چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 138576

عفونت‌های دستگاه تناسلی از مسائل جدی است که اغلب نیز سلامت فردی و در صورت تأهل، سلامت جنسی همسر را نیز به خطر می‌اندازد. این نوع عفونت‌ها، دومین نوع معمول عفونت در بدن و علت حدوداً ۳ میلیون معاینه پزشکی در سال است.

راه هایی برای پیشگیری از عفونت های دستگاه تناسلی

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلیولند کلینیک، واژن شما به طور معمول ترشحاتی تولید می کند که معمولاً شفاف یا کمی کدر، غیر تحریک کننده و با بوی بسیار کم دارند. در طول چرخه قاعدگی ، مقدار و قوام ترشحات تغییر می کند. در یک زمان از ماه، ممکن است ترشحات بسیار رقیق یا آبکی باشد. در زمان دیگری (معمولاً در قسمت آخر چرخه قاعدگی)، ترشحات غلیظ تری ممکن است ظاهر شود. همه این توصیفات را می توان عادی تلقی کرد.

ترشحات واژن که دارای بو یا تحریک کننده هستند معمولاً به عنوان ترشحات غیر طبیعی در نظر گرفته می شوند. تحریک ممکن است احساس خارش یا سوزش یا هر دو را داشته باشد. سوزش می تواند مانند عفونت مثانه باشد. خارش ممکن است در هر زمانی از روز وجود داشته باشد، اما اغلب در شب بیشتر آزاردهنده است. این علائم اغلب با رابطه جنسی بدتر می شوند. اگر متوجه تغییری در مقدار، رنگ یا بوی ترشحاتی شده اید که بیش از چند روز ادامه دارد، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

واژینیت چیست؟

واژینیت یک اصطلاح پزشکی است که اختلالات مختلفی را توصیف می کند که باعث می شود واژن شما عفونی یا ملتهب شود. ولوواژینیت به التهاب هر دو واژن و فرج (نقطه تناسلی خارجی زن) اشاره دارد. این شرایط می تواند ناشی از عفونت ناشی از ارگانیسم هایی مانند باکتری ها، قارچ ها یا ویروس ها باشد.

تحریکات ناشی از مواد شیمیایی موجود در کرم ها، اسپری ها یا حتی لباس هایی که با این ناحیه در تماس هستند نیز می توانند منجر به واژینیت شوند.

شایع ترین انواع واژینیت چیست؟

شایع ترین انواع واژینیت عبارتند از:

  • کاندیدا یا عفونت های قارچی
  • واژینوز باکتریایی
  • واژینیت تریکومونیازیس
  • کلامیدیا یا سوزاک
  • واژینیت ویروسی، تبخال
  • واژینیت غیر عفونی
  • واژینیت آتروفیک

بیشتر بدانید: تریکومونیازیس را کامل بشناسید

عفونت های کاندیدا یا قارچی چیست؟

اکثر مردم با شنیدن اصطلاح واژینیت به عفونت های قارچی فکر می کنند. عفونت های قارچی دومین علت شایع واژینیت هستند و توسط یکی از گونه های متعدد قارچ به نام کاندیدا ایجاد می شوند. کاندیدا به طور معمول در واژن شما و همچنین در دهان و دستگاه گوارش همه افراد بدون توجه به جنسیت زندگی می کند. عفونت زمانی رخ می دهد که کاندیدا به طور معمول افزایش یابد و علائم آزاردهنده ایجاد کند.

اگر وجود قارچ در واژن شما طبیعی است، چه چیزی باعث عفونت می شود؟

معمولاً زمانی که تغییری در تعادل سیستم بدنی شما ایجاد می شود، عفونت رخ می دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری مصرف کنید و آنتی بیوتیک باکتری های «دوست» را که به طور معمول قارچ را در تعادل نگه می دارند، از بین می برد. در نتیجه، قارچ بیش از حد رشد می کند و باعث عفونت می شود.

عوامل دیگری که می توانند این تعادل را بر هم بزنند عبارتند از:

  • بارداری که سطح هورمون ها را تغییر می دهد
  • دیابت که باعث می شود قند زیادی در ادرار و واژن شما وجود داشته باشد
  • دسته دیگری از داروهایی که ممکن است باعث رشد بیش از حد کاندیدا شوند،نظیر سرکوبگرهای ایمنی یا بیولوژیک

علائم عفونت های کاندیدا یا قارچی

علائم عبارتند از:

  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن با غلظت پنیر دلمه.
  • ترشحی که تا حدودی آبکی و به طور کلی بی بو است.
  • واژن یا فرج که حتی قبل از شروع ترشح، خارش، قرمز و گاهی متورم است 
  • بریدگی های کوچک روی فرج شما به دلیل پوست بسیار نرم  ناحیه
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

واژینوز باکتریایی چیست؟

اگرچه قارچ نامی است که بیشتر مردم می شناسند، اما واژینوز باکتریایی (BV) در واقع شایع ترین عفونت واژن در زنان در سنین باروری (که هنوز یائسگی را سپری نکرده اند) است.

واژینوز باکتریایی ناشی از ترکیبی از چندین باکتری است که معمولاً در واژن شما زندگی می کنند. به نظر می رسد که این باکتری ها به همان روشی که کاندیدا در زمانی که تعادل pH واژن به هم خورده است، بیش از حد رشد می کنند.

از آنجایی که واژینوز باکتریایی توسط باکتری ایجاد می شود نه توسط قارچ ها ، داروهای مناسب برای قارچ در برابر باکتری هایی که باعث واژینوز باکتریایی می شوند موثر نیستند. در واقع، درمان بیماری نادرست می تواند علائم را بدتر کند.

واژینوز باکتریایی یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما بیشتر در افراد فعال از نظر جنسی دیده می شود.

عوامل خطر برای واژینوز باکتریایی عبارتند از:

  • شرکای جنسی جدید یا چندگانه
  • دوش کردن.
  • سیگار کشیدن.

علائم واژینوز باکتریال

ممکن است اصلاً متوجه هیچ علامتی نشوید. ممکن است پس از اینکه پزشک در طول معاینه معمول زنان متوجه واژینیت شد، متوجه شوید که به واژینیت مبتلا شده اید. یا ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • ترشحات واژن با بوی غیر طبیعی که بعد از رابطه جنسی یا قاعدگی بدتر می شود.
  • ترشحاتی که رقیق و شیری رنگ است و می توان آن را با بوی «ماهی» توصیف کرد. این بو ممکن است بعد از مقاربت بیشتر مشهود شود.

قرمزی یا خارش واژن با واژینوز باکتریایی شایع نیست مگر اینکه شما به عفونت BV و مخمر مبتلا باشید.

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس توسط یک ارگانیسم تک سلولی کوچک به نام تک یاخته ایجاد می شود. هنگامی که این ارگانیسم واژن شما را آلوده می کند، می تواند علائم ناخوشایندی مانند خارش واژن و ترشحات بدبو ایجاد کند. این نوع واژینیت بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. برای مؤثر بودن درمان، شریک جنسی شما نیز باید همزمان با درمان شما تحت درمان قرار گیرند. شریک جنسی شما باید به مدت هفت روز پس از درمان از رابطه جنسی خودداری کند.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس، کلامیدیا و واژینیت ویروسی چیست؟

واژن شما ممکن است به دلیل عفونت های ناشی از انگل ها، باکتری ها یا ویروس های مقاربتی تحریک شود.

شایع ترین بیماری های مقاربتی که باعث واژینیت می شوند عبارتند از: تریکومونیازیس، کلامیدیا و واژینیت ویروسی.

تریکومونیازیس

علائم عبارتند از:

  • ترشحات کف آلود و زرد مایل به سبز که اغلب بوی بدی دارد.
  • خارش و درد واژن و فرج و همچنین سوزش هنگام ادرار کردن
  • ناراحتی در قسمت پایین شکم و درد واژن در هنگام مقاربت. این علائم ممکن است بعد از دوره قاعدگی شما بدتر شود

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. واژینیت کلامیدیایی در جوانان 15 تا 24 ساله که شرکای جنسی متعددی دارند، شایع‌تر است. غربالگری معمول کلامیدیا توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) سالانه برای زنان فعال جنسی 24 ساله و کمتر و همچنین در هر سنی اگر شرکای جنسی متعدد دارید یا در معرض خطر هستید توصیه می شود.

در حالی که عفونت های کلامیدیا با داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان هستند، بهترین درمان برای کلامیدیا پیشگیری است. استفاده صحیح و مداوم از کاندوم نه تنها خطر ابتلا به کلامیدیا، بلکه سایر عفونت های مقاربتی را نیز کاهش می دهد.

سوزاک، یکی دیگر از عفونت های مقاربتی باکتریایی، نیز می تواند باعث علائم واژینیت شود. اغلب با کلامیدیا رخ می دهد. برای جلوگیری از عفونت مجدد، شرکای جنسی باید ردیابی و به طور مناسب درمان شوند.

کلامیدیا

متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به عفونت کلامیدیا علائمی از خود نشان نمی دهند که تشخیص را دشوار می کند. گاهی اوقات ترشحات واژن همراه با این عفونت وجود دارد، اما نه همیشه. بیشتر اوقات، ممکن است نشانه های زیر مربوط به کلامیدیا باشد:

  • خونریزی خفیف، به ویژه پس از مقاربت
  • درد در ناحیه زیر شکم و لگن

واژینیت ویروسی چیست؟

ویروس های مقاربتی یکی از علل شایع واژینیت هستند که منجر به التهاب اندام تناسلی شما می شود. شایع ترین نوع واژینیت ویروسی، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

ویروس هرپس سیمپلکس اغلب فقط عفونت تبخال نامیده می شود. این عفونت ها از طریق تماس جنسی منتشر می شوند و اغلب منجر به زخم های دردناک می شوند. شیوع تبخال اغلب با استرس یا ناراحتی عاطفی همراه است. شما همچنین می توانید از طریق رابطه دهانی به تبخال مبتلا شوید که بر دهان و حلق شما تأثیر می گذارد.

علائم هرپس واژینیت (HSV)

علامت اولیه واژینیت تبخال درد همراه با ضایعات یا زخم است. این زخم‌ها معمولاً روی فرج یا واژن قابل مشاهده هستند، اما گاهی در داخل واژن هستند و فقط در طول معاینه زنان قابل مشاهده هستند.

ویروس پاپیلومای انسانی کم خطر

(HPV) می تواند منجر به ایجاد کندیلوم شود که به آن زگیل تناسلی گفته می شود و می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل شود. این ویروس می تواند باعث رشد زگیل های دردناک در واژن، راست روده، فرج یا کشاله ران شود. اگرچه 100٪ محافظت ارائه نمی دهد، استفاده از یک ضد بارداری مانع، مانند کاندوم یا بند دندان، می تواند به کاهش خطر ابتلا به این عفونت ها و عفونت های جدی تر، مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) که می تواند منجر به ایدز شود، کمک کند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

علائم عبارتند از زگیل در اندام تناسلی شما که معمولا به رنگ سفید تا خاکستری است اما ممکن است صورتی یا بنفش نیز باشد. با این حال، زگیل های قابل مشاهده همیشه وجود ندارند و ویروس ممکن است تنها زمانی شناسایی شود که تست پاپ غیر طبیعی باشد.

واژینیت غیر عفونی چیست؟

شما می توانید یک واکنش آلرژیک داشته باشید که بدون داشتن عفونت باعث تحریک واژن می شود. شایع ترین علت واکنش آلرژیک یا تحریک ناشی از اسپری های واژن، دوش ها یا محصولات پاک کننده واژن است. با این حال، پوست اطراف واژن شما می تواند به صابون های معطر، محصولات و دستمال مرطوب زنانه، لوسیون ها، روان کننده های جنسی، شوینده ها و نرم کننده های پارچه نیز حساس باشد. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از محصولات موضعی بدون نسخه (OTC) برای کمک به مسدود کردن بو و خارش می تواند باعث واژینیت شود.

علائم واژینیت غیر عفونی

علائم عبارتند از:

  • خارش، سوزش و تحریک در فرج و واژن شما
  • ترشحات واژن غلیظ، مخاط مانند، زرد یا سبز

واژینیت غیر عفونی

واژینیت آتروفیک چیست؟

واژینیت آتروفیک که به آن سندرم تناسلی ادراری یائسگی و آتروفی ولوواژینال نیز گفته می شود، یک شکل غیر عفونی واژینیت است که از کاهش هورمون های شما ناشی می شود. اگر آن را داشته باشید، واژن شما خشک یا آتروفیک می شود. این در درجه اول در دوران پیش از یائسگی و پس از یائسگی رخ می دهد که به طور طبیعی یا جراحی (برداشتن تخمدان ها) اتفاق می افتد. وضعیت های شیردهی و دوران پس از زایمان نیز می تواند به آتروفی کمک کند. داروهایی مانند مهارکننده های آروماتاز (مورد استفاده در سرطان سینه یا مورد استفاده در اندومتریوز) می توانند سطح استروژن را به شدت کاهش داده و باعث آتروفی شوند.

علائم واژینیت آتروفیک

علائم عبارتند از:

  • درد، به خصوص در رابطه جنسی
  • خارش و سوزش واژن
  • تکرر ادرار

چگونگی ابتلا به واژینیت

واژینیت علل مختلفی دارد که بستگی به نوع واژینیت شما دارد.

  • تغییرات در میکروارگانیسم های واژن شما

دو مورد از رایج ترین انواع واژینیت - عفونت های مخمری و واژینوز باکتریایی - زمانی رخ می دهد که تغییراتی در محیط داخلی طبیعی واژن یا فلور واژن شما ایجاد شود. عفونت های مخمری زمانی رخ می دهد که قارچ کاندیدا بیش از حد رشد کند. واژینوز باکتریایی زمانی رخ می دهد که رشد بیش از حد باکتری Gardnerella vaginalis و سایر باکتری های مرتبط با BV وجود داشته باشد. هر دو کاندیدا و گاردنرلا واژینالیس به طور طبیعی در واژن شما ایجاد می شوند و آن را سالم نگه می دارند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به عفونت واژن شود.

  • عفونت های مقاربتی

انگل ها، باکتری ها و ویروس هایی که باعث عفونت می شوند می توانند از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. بسته به STI، عفونت می تواند از طریق مقاربت واژینال، رابطه مقعدی یا دهانی گسترش یابد و منجر به واژینیت شود.

  • محصولات با محرک های شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولاتی که معمولاً برای بهداشت استفاده می‌شوند باعث آسیب می‌شوند. لوسیون ها، مواد شوینده، اسپری ها و سایر محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که باعث واژینیت می شوند.

  • تغییر سطح هورمون

کاهش میزان استروژنی که بدن شما می سازد می تواند باعث ایجاد تغییراتی در واژن شود که منجر به واژینیت می شود.

آیا واژینیت مسری است؟

عفونت های مقاربتی که باعث واژینیت می شوند مسری هستند. تریکومونیازیس، کلامیدیا، تبخال و HPV همگی از طریق رابطه جنسی از فرد به فرد منتقل می شوند. آلوده شدن می تواند منجر به التهاب واژن و تحریک همراه با واژینیت شود. واژینوز باکتریایی مسری نیست، اما داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جنسی ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن قرار دهد.

آیا واژینیت یک بیماری مقاربتی است؟

واژینیت یک STD یا STI نیست، اما برخی از بیماری های مقاربتی می توانند باعث واژینیت شوند. تریکومونیازیس، کلامیدیا، سوزاک، تبخال و HPV همگی از طریق تماس جنسی منتقل می شوند و همه آنها می توانند منجر به التهاب واژن و درد همراه با واژینیت شوند. اما رابطه جنسی تنها راهی برای ابتلا به واژینیت نیست. واژینوز باکتریایی، عفونت های مخمری، واژینیت غیر عفونی و واژینیت آتروفیک همه انواع واژینیت هستند که به عنوان STI در نظر گرفته نمی شوند.

تشخیص و آزمایشات

چگونه واژینیت تشخیص داده می شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تاریخچه ی پزشکی شما را می گیرد، معاینه فیزیکی کاملی انجام می‌ دهد و داخل واژن شما را برای جمع‌آوری نمونه مایع سواب می‌کشد. آنها نمونه را به آزمایشگاهی می فرستند تا سلول ها از نظر علائم واژینیت بررسی شوند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سطوح PH مایع واژن شما را نیز بررسی کند تا به تشخیص نزدیک شود.

برخی از ارائه دهندگان ممکن است از شما بخواهند که 24 ساعت قبل از قرار ملاقات خود از رابطه جنسی خودداری کنید.

مدیریت و درمان

واژینیت چگونه درمان می شود؟

کلید درمان مناسب واژینیت تشخیص صحیح است. این کار همیشه آسان نیست زیرا علائم یکسان می تواند در اشکال مختلف واژینیت وجود داشته باشد. شما می‌توانید با توجه دقیق به علائمی که دقیقاً دارید و چه زمانی رخ می‌دهند، همراه با توضیح رنگ، قوام، مقدار و بوی هر گونه ترشح غیرطبیعی، به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود کمک کنید.

نکته مهمی که باید درک کنید این است که دارو ممکن است فقط رایج ترین انواع کاندیدا مرتبط با عفونت های قارچی واژن را درمان کند و سایر عفونت های مخمری یا هر نوع واژینیت دیگری را درمان نخواهد کرد.

اگر مطمئن نیستید، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. ممکن است در هزینه خرید داروی اشتباه صرفه جویی کنید و از تأخیر در درمان نوع واژینیت خود (یا احتمالاً بدتر کردن آن) جلوگیری کنید.

هنگام خرید داروی بدون نسخه، حتما قبل از استفاده از آن، تمام دستورالعمل ها را به طور کامل مطالعه کنید. حتما از تمام دارو استفاده کنید و فقط به این دلیل که علائم شما از بین رفته است آن را قطع نکنید.

اگر بدون توجه به توصیه پزشک مصرف دارو را قطع کنید:

  • همه علائم شما به طور کامل از بین نمی روند
  • علائم بلافاصله یا اندکی پس از پایان درمان برمی‌گردند

واژینیت غیر عفونی با تغییر علت احتمالی درمان می شود. اگر اخیراً صابون یا مواد شوینده لباسشویی خود را عوض کرده اید یا نرم کننده پارچه اضافه کرده اید، ممکن است محصول جدید را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم باقی می مانند یا خیر.

همین دستورالعمل برای اسپری واژینال، دوش، نوار بهداشتی یا تامپون جدید اعمال می شود.

به طور کلی، هر چه پوست حساس واژن و فرج در معرض مواد شیمیایی و محصولات کمتری قرار گیرد، بهتر است.

اگر واژینیت به دلیل تغییرات هورمونی باشد، انواع گزینه های هورمونی برای کمک به کاهش علائم در دسترس هستند (به صورت موضعی در واژن یا سیستمیک استفاده می شود).

آیا واژینیت بدون درمان از بین می رود؟

این ایده خوبی نیست که صبر کنید تا واژینیت از بین برود مگر اینکه بدانید چه چیزی باعث آن شده است. به عنوان مثال، برخی از عفونت‌های مخمری خفیف خود به خود از بین می‌روند، اما همه موارد اینطور نیستند. واژینوز باکتریایی معمولاً خود به خود برطرف می شود، اما اگر درمان نشود، می تواند شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار دهد.

همچنین در صورت بارداری می تواند عوارضی ایجاد کند. علائم ناشی از واژینیت ویروسی ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما در عین حال، پزشک شما باید در مورد هر بیماری مقاربتی شما بداند تا بتواند تغییرات سلولی را تحت نظر داشته باشد.

برخی از انواع HPV پرخطر می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا مشخص شود چه چیزی باعث واژینیت شما می شود و راهنمایی های او را در مورد بهترین درمان ها دنبال کنید.

جلوگیری

عوامل خطر عفونت کاندیدا واژن چیست؟

  • درمان اخیر با آنتی بیوتیک
  • دیابت کنترل نشده
  • بارداری
  • داروهای ضدبارداری یا استروژن بالا
  • اختلالات مؤثر بر سیستم ایمنی مانند HIV و پیوند اعضا
  • اختلالات تیروئید یا غدد درون ریز
  • درمان با کورتیکواستروئید
  • دوش واژینال

چگونه می توانم از واژینیت پیشگیری کنم؟

کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به واژینیت انجام دهید.

  • از پوشیدن لباس هایی که گرما و رطوبت را نگه می دارند خودداری کنید

پوشیدن شورت نایلونی، جوراب شلواری بدون پنبه یا اسپندکس تنگ، شلوار یوگا یا شلوار جین ممکن است منجر به عفونت قارچی شود. پارچه‌های گشاد و «تنفس‌پذیر» را انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند، مانند پنبه.

  • از ماندن طولانی مدت در لباس مایو خیس یا لباس های تمرینی عرق کرده خودداری کنید

محیط گرم و مرطوب برای رشد مخمرها و باکتری ها ایده آل است.

  • ماست و پروبیوتیک های حاوی لاکتوباسیلوس را امتحان کنید

شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد ماست و پروبیوتیک های حاوی لاکتوباسیلوس می توانند عفونت های واژینیت را کاهش دهند. برخی نیز توصیه می کنند برای جلوگیری از رشد مخمر، مصرف غذاهای شیرین را محدود کنید. از ارائه دهنده خود بپرسید که آیا این چیزی است که آنها به شما توصیه می کنند.

  • از تمیز کردن واژن خود با صابون ها یا اسپری های بسیار معطر خودداری کنید

اسپری های واژینال یا صابون های بسیار معطر می توانند واژن شما را تحریک کرده و عفونت واژن را بدتر کنند.

  • به طور مکرر دوش نگیرید

دوش کردن می تواند تعادل سالم باکتری ها را در واژن شما مختل کند و منجر به عفونت واژن شود. دوش کردن همچنین می‌تواند عفونتی را که قبلاً داشته‌اید پنهان کند.

  • از کاندوم استفاده کنید

اقدامات جنسی ایمن تر می تواند به جلوگیری از انتقال بیماری ها بین همسران کمک کند.

  • از پزشک خود در مورد فواید مصرف هورمون ها بپرسید

اگر به یائسگی نزدیک می‌شوید، تخمدان های خود را برداشته‌اید (اووفورکتومی) یا به هر دلیلی سطوح پایین استروژن دارید، با پزشک خود در مورد مزایای بالقوه استفاده از قرص‌ها یا کرم‌های هورمونی واژینال برای روان نگه داشتن واژن خود صحبت کنید.

  • غربالگری های منظم انجام دهید

عادات بهداشتی خوب مهم هستند. یک معاینه کامل زنان، از جمله غربالگری سرطان دهانه رحم ، در فواصل زمانی منظم، همانطور که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت می شود، انجام دهید. اگر چندین شریک جنسی دارید، باید برای غربالگری بیماری های مقاربتی درخواست کنید.

اگر واژینیت داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

واژینیت ناراحت کننده است، اما یافتن علت و درمان مناسب می تواند شما را تسکین دهد. اگر محرک‌های شیمیایی باعث واژینیت شما شده‌اند، می‌توانید علائم خود را با اجتناب از لوسیون، مواد شوینده، اسپری و غیره بهبود بخشید.

داروهای باکتریایی و ضد قارچی ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا عفونت شما برطرف شود.

داروهای ضد ویروسی برای واژینیت ویروسی نمی توانند ویروس را درمان کنند، اما می توانند باعث شوند علائم شما سریعتر از بین برود. تشخیص درست و درمان تمام علل واژینیت شما در رفع علائم شما کلیدی است.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

سوالات خوب برای پرسیدن عبارتند از:

  • آیا در طول درمان باید از رابطه جنسی خودداری کنم؟
  • آیا شریک جنسی من باید همزمان درمان شوند؟
  • داروی این واژینیت چگونه با داروهای دیگر من تداخل خواهد داشت؟
  • آیا کرم یا شیاف واژینال را در دوره پریود ادامه دهم؟
  • آیا نیاز به معاینه مجدد دارم و اگر هست چه زمانی باید مجددا مراجعه کنم؟

۲۰ توصیه بهداشتی

۱. لباس‌های زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.

۲. طی روز لباس‌های زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید. از پوشیدن لباس‌های بدون تهویه مانند لباس‌های نایلونی و ساخته شده از سایر الیاف مصنوعی خودداری کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید.

لباس‌های گشاد و راحت به تن کنید و برای شستشوی لباس‌های زیر خود از شوینده‌های غیرمعطر و ملایم استفاده کنید.

۳. همیشه نواحی تناسلی و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروب‌ها را سرعت می‌بخشد.

۴.هیچ‌گاه لباس‌های خیس و مرطوب را به تن نکنید. چنانچه لباس‌هایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.

۵. از پودر تالک در اطراف ناحیه تناسلی استفاده نکنید زیرا پودر تالک رطوبت را در خود نگه می‌دارد.

۶. در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می‌کنید حداکثر آن را هر سه تا چهار ساعت یک بار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دست‌های خود را کاملا بشویید. طی خواب شبانه هیچ‌گاه از تامپون استفاده نکنید و به جای آن از پدهای بهداشتی استفاده کنید.

۷. نوار بهداشتی (پد) را باید هر چهار تا شش ساعت یک بار (حداکثر ۸ ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

۸. از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.

۹. حین استحمام از صابون و شامپوهای غیرمعطر و ملایم استفاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.

۱۰. کاندوم‌ها و دیافراگم‌هایی از جنس لاتکس و ژل‌های اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک می‌کنند که باید از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده گردد. همچنین حین نزدیکی باید از لغزنده کننده‌های محلول در آب و غیر معطر استفاده کنند و به هیچ وجه از وازلین و لغزنده کننده‌های حاوی سیلیکون استفاده نکنند.

۱۱. به طور منظم سطح خارجی نواحی تناسلی را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن نواحی تناسلی نیازی به استفاده از صابون نمی‌باشد.

۱۲. زنان برعکس مردان، پس از ادرار و اجابت مزاج باید همیشه از سمت جلو به طرف عقب، خود را بشویند. این کار از رانده شدن باکتری‌های انتهای دستگاه گوارش به ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند.

۱۳. هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را به سمت جلو خم کنید تا شامپو با ناحیه تناسلی تماس نیابد.

۱۴. پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار می‌توانید از سشوار (با درجه باد سرد) نیز استفاده کنید.

۱۵. پس از استحمام ادرار کنید.

۱۶. هیچ‌گاه سعی نکنید به بهانه کار، تنبلی، و... ادرار خود را نگه دارید. اگر به دستشویی دسترسی دارید به محض احساس نیاز، کارهای دیگر را رها کنید و برای حفظ سلامت خود به دستشویی بروید.

۱۷. از دوش مخصوص دستگاه تناسلی استفاده نکنید چرا که این عمل ترشحات و باکتری‌های طبیعی و محافظ این ناحیه را می‌شوید.

۱۸. سرخود آنتی بیوتیک نخورید. مصرف بی‌رویه و سرخود آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید و طبیعی را که به حفظ سلامتمان کمک می‌کنند از میان برده و زمینه ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد.

۱۹. خانم‌هایی که در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی‌اند و همچنین خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند از آنجا که سطوح هورمون‌های بدن آن‌ها دستخوش تغییر می‌شود، باید بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

20. در صورت بروز نشانه هایی مثل خارش و سوزش در ناحیه تناسلی بویژه وقتی که ترشحاتی در این قسمت از بدن می‌بینید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha