سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸

سلامت نیوز:در چشم به هم زدنی شهر به میدان جنگ تبدیل می‌شود، جنگی که معلوم نیست چه کسی با چه کسی می‌جنگد. در کوچه و خیابان سنگری دیده نمی‌شود اما آتش چنان زبانه می‌کشد و ترقه‌ها چنان از هر سو می‌بارند که کمتر کسی جرأت بیرون رفتن دارد.

همه ما حتماً خاطره‌ای از جنگ‌های شهری چهارشنبه‌ سال‌های گذشته داریم. ترقه‌ای که از شیشه اتومبیلی داخل می‌شود و بانویی پشت فرمان از هوش می‌رود، درهای شیشه‌ای فروشگاهی که منفجر می‌شود و به سر و روی عابران می‌ریزد، زن بارداری که بچه‌اش را سقط می‌کند، خانه‌ای که در آتش می‌سوزد و دست و چشم‌هایی که ناقص می‌شوند و...


البته در این چند ساله رسانه‌ها، پلیس، شهرداری، آتش نشانی و بسیاری ارگان‌های دیگر با فعالیت‌‌های مختلفی از شدت صدمات جانی و مالی جنگ تمام عیار چهارشنبه سوری کاسته‌اند ولی آمارها هنوز هم حکایت از بالا بودن حوادث دارد. در چهارشنبه سوری سال گذشته 6 هزار تماس با آتش نشانی تهران گرفته شد. 382 نفر در سراسر کشور زخمی شدند و 3 نفر از جمله یک کودک از دنیا رفتند.


حوادث فراموش نشدنی
سال گذشته در کمتر از چند ساعت اتفاقات تلخی روی داد؛ بیشترین آسیب‌ها به چشم، گوش و درمجموع به صورت افراد وارد شده بود و بیشترین قشری که در حوادث این شب آسیب دیدند مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال بود.
ساعت 12 ظهر 4 اسفندماه یکی‌دو سال پیش انفجار مهیبی همراه با تخریب کامل یک ساختمان چهارطبقه در منطقه تهرانپارس به آتش نشانی گزارش شد و با حاضر شدن اکیپ‌های امدادی و پزشکی بررسی‌ها نشان داد 3 زن و یک مرد بر اثر  حادثه جان باخته‌اند. وضعیت ساختمان بیشتر شبیه به یک خرابه بود تا یک ساختمان نوساز، دود تا ساعت‌ها منطقه را فرا گرفته بود و مأموران آتش نشانی در میان دود غلیظ داخل ساختمان طبقه به طبقه به دنبال قربانیان دیگری می‌گشتند. اجساد در میان شیون و فریاد خانواده‌ها و تماشاگران یک به یک از بالا به حیاط آورده شد.
پس از آن تجسس‌های کارشناسان آتش‌نشانی نشان داد یکی از اهالی ساختمان روز گذشته محموله بزرگی از ترقه و موادآتش‌زا برای شب چهارشنبه سوری در زیرزمین ساختمان انبار کرده تا در آستانه پایان سال بفروشد. او هنگام ظهر و زمانی که بیشتر همسایه‌ها در خانه‌هایشان نبوده‌اند برای جوشکاری پایین رفته و هنگام کار جرقه‌ای با کارتن‌های مواد محترقه برخورد کرده و لحظاتی بعد انبار و در نتیجه همه ساختمان منفجر شده است.
حتماً حادثه پرتاب نارنجک دستی میان حلقه تماشاچی‌های آتش در شهرک گلستان تهران را هم به یاد دارید که منجر به زخمی شدن 6 جوان و مرگ یک پسربچه 8ساله شد. از این گونه حوادث که باعث قطع عضو یا سوختگی‌های شدید شده کم نداریم و بی‌گناهانی که ناخواسته قربانی رفتارهای خطرناک افراد هنجار‌شکن می‌شوند.

 یک جشن بی‌خطر
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران می‌گوید: «ما به دنبال سلب شادی مردم نیستیم و در کنارشان هستیم تا این سنت کهن بدون هیچ حادثه‌ای و به شکلی ایمن برگزار شود و می‌دانیم با توجه به هشدارهای‌مان برای چهارشنبه سوری برخی کار خود را انجام می‌دهند و گوش‌شان بدهکار نیست. خانواده‌ها هم باید به ما کمک کنند و در کنار فرزندان‌شان باشند و شادی صحیح را به آنها آموزش دهند.»
ملکی می‌افزاید: «بیشترین افراد استفاده کننده از مواد محترقه بین 10 تا 16 ساله هستند و در رده بعدی 16 تا 24 ساله‌ها از این مواد استفاده می‌کنند. متأسفانه این قشر به خاطر شور و نشاط جوانی و پر انرژی بودن‌شان ناشیانه عمل می‌کنند و گاهی دست به کارهایی می‌زنند که نه تنها جان خود را به خطر می‌اندازند بلکه سایر افراد را هم در آستانه صدمه قرار می‌دهند.»
ملکی با پرخطر دانستن نارنجک‌های دستی بویژه «اکلیل و سرنج» که خسارت‌های شدید جانی و مالی به بار می‌آورد عنوان می‌کند: «250 گرم اکلیل و سرنج می‌تواند یک آپارتمان را منفجر کند. اندکی گرما و ضربات کوچک از محرک‌های اصلی انفجار این مواد هستند. موارد زیادی داریم که نارنجک‌های دستی اکلیل و سرنج در دست یا جیب کودکان و نوجوانان ترکیده و منجر به آسیب‌های جدی شده است. به تازگی مأموران آتش‌نشانی در شرق تهران با گزارش یکی از شهروندان برای خاموش کردن آتش سوزی کوچکی به یک خانه قدیمی در نزدیکی ایستگاه اتوبوس اعزام شدند.
خانه‌ای که پاتوق کارتن خواب‌ها بود و هنگامی که همکارانم آنجا رسیدند و آتش را مهار کردند با تعجب دیدند که 2 جوان از زیرزمین بیرون آمده و فرار می‌کنند که با توجه به مشکوک بودن رفتارآنها، مأموران با استفاده از پروژکتور به داخل زیرزمین می‌روند و با انباری از کارتن‌های مواد محترقه و اکلیل و سرنج روبه‌رو می‌شوند که در صورت سرایت آتش می‌توانست ساختمان‌های مجاور را نابود کند.»
سخنگوی سازمان آتش نشانی با تأکید براینکه واحدهای آتش‌نشانی در پایان سال حضور چشمگیری خواهند داشت و حتی گشتزنی در مناطق قدیمی با بافت متراکم صورت خواهد گرفت،می گوید: «در طول 2- 3سال گذشته از تعداد حوادث و مصدومان چهارشنبه سوری کاسته شده است و این روند سیر نزولی داشته است. سال‌های دورتر گاهی برخی خیابان‌های تهران شبیه به صحنه جنگ می‌شد و مواد محترقه و حتی کپسول‌های گاز برای سرگرمی به آتش کشیده می‌شدند. خوشبختانه در حال حاضر با کمک نهادها و ارگان‌های مسئول و فرهنگسازی خوب در این زمینه شاهد قانونمند شدن رفتارها در این گونه مراسم‌ هستیم.»
جلال ملکی هشدارهایی هم برای مردم دارد: «خانواده‌ها نمی‌توانند با تنبیه فرزندان خود، آنها را از شرکت در چهارشنبه سوری منصرف کنند بلکه لازم است با نظارت بر آنها و همراه شدن برای یک شادی کوچک و بی‌خطر از حوادث احتمالی پیشگیری کنند. توصیه می‌کنیم بانوان عزیز با توجه به پوششی که دارند از روی آتش نپرند.
چراکه احتمال آتش گرفتن لباس‌هایشان وجود دارد. همچنین به هیچ وجه نزدیک آتشی که مشخص نیست چگونه برپا شده نایستند زیرا امکان دارد داخل آتش مواد محترقه باشد. در صورت اطلاع داشتن از محل نگهداری مواد آتش زا و محترقه هم پلیس و آتش نشانی را باخبر کنند و با این کار از بروز فاجعه جلوگیری‌کنند.»

 هرگونه تجمع ممنوع است
سردار تقی مهری، رئیس پلیس پیشگیری ناجا چندی پیش با بیان اینکه برپایی تجمع برای برگزاری آیین چهارشنبه سوری ممنوع است و اجازه این کار به کسی داده نمی‌شود، گفت:‌ «با توجه به نزدیک‌شدن به چهارشنبه آخرسال برنامه‌های خاصی برای پیشگیری از ورود مواد محترقه خطرناک در دستور کار داریم  وبا افرادی که بخواهند برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند و معابر اصلی را مسدود کنند، برابر قانون رفتار خواهیم کرد.>
به گفته وی هر ساله برنامه‌های خوبی در این زمینه با همکاری رسانه‌های گروهی و بویژه صدا و سیما اجرا می‌شود تا هیجانات منفی و مخرب این مراسم کاهش پیدا کند. با اقدامات صورت‌گرفته تا سال گذشته امیدواریم درصد زیادی از این آسیب‌ها کم شود و نیز امیدواریم بتوانیم از آسیب به کودکان و نوجوانان که قشر آسیب‌پذیر این مراسم هستند پیشگیری کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha