مدیر پرستاری بیمارستان شهید مطهری ضمن بیان توصیه‌های برای جلوگیری از بروز حادثه در روز چهارشنبه آخر سال گفت: در هفته اخیر هفت نفر مراجعه کرده‌اند و چند نفر آن‌ها نیز در بیمارستان بستری شده‌اند. ن در حوادث چهارشنبه سوری/ تاکنون ۷ مراجعه داشته‌ایم

سلامت نیوز: مدیر پرستاری بیمارستان شهید مطهری ضمن بیان توصیه‌های برای جلوگیری از بروز حادثه در روز چهارشنبه آخر سال گفت: در هفته اخیر هفت نفر مراجعه کرده‌اند و چند نفر آن‌ها نیز در بیمارستان بستری شده‌اند. ن در حوادث چهارشنبه سوری/ تاکنون ۷ مراجعه داشته‌ایم  

نمازی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره رنج سنی افراد آسیب‌دیده در چهارشنبه‌سوری آخر سال گفت:  مصدومینی که در  چهارشنبه‌ آخر سال به بیمارستان ما مراجعه می‌کنند، بیشتر در رده سنی نوجوان و جوان یعنی از ۱۴ تا ۲۵ سال هستند، اما افراد بزرگسال و اطفال بین ۴ تا ۱۲ سال هم در این روز دچار آسیب می‌شوند.

وی ادامه داد: بیشتر مراجعینی که ما با آن‌ها مواجه هستیم، آقایان هستند و نشان می‌دهد که این افراد تمایل بیشتری به استفاده از مواد محترقه دارند.

نمازی درباره میزان آسیب‌های وارد شده به افراد مصدوم نیز گفت: به دلیل استفاده از مواد غیراستاندارد، آسیب‌های شدیدی به مصدومین وارد می‌شود و  بیشتر به سوختگی‌های عمقی نوع ۲ و نوع ۳ دچار می‌شوند، متاسفانه عمق سوختگی در برخی افراد به حدی است که درمان را طولانی می‌‌کند.

نمازی گفت: افرادی که در چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت می‌شوند، مطمئن باشند که ایام عید را نیز درگیر این مصدومیت خواهند بود.

وی تاکید کرد: اکثر آسیب‌ها زیبایی افراد و عملکرد اندام شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که ممکن است؛ فرد زیبایی  و یا حتی عضو خود را از دست بدهد.

نمازی گفت: حتی در برخی موارد به دلیل گوشت اضافی که بعد از آسیب در بدن ایجاد می‌شود یا چسبندگی مفاصل، عضو عملکرد قبلی خود را از دست می دهد و این مصدومیت و معلولیت تا آخر عمر در فرد باقی می‌ماند.

وی افزود: علاوه بر سوختگی انفجار مواد محترقه ممکن است، آسیب شدید چشمی در فرد ایجاد کند و حتی ممکن است؛ منجر به تخلیه چشم فرد شود.

مدیر پرستاری بیمارستان مطهری گفت: آسیب شایع دیگر آسیب به دست، پا و اعضای ناحیه شکمی است. گاهی وقت‌ها آسیب منجر به قطع عضو و پارگی شدید در ناحیه شکم افراد می‌شود.

وی گفت: توصیه ما به افراد این است که در ایام آخر سال که همه به ایام نوروز می‌روند با دست خودشان این مشکلات را برای خود و یا دیگران ایجاد نکنند.

نمازی تاکید کرد: اگر با تمام توصیه‌هایی که انجام می‌شود، فرد بدون توجه به آن‌ها دچار آسیب شد اطرافیان باید اول خونسردی خود را حفظ کنند و آسیب عضو فرد حادثه دیده را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه  لازم است؛ در ابتدا سوختگی متوقف شود، افزود: همچنین می‌توان لباس فرد را با احتیاط از تنش خارج کرد.

وی گفت: اگر سوختگی جزیی و قابل شستشو است، توصیه می‌شود که سریعا با آب سرد شرب شسسته شود چرا که بعد از گذشت ۲۰ دقیقه به کم شدن درد مصدوم کمک می‌شود. همچنین بهتر است؛ پارچه تمیزی را در محل سوختگی بگذارند و فرد را به اولین درمانگاه و یا بیمارستان انتقال دهند.

نمازی گفت: اگر آسیب فرد شدید باشد، توصیه می‌شود که فقط مصدوم را گرم و بی‌حرکت نگه دارند و در انتظار حضور نیروهای امداد باشند تا فرد به مرکز درمانی منتقل شود.
وی درباره آسیب‌های چشمی نیز گفت: اگر جسم خارجی وارد چشم فرد شده، اطرافیان نباید هیچ دخالتی در این موضوع داشته باشند و تنها باید چشم فرد را با یک پارچه تمیز بپوشانند تا چشم بی‌حرکت باشد و فرد را سریعا به مرکز چشم‌پزشکی منتقل کنند.

وی با اشاره به سوختگی‌های شدید نیز گفت: در این زمینه لازم است که فرد را گرم نگه داشت، چراکه سرد کردن مصدوم به عضوهای آسیب دیده بیشتر صدمه می‌زند.

نمازی همچنین درمورد تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان مطهری در هفته پایانی سال به دلیل چهارشنبه سوری، گفت: طبق آ‌ماری که من داشته‌ام، در هفته اخیر هفت نفر مراجعه کرده‌اند و چند نفر آن‌ها نیز در بیمارستان بستری شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است؛ افراد توصیه‌ها را جدی بگیرند، گفت: ما مصدومی را داشته‌ایم که دچار سوختگی خیلی شدید شده و تحت درمان قرار گرفته است، دیگر مصدومین نیز در حال دریافت خدمات بیمارستانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha