مهار برای مصرف کننده هایی که هنوز حرفه ای نشده و در عالم بی خبری اند، درمان برای آخر خطی ها و پیشگیری هم پنجره ای رو به آینده.

تایید واکسن اعتیاد، کارِ انستیتو پاستور نیست

سلامت نیوز: مهار برای مصرف کننده هایی که هنوز حرفه ای نشده و در عالم بی خبری اند، درمان برای آخر خطی ها و پیشگیری هم پنجره ای رو به آینده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، اعتیاد همیشه چند قدم جلوتر است ، مشکلات همیشه چند قدم جلوتر است ، قدم هایی می خواهد بلند تر از همیشه تا یقه اش کنند ،  مثل تحقیقی 25 ساله برای تولید واکسن مرفین که دکتر اکبرزاده ، محقق انستیتو پاستور  یقین دارد که می تواند نسل های آینده را در محیط های پرخطر واکسینه کند.


دکتر اکبر زاده محقق طرح واکسن مرفین می گوید: واکسن مرفین بر روی  1500 نفر در کرمان ، کرمانشاه و شیراز تزریق شده است.


با نظر روسای دانشگاه های وقت سال 81 قبل از اینکه واکسن را  تزریق کنیم ، ده درصد خون معتادان را به صورت مرحله ای  ، سی  ، شصت  ، نود  و 365  آزمایش کردیم  تا آنتی بادی پایین نیاید.


تولید واکسن مرفین را اولین بار علیرضا جزینی ، قایم مقام مبارزه با ستاد مواد مخدر رسانه ای کرد و هفته گذشته هم بر آن تاکید کرد : رادیو وتلویزیون و  رسانه ها باید سریعتر با تعامل میان تولیدکننده واکسن و وزارت بهداشت تایید ساخت این واکسن را اطلاع رسانی کنند.


دکتر هاشمی وزیر بهداشت هم گفت چنین واکسنی وجود ندارد و دکتر دیناروند رئیس سازمان غذاودارو هم آن را تایید نکرده. با این وجود دکتر رستگاردر سازمان غذاودارو و دکتر نوروزی رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت هم می گویند همچنان منتظر مستندات واکسن مرفین هستند تا بررسی اش کنند.


کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند : واکسن مرفین همینطور که از نامش پیداست مثل سایر واکسن ها سرخک ، فلج اطفال و دیفتری و کزاز بدن را ایمن می کند، اما این واکسن  متفاوتر از سایر واکسن های تولید شده است و اثربخشی این واکسن هنوز به تایید نرسیده است و این واکسن  باید در بازار مورد استفاده قرار گیرد و اثربخشی آن را ببنیم و بعد نظر کامل داشته باشیم. موضوع ها در رسانه منعکس شد و بلافاصله از انستیتو پاستور استعلام گرفتیم و ‌گفتیم اگر کاری انجام شده است به ما اعلام کنند منتها هنوز پاسخ رسمی نگرفته ایم.


رئیس انستیتو پاستور تحقیقات واکسن مرفین را تایید می کند اما تکمیلش را نه . 


دکتر قانعی رییس انستیتو پاستور می گوید : در رسانه ای کردن این موضوع عجله کردند ،  ما به عنوان وزارت بهداشت تایید نکردیم و محقق ممکن است یک ادعایی بکند که مشکل ساز شود ،‌تایید، کار انستیور پاستور نیست ، محقق و شرکت باید مستنداتش را یک به یک به وزارت بهداشت ارایه کند.


تمام دنیا قرنهاست در راه مبارزه با مواد مخدر پایش در گل مانده. کورسویی اگر بیابند سفت می گیرند تا ریسمانی باشد برای بالا رفتن از چاه تودرتوی اعتیاد. هنوزهیچ کجای دنیا موفق به ساخت واکسنی در پیشگیری از اعتیاد نشده اند.


محقق و تولیدکننده واکسن مرفین درایران اما دلش پرازگلایه است. گلایه از گزارش های 200 صفحه ایش که کسی ندیده و نخوانده و بارها گم شده  است.


 دکتر اکبرزاده محقق واکسن مرفین می گوید : چهار تا پنج بار این پرونده  15 هزار صفحه ای گم شده است، امسال 9 میلیارد تومان داروهایی مانند کدئین و استامینوفن را معتادان به صورت نسخه های ازاد از داروخانه ها خریداری کردند.


وی می افزاید : از جمله مشکلاتی که ما داریم اختلاف ارز و ال سی باز کردن است  و از سال 73 با مرحوم دکتر مظلومی معاون غذا و داروی وقت نشست داشتیم و ایشان طرح را حمایت کرد و بعد از ایشان 4 بار  پرونده را به وزارت بهداشت آورده و پنجمین بار هم خدمت دکتر دیناروند آوردیم  و نامه اش نیز هم اکنون موجود است و من به جرات قسم می خورم که تاکنون یک نفر هم این پرونده را کامل نخوانده است ، متاسفانه اراده ای میان مسئولان در این موضوع وجود ندارد ، چرا جلسه ای برگزار نمی کنند تا در آن تمامی دانشمندان واکسن کشور جمع شوند


و از طرح خودم دفاع کنم و به نظر دوستانم چون این طرح برای اولین در دنیا مطرح شده قبولش سخت است.


به هر حال اعتیاد غولی هزار سر است. اتشی بر جسم و روان و جهان بینی . درگیرشدن با آن کار هرکسی نیست، یک دست هم صدا ندارد. با کارهایی که دردنیا و بخصوص در ایران انجام شده درمان اعتیاد دیگر یک خیال نیست. دانه کاشته شده در پیشگیری هم حالا نهال داده و با سراغی که دستگاههای مربوطه از هم می گیرند می توان هم چراغ را درخانه نگهداشت،هم از نورش به دیگر انسانهای نیازمند هدیه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha