چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 142374

نتایج یک بررسی جدید نشان داد نوعی ترکیب موجود در بسیاری از داروهای غیرنسخه‌ای سرفه می‌تواند ترشح انسولین در بدن را تسهیل کند.

سلامت نیوز: نتایج یک بررسی جدید نشان داد نوعی ترکیب موجود در بسیاری از داروهای غیرنسخه‌ای سرفه می‌تواند ترشح انسولین در بدن را تسهیل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان امیدوارند این یافته به کشف یک روش درمانی موثر برای مقابله با دیابت نوع دو منجر شود.

پزشکان آلمانی در این مطالعه دریافتند که داروی دکسترومتورفان، ترشح انسولین را در تعدادی از موش‌های آزمایشگاهی افزایش داده و سپس این آزمایش روی نمونه‌های بافت پانکراس و همچنین روی تعداد محدودی از مبتلایان به دیابت آزمایش شد که در تمام موارد نتیجه مشابه داشته است. داروی دکسترومتورفان در مقایسه با داروهای سرماخوردگیِ مورد استفاده در درمان مبتلایان به دیابت نوع دو، عوارض جانبی کمتری دارد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود 350 میلیون نفر در جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند. این بیماری با شاخصی همچون افزایش سطح قند خون که سلول‌ها از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، شناخته می‌شود. انسولین هورمون تولید شده در پانکراس است که گلوکز را از خون جدا کرده و به سلول‌ها انتقال می‌دهد. اما در مبتلایان به دیابت نوع دو پانکراس، انسولین کافی تولید نمی‌کند یا سلول‌ها به درستی به هورمون واکنش نشان نمی‌دهند.

پزشکان آلمانی گفتند: محققان پیش از این تصور می‌کردند که دکسترومتورفان ترشح انسولین را در بیماران مبتلا به عارضه ترشح بیش از حد انسولین که نقطه عکس دیابت به حساب می‌آید، کاهش می‌دهد. اما در بررسی جدید مشخص شد دکسترومتورفان در واقع ترشح انسولین را افزایش می‌دهد.

داروی دکسترومتورفان از طریق جلوگیری از فعالیت گیرنده «اِن متیل-دی-آسپارتیک اسید» در پیاز مغز سرفه را متوقف می‌کند. گیرنده اِن-متیل-دی-آسپارتیک اسید در سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس نیز وجود دارد. یافته‌های جدید حاکی از آن است که از بین بردن این گیرنده در پانکراس، ترشح انسولین را افزایش می‌دهد هرچند هنوز مشخص نیست چرا این فرآیند اتفاق می‌افتد.

به گزارش لایوساینس، متخصصان با توجه به نتایج این مطالعه به بیماران مبتلا به دیابت هشدار می‌دهند که از مصرف خودسرانه داروی دکسترومتورفان خودداری کنند. مطالعه انجام شده روی نمونه انسانی با وجود آنکه رضایت بخش بوده اما فقط روی 20 نفر انجام گرفته‌ و انجام مطالعات گسترده‌تر در این زمینه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha