مانند هر جراحی بزرگ، رینوپلاستی خطراتی مانند: خطرات بیهوشی دارد. هماتوم (جمع آوری خون که ممکن است باعث تورم، درد و کبودی شود، شاید نیاز به تخلیه جراحی داشته باشد) عفونت.

فوت دختر 20ساله حین عمل جراحی بینی/آیا جراحی بینی ریسک بالایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کتابخانه ملی پزشکی جراحی بینی با خطرات زیادی همراه است زیرا انتظارات بیمار و پزشک همیشه مطابقت ندارد. علاوه بر ناهنجاری های بعد از عمل، بسیاری از خطرات و عوارض دیگر نیز باید در نظر گرفته شود.

عمل جراحی زیبایی بینی به عنوان مثال می تواند باعث ایجاد اختلالات تنفسی شود که در 70 درصد از بیماران تجدید نظر - جراحی بینی - گزارش شده است. با این حال، باید توجه داشت که اسکارها و از دست دادن حس مخاطی نیز می تواند احساس "انسداد بینی" را ایجاد کند.

تورم بعد از عمل عمدتاً به تکنیک استئوتومی بستگی دارد. استئوتومی از راه پوست آسیب کمتری ایجاد می کند، اما ممکن است منجر به زخم های قابل مشاهده شود.

عفونت ها نادر اما گاهی اوقات تهدید کننده زندگی هستند (سندرم شوک سمی). زمانی که جراحی سینوس و رینوپلاستی با هم ترکیب شوند، خطر بیشتر است. استئوتومی همچنین می تواند باعث آسیب به ناحیه اربیتال شود. نکروز پلک ها در اثر عفونت و کوری در اثر انسداد شریان مرکزی شناخته شده است.

گزارش هایی در مورد خطرات مختلف دیگری مانند رینولیکوره، آسیب مغزی، فیستول بین شریان سینوسی-کاورنوس و شریان کاروتید، آنوریسم و ترومبوز سینوس کاورنوس وجود دارد. تغییر رنگ دندانهای ثنایا در اثر آسیب عروق و اعصاب امکان پذیر است. جراحی بینی همچنین می تواند در بیماران ناراضی به یک پرونده قضایی تبدیل شود، وضعیتی که می توان آن را "عارضه معمول جراحی بینی" نامید. با انتخاب صحیح بیمار و در نظر گرفتن اختلالات روانی می توان از آن جلوگیری کرد.

بدشکلی های بعد از عمل به عنوان خطرات اصلی جراحی بینی در نظر گرفته می شود که در 5 تا 15 درصد موارد باعث جراحی تجدید نظر می شود. تجزیه و تحلیل ناهنجاری های بعد از عمل امکان شناسایی خطرات خاص را فراهم می کند. شایع ترین بدشکلی بعد از عمل، زمانی که یک زاویه عمیق بینی- فرونتال، قوز غضروفی و کاهش برجستگی نوک نوک قبل از عمل وجود داشته باشد، «pollybeak» است.

منقار پولی در حدود 50 درصد از تمام جراحی های بینی اصلاحی نشانه ای است. سایر ناهنجاری های مکرر بعد از عمل عبارتند از آویز و پهن بودن نوک بینی، جمع شدن پایه کلوملا یا بی نظمی پشت بینی. این ناهنجاری ها اغلب با هم ترکیب می شوند و به دلیل از دست دادن تکیه گاه تیغه بینی ایجاد می شوند. به همین دلیل است که ثبات سپتوم دمی در سپتورینوپلاستی کلیدی برای یک نتیجه قابل پیش بینی است. حفظ موقعیت نوک و کلوملا یکی از مسائل اصلی برای جلوگیری از ناهنجاری های معمول پس از عمل است.

با افزایش تجربه می توان خطرات ناشی از عوارض جراحی بینی را کاهش داد. پیش نیاز آموزش مداوم و تمایز جدی بین عارضه و اشتباه است.

آیا جراحی بینی برای سلامتی مفید است؟

از آنجایی که رینوپلاستی می تواند تنفس را بهبود بخشد، بسیاری از افراد پس از انجام این جراحی، خواب شبانه بهتری را تجربه می کنند. رینوپلاستی همچنین می تواند به خروپف کمک کند و اغلب به عنوان درمانی برای آپنه خواب نیز استفاده می شود.

آیا جراحی بینی ریسک بالایی دارد؟

رینوپلاستی به عنوان یک عمل با خطرات بالا در نظر گرفته می شود که در درجه اول به دلیل پیش بینی پذیری محدود نتیجه زیبایی است. دلایل چیست؟ نتیجه کامل بلافاصله پس از جراحی ممکن است با یک سال بعد کاملاً متفاوت باشد. گزارش در مورد نتایج طولانی مدت جراحی بینی نادر است.

آیا عمل جراحی بینی برای سلامتی اشکال دارد؟

ممکن است کاندیدای خوبی برای جراحی بینی باشید اگر: رشد استخوان های صورت شما متوقف شده باشد. (این معمولا در حدود سن 16 سالگی اتفاق می افتد) شما هیچ بیماری زمینه ای ندارید که بر توانایی شما برای انجام عمل جراحی تأثیر بگذارد.

آیا عمل بینی لبخند شما را تغییر می دهد؟


رینوپلاستی می تواند ظاهر بینی را تغییر دهد، اما آیا می تواند لبخند و صدای شما را نیز تغییر دهد؟ رینوپلاستی به طور بالقوه می تواند بر لبخند شما تأثیر بگذارد، اما این عارضه جانبی اغلب موقتی است و به سختی قابل درک است.

بدترین نوع عارضه جراحی زیبایی بینی در ایران اتفاق افتاد . حتی تصورش هم دشوار است؛ تصور اینکه فرزندت را تنها برای یک عمل زیبایی راهی اتاق عمل کنی اما پس از چند ساعت انتظار به جای دیدن چهره جدید فرزندت و شنیدن صدای دخترت که می‌پرسد "مامان دماغم خوب شد؟!" با دکتر جراح مواجه ‌شوی که ازت روی برمی‌گرداند و در همان لحظه خانم پرستار در حالی که به چشمان منتظرت زل زده می‌گوید: متاسفم! به همین راحتی دختری که کم‌کم شاهد بالنده شدنش بودی حالا زیر خروارها خاک آرمیده.

سال نود و چهار بود که روزنامه آفتاب یزد نوشت: بامداد 20 تیرماه سال 94، آرمیتای 20ساله دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای جراحی زیبایی بینی عازم یکی از مراکز جراحی در مرکز تهران می‌شود؛ این آخرین بار بود که مادر صورت زیبای دخترش را می‌بوسید.


خانواده آرمیتا چندین هفته به دنبال پزشکی متخصص برای عمل جراحی دخترشان می‌گردند و در نهایت به سراغ یک متخصص گوش و حلق و بینی سرشناس می‌روند. روز عمل، تنها چند دقیقه قبل از شروع جراحی، پزشک چند سوال ضمنی از مادر آرمیتا مبنی بر اینکه وی مشکل قلبی یا بیماری خاصی ندارد، می‌پرسد و برگه رضایت‌نامه را به دست آنها می‌سپارد. مادر آرمیتا پیش از آنکه دخترش را راهی اتاق عمل کند دوبار به دکتر تاکید می‌کند که « آقای دکتر! آرمیتا خیلی ضعیفه، مراقبش باشید» و هر دوبار دکتر اطمینان می‌دهد که مشکلی نیست و حتی عنوان می‌کند: «من ضعیف‌تر از آرمیتا رو هم عمل کردم و مشکلی پیش نیومده...»


مادر آرمیتا درباره آن روز می‌گوید: «6ساعت از آغاز عمل می‌گذشت. همچنان خبری از تمام شدن عمل جراحی نبود. ما منتظر بودیم که دکتر بیرون بیاید و حال آرمیتا را بپرسیم. اما خبری نشد. در همان حین تکنیسین برق را به اتاق عمل فراخواندند.اما خبری از تکنیسین نبود. بعد از چند دقیقه یک پرستار از اتاق عمل بیرون آمد و در راه‌پله تکنیسین را صدا زد و او هم با کمی تاخیر رسید. ما از پرستاران پرسیدیم چیزی شده اما آنها گفتند مشکلی نیست. پس از مدتی، دو مامور کلانتری هم به اتاق عمل آمدند ونگرانی ما بیشتر شد.


چند لحظه بعد دکتر جراح آرمیتا را دیدم که به سمت ما می‌آمد. تا او را دیدیم خوشحال شدیم اما او به محض اینکه من را دید رویش را برگرداند. هیچ کسی در آن لحظه جواب من را نمی‌داد که حال دخترم چطور است. وارد قسمت جراحی شدم. پرستاری جلو آمد و از او پرسیدم آرمیتای من کجاست. از من پرسید دخترتون مشکل قلبی نداشت؟ گفتم دختر من نه تنها مشکل قلبی که هیچ مشکل دیگه‌ای نداشت. اما پرستار گفت: متاسفانه دخترتون فوت کرد.»


آرمیتا به علت ایست قلبی جان خود را از دست داد بی‌آنکه کسی توضیح دهد چرا دختری که سابقه بیماری قلبی نداشته یک‌دفعه سکته می‌کند؟ جریان پیج کردن تکنیسین اتاق عمل آن هم در حین عمل چه بوده؟


مادر آرمیتا ادامه می‌دهد:« من فورا به سراغ پزشک جراح رفتم و او باز هم از من پرسید آرمیتا مشکل قلبی نداشت؟ من هم پاسخ دادم صدبار گفتم بازم میگم دختر من هیچ مشکلی نداشت. حتی از دکتر پرسیدم چرا متخصص قلب بالای سر دخترم حضور نداشته اما او هیچ جوابی نداد.» وی با ابراز تاسف از برخورد برخی پرسنل بیمارستان نیز می‌گوید: « وقتی علت فوت آرمیتا رو از پزشکش پرسیدم دکتر بیهوشی که در کنار ما بود فریاد زد که خانم یک لحظه بود... قلبش ایستاد.... و این همه جواب دکتر جراح دخترم در توضیح مرگ او بود. جوری با ما برخورد می‌کردند که انگار ما بدهکار آنهاییم. بعد از آن هم نه تنها سر خاکسپاری آرمیتا دکتر جراح یا نماینده‌ای از کلینیک حضور نداشت که حتی برای دلجویی کردن از ما تماس هم نگرفتند در حالی که دختر من سالم سالم زیر تیغ جراحی رفت و به خاطر قصور پزشکی و خراب شدن تجهیزات عمل حالا زیر خروارها خاک خوابیده... دختر من آینده روشنی داشت اما شاید سهل‌انگاری چندنفر داغ دخترم را بر دلم گذاشت.»


یکی از بستگان آرمیتا نیز می‌گوید:«علت مرگ آرمیتا ایست قلبی اعلام شده است (هرچند بعد از 45 روز جواب پزشکی قانونی اعلام می‌شود) اما آیا پیش از عمل، آرمیتا مشاوره قلب شده بود؟ اینکه دکتر تنها به صورت ضمنی از خانواده آرمیتا سوال کرد مشکل قلبی دارد یا نه کافی است؟ من حتی از دکتر پرسیدم حین عمل متخصص قلب بالای سر آرمیتا بود؟ اما او هیچ جوابی نداشت که بدهد و سکوت کرد. حتی آنها یک نوار قلب ساده هم از آرمیتا نگرفته بودند. در حالی که پرسنل جوری صحبت می‌کردند که انگار مشکل از آرمیتا بوده و آنها مقصر نیستند.»


آناهیتا خواهر آرمیتا نیز می‌گوید:« ایست قلبی را علت مرگ آرمیتا اعلام کردند در حالی که در طول بیست سال عمر خواهرم هیچ سابقه‌ای از ناراحتی قلبی نداشت. یکی از این ده‌ها سوال این است که آیا در این مرکز تجهیزات پزشکی لازم برای مواقع اضطراری وجود داشته؛ زیرا حین عمل آرمیتا، تکنیسین برق سریعا به اتاق عمل فراخوانده شده بود؟ آیا توانسته‌اند در طول 6 ساعت شرایط لازم جهت حفاظت از جان بیمار را فراهم کنند؟ آیا امضای رضایتنامه والدین و بیمار قبل از جراحی رافع مسئولیت کادر پزشکی و مرکز جراحی برای حفظ جان بیمار می‌شود؟»


یکی دیگر از بستگان آرمیتا نیز در واکنش به برگه رضایتنامه که پیش از عمل جراحی به خانواده بیمار داده می‌شود، می‌گوید:« متاسفانه کارکرد این برگه رضایتنامه در کشور ما تنها در جهت سلب مسئولیت از پزشکان و بیمارستان ‌و کلینیک‌های ماست. وقتی من مادر یا پدر در حال امضای رضایتنامه هستم مگر پیشتر تجهیزات بیمارستان را چک کرده‌ام که از وجود نقص در آن مطمئن شوم؟ مگر من از نبود پزشک متخصص قلب در حین عمل بالای سر بیمارم باخبرم که حالا مقصر فوت عزیزم شده‌ام چون پای رضایتنامه را امضا کرده‌ام؟ آرمیتا امروز زیر خاک خوابیده و هیچ تلاشی غم او را برای ما جبران نمی‌کند اما ما عاجزانه از وزارت بهداشت و شخص وزیر می‌خواهیم جلو پرپر شدن دختران و پسران دیگر را بگیرد. مگر وظیفه وزارت بهداشت نظارت بر مراکز جراحی نیست پس چرا هرچند وقت یکبار باید خبر فوت یک دختر یا پسر جوان در حین عمل جراحی بینی به گوش برسد؟ خانواده آرمیتا می‌گویند پزشک بدون توجه به آزمایش‌های پیش از عمل، دست به عمل جراحی زیبایی او زده است. آنها همچنین خواستار بررسی امکانات این مرکز جراحی شده‌اند؛ امکاناتی مانند سیستم احیا در اتاق عمل و برنامه‌های مراقبتی هنگام عمل. پس از وزارت بهداشت می‌خواهیم به این مسئله رسیدگی کند.»


پی‌نوشت: یک روز دختری 24 ساله در پی جراحی ساده بینی به علت مسدود نکردن رگ داخل بینی بعد از عمل و بازگشت خون وی به مغز، جان خود را از دست می‌دهد، روز دیگر جوان 33ساله خرمشهری پس از جراحی بینی به آغوش مرگ می‌رود و امروز هم آرمیتای 20ساله بی‌آنکه مشکل قلبی داشته باشد
در حین عمل جراحی بینی فوت می‌کند و فردا هم شاید نوبت به آرمیتاهای دیگری باشد که به خاطر اهمال و سهل‌انگاری داغی بر دل خانواده‌شان می‌گذارند و تسلیم مرگ می‌شوند.


آقای وزیر! آرمیتا آخرین قربانی اشتباهات نیست و نخواهد بود
امروز یک مادر دل سوخته و عزیز از دست‌داده چشم‌انتظار برخورد و پیگیری شما با مراکزی است که تجهیزاتشان در حین عمل خراب می‌شود و در قبال قصور و فوت یک بیمار حتی به خود اجازه دلجویی از خانواده بیمار را نمی‌دهند و در عین حال بر سر بستگانشان فریاد می‌زنند که یک لحظه بود... قلبش ایستاد....

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    65 11
    تسلیت میگم خدا بهتون صبر بده
  • الهام ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    19 55
    این پی نوشت چی می گه دیگه! کارای غیرحرفه ای چیه که می کنید؟ می خوای بنویسی، مقاله و یادداشت بنویس. پی نوشت ته گزارش چه معنی می ده؟
  • اسماعيل تقوى ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    69 13
    من متاسفم كه اين اتفاق براى دختر دوست عزيزم افتاد اما سوال من از ان دكترى است كه به خاطر پول به اين عمل دست ميزنه بدون انكه ذره اى وجدان نداشته اش تحريك بشه اگر ايشان دختر خودشان هم بود همين جور كار را انجام ميدادند من كه يك فرد عادى هستم در مراكز پزشكى كشورهاى ديگر ديده ام كه قبل از هر عملى حتى يك زخم ساده انجام ازمايشات متعدد از بيمار انجام ميدهند مبادا كه مثلا الرژى نسبت به دارويى داشته باشد ان وقت در كشور فلك زده ما چون در روز اقايان چند عمل انجام ميدهند و اتفاقى پيش نمياد ديگر به اين مساىل كه لازمه هر بيمارستان و كلينيكى هست اهميت نميدهند و متاسفانه وزارت بهداشت و نظام پزشكى ما هم كنترلى در اين موارد ندارند من خودم شاهد بودم كه بعضى دكتر ها به خاطر ..... در مطب اين عمل را انجام ميدهند اقاى دكتر شما در زمان اعطاى مدرك پزشكى قسم خورده ايد فكر ميكنيد ايا نفرين ديگران دنبال شما نخواهد بود و در ان دنيا جواب ارميتا و ارميتاها را چه ميخواهيد بدهيد در پايان ياداورى ميكنم اگر هنوز مقدارى وجدان براى شما مانده است به بيماران خود بگوييد قبل از عمل بايد ازمايشات كاملى از بيمار انجام شود و مطمئن باشيد ان بيمارى كه در بين دكتران ميخواهد بهترين را انتخاب كند هزينه ان را هم قبول خواهد كرد و صميمانه به خانواده دوست خوبم اقاى رمضانى تسليت عرض نموده و صبر و شكيبايي برايشان ارزو دارم
  • ج.ن ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    21 9
    با سلام. از خداوند سلامتی و بهروزی را برای همه هموطنان و تقاضای صبر برای کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند طلب دارم. برای هر خانواده ای از دست دادن عزیز به هر علتی که باشد سخت و ناگوار خواهد بود و حق دارد که از تک تک لحاظاتی که به نظر, در مرگ وی دخالت داشتند بیزار باشد پس بر خانواده ی این عزیز هیچ ملامتی روا نیست. اما بر کسی که چنین مقاله ای را نوشته انتقادات زیادی رواست چرا که جواب بسیاری از سوالات مطرح شده به وضوح از طریق پرسش از پزشکان مطلع در دسترس خواهد بود و به نظر می رسد که نویسنده بدون پرسش و یا با نادیده گرفتن آنها قصد آزار خواننده و نا امید کردن آنها به جامعه پزشکی را داشته است. مثلا مبحث مشاوره پزشکی قبل از عمل مبحث واضحی است و بر تمام پزشکان جراح واضح و مبرهن است که برای چه کسی مشاوره قلب قبل از عمل بگذارند. که از بین تمام موارد لازم, دختر جوان بدون سابقه بیماری قلبی شامل آن نمی شود. همه پزشکان دنیا می دانند که ممکن است دختر جوان که تا الان هیچ مشکلی هم نداشته به بیماری های مادرزادی نادر مثل کاردیومیوپاتی و آریتمی های گهگاهی قلب مبتلا باشد که حتی در نوار قلب هم علامتی نداشته باشند و با یک شوک کوچک مثل تحت بیهوشی قرار گرفتن دچار مرگ ناگهانی قلبی بشوند ولی این موارد نادر باعث نشده که تا حالا قانون برای بررسی های پیچیده قلب قبل از عمل برای همه دختران جوان دستورالعملی بگذارند حالا درست یا غلطش بستگی به خیلی مسایل مثل صرفه اقتصادی و غیره و بستگی به شخص قانونگذار علم پزشکی دارد ولی به پزشک جراح ربطی ندارد. اگر هم هر شخصی در هر جا و به هر علتی دچار ایست قلبی بشود, تلاش برای برگرداندن وی به زندگی نیاز به چند اقدام کاملا واضح و شناخته شده برای همه پزشکان دارد که البته استاد همه ی پزشکان در این زمینه متخصصان بیهوشی هستند که جز ٔ گروه کد می باشند و هیچ نیازی به متخصص قلب در آن زمان نمی باشد اگر فرد به زندگی برگردد و علت ایست قلبیش واقعا قلبی بوده باشد برای بررسی های تکمیلی متخصص قلب لازم خواهد بود. هیچ وقت هیچ کسی نمی تواند حساسیت های مرگبار به داروهای بیهوشی که برای اولین بار با آن مواجه می شود را پیش بینی کند. همه اینها و شاید صدها علت دیگر هم وجود دارد که بیهوشی را عملی با ریسک ولی با شیوع بسیار ناچیز مطرح می کند که اگر قرار است که بیهوش بشویم باید سود عمل بیش از اون ریسک ناچیز محاسبه شده باشد. برای همین است که نباید زیر بار جراحی های زیبایی بی مورد رفت و اگر تقاضای جامعه ما برای چنین اعمالی بالاست باز هم بر می گردد به تصور اشتباه مردم ما از زیبایی. البته من معتقد هستم که پزشکان محترم زیبایی هم فقط اعمال واجب را قبول کنند که انجام دهند. هرچه تعداد اعمال جراحی بیشتر باشد احتمال شنیدن چنین حوادثی بیشتر خواهد بود. رضایت قبل از عمل هم برای همین می باشد و یک واقعیت است که نه فقط برای پزشکان ما که برای همه پزشکان دنیا واجب است که این رضایتنامه گرفته شود! نمی دونم چرا مردم ما فکر می کنند که شوخیه! به طور جدی از شما می پرسند که این عمل با عوارض احتمالی مثل مرگ همراه است. ضمنا حال پرسنل پزشکی که با این واقعه روبرو شدند بهتر از شما نیست که بخواهند راحت بایستند و با کسانی این چنین داغدار صحبت کنند. البته مسلما احتمال خطای پزشکی هم وجود دارد که آن هم باید توسط پزشکی قانونی پیگیری شود. در مورد تکنسین برق هم باید پرسیده شود که به موضوع ربطی دارد یا نه چون تمام تجهیزات اورژانس بیمارستانی مجهز به برق اضطراری هستند ولی خوب نقص دستگاه ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.