رییس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشاهده یک گربه مبتلا به هاری در اطراف تهران خبر داد و گفت: ایران همچنان یکی از کانون های هاری در جهان است.

سلامت نیوز: رییس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشاهده یک گربه مبتلا به هاری در اطراف تهران خبر داد و گفت: ایران همچنان یکی از کانون های هاری در جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ،محمدرضا شیرزادی افزود: با وجود پیشرفت های بهداشتی که طی سالهای اخیر در کشور بدست آمده، همچنان ایران یکی از کانون های مهم هاری در جهان است.


وی افزود: سالانه حدود 160 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ می دهد که با وجود 800 مرکز پیشگیری در درمان هاری که در تمام شهرهای کشور وجود دارد با مراجعه سریع آسیب دیدگان و دریافت به موقع سرم و واکسن ضد هاری، اکثر افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده اند، درمان شده و نجات می یابند.
شیرزادی ادامه داد: هر فردی که مورد حیوان گزیدگی قرار می گیرد، بلافاصله و بدون فوت وقت، باید اصل را بر ابتلای حیوان به هاری بگذارد و به یکی از مراکز بهداشتی شهرستانها که سرم شست و شوی محل گزش و واکسن ضد هاری دارند، مراجعه کند.
وی گفت: سال گذشته(1393) پنج نفر از ایرانیان به علت دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی بعد از گزش حیوان، به بیماری هاری مبتلا شدند و چون بیماری هاری درمان ندارد، همه این مبتلایان فوت کردند.


رییس اداره مبارزه با بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: بیشتر مبتلایان یا کودکانی بودند که والدین آنها نزدیکشان نبودند یا بزرگسالانی بودند که به سرعت به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه نکردند.
شیرزادی گفت: امکان ابتلا به هاری بعد از گزش حیوان در سراسر کشور وجود دارد حتی ممکن است حیوانات دیگری به جز سگ نیز به ویروس هاری مبتلا باشند و بعد از گزش، این بیماری را به انسان منتقل کنند چنانچه سال گذشته بعد از سالها در یک پدیده نادر شاهد ابتلای یک گربه در اطراف تهران به بیماری هاری بودیم که معدوم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha