خصوصی به این سرمایه گذاری ها، نگاهی اقتصادی داشته باشد، بلکه باید آن را یک کار انسانی بدانند که البته بازگشت سرمایه شان نیز تضمین شود.

وزیر بهداشت در ادامه، به دستاوردهای انقلاب در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: حدود 40 درصد از تولید علم کشور را حوزه پزشکی ایجاد کرده است و در حال حاضر رتبه 17 را در تولید علم در دنیا داریم.

دکتر هاشمی همچنین، با بیان این که در حوزه دارو به نسبت تجهیزات پزشکی پیشرفت بیشتری داشته ایم،افزود: 96 درصد دارو در کشور تولید می شود.

وی همچنین، با بیان اینکه برنامه های آتی این وزارتخانه پس از تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی اعلام می شود، افزود: امید است برنامه های بعدی طرح تحول نظام سلامت با قوت و نظارت دقیق تر پیگیری و گام های بعدی آن در سال آینده اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha