سازمان انتقال خون ایران سال‌هاست وعده ساخت یک پالایشگاه خون را می‌دهد؛ پروژه‌ای که به همراه زمینی در بهترین منطقه گردشگری تهران در دولت قبل به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد و امروز همین زمین 22 هزار متری، پروژه ساخت پالایشگاهی با ظرفیت 150 هزار لیتر فرآورده پلاسمایی را به حاشیه رانده است.

سلامت نیوز:سازمان انتقال خون ایران سال‌هاست وعده ساخت یک پالایشگاه خون را می‌دهد؛ پروژه‌ای که به همراه زمینی در بهترین منطقه گردشگری تهران در دولت قبل به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد و امروز همین زمین 22 هزار متری، پروژه ساخت پالایشگاهی با ظرفیت 150 هزار لیتر فرآورده پلاسمایی را به حاشیه رانده است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خودکفایی در زمینه داروهای مشتق از پلاسما و ارزان‌سازی این داروها با کیفیت و دسترسی بالا، آرزویی است که مدیران سازمان انتقال خون بارها آن را تکرار کرده‌اند اما در عین حال اذعان می‌کنند که با وجود 300 هزار لیتر پلاسمای ایرانی که در کشورهای اروپایی تبدیل به دارو می‌شوند، هنوز در زمینه صنعت پلاسما پیشرفت چشمگیری نداریم.


از سویی سال‌هاست ایجاد پالایشگاه خون در کشور با ظرفیت 150 هزار لیتر فرآورده پلاسمایی وعده داده می‌شود، در حالی که در طی این سال‌ها اقدام موثری در این زمینه شاهد نبوده‌ایم. اما گویی مدیران سازمان انتقال خون به این موضوع با دید خوش‌بینانه‌ای می‌نگرند و علاوه بر اینکه معتقدند می‌توان داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای کاملا ایرانی تولید کرد، نسبت به راه‌اندازی مرحله یک پالایشگاه برای تولید خمیر پلاسما با کمک بخش خصوصی ابراز امیدواری می‌کنند.
در همین راستا برای اطلاع از وضعیت پالایشگاه خون و برنامه سازمان انتقال خون برای ایجاد پالایشگاه‌های جدید، با دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون به گفت‌وگو نشستیم.


پورفتح‌الله درباره موضوع پالایشگاه خون که بنا بود به سازمان خصوصی‌سازی داده شود و بخش خصوصی ساخت آن را بر عهده گیرد، با بیان اینکه متاسفانه در کشور در بخش صنعت پلاسما رشد قابل توجهی نداشته‌ایم، گفت: دستاوردی که در حال حاضر در زمینه پلاسما وجود دارد این است که می‌توانیم نزدیک به 300 هزار لیتر پلاسما را با استفاده از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های کشورهای اروپایی تبدیل به دارو کنیم.
وی تولید 300 هزار پلاسما در کشور را دستاوردی بزرگ خواند که کمتر کشوری به آن دست یافته است و افزود: شان جامعه ایران رسیدن به صنعت پلاسماست و ما تنها از بعد پالایشگاه بسیار عقب هستیم.


حتی در برنامه‌ریزی صنعت پلاسما هم عقب هستیمپورفتح‌الله درباره پالایشگاه خون که سال‌هاست وعده ساخت آن داده شده است، اظهار کرد: ظرفیت این پالایشگاه که به بخش خصوصی واگذار شده حداکثر 150 هزار لیتر است. این در حالی است که نیاز فعلی ما در زمینه داروهای مشتق از پلاسما 600 هزار لیتر است. بنابراین ما حتی از نظر برنامه‌ریزی برای صنعت پلاسما و رسیدن به خودکفایی در این زمینه به‌شدت عقب هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خونوی افزود: متاسفانه در واگذاری پالایشگاه خون به بخش خصوصی از دولت قبل اقداماتی انجام شده بود و در زمان دولت جدید، عملا با توجه به اینکه مصوبه قبلی برای خصوصی‌سازی این پالایشگاه وجود داشت، مدیریت در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است.
پورفتح‌ا‌الله با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی برخی مسائل را در این زمینه رعایت نکرده است، ادامه داد: برای مثال تاکید داشتیم که زمین را از واگذاری پالایشگاه حذف کند و اعتقاد داشتیم که سازمان خصوصی‌سازی نباید زمین واگذار کند چراکه این کار مانع توسعه پالایشگاه خواهد بود اما سازمان خصوصی‌سازی این موضوع را رعایت نکرد و متاسفانه پالایشگاه به همراه زمینی واگذار شد که در بهترین منطقه گردشگری شهر تهران و با یک زمین حدود 22 هزار متر در پشت سازمان انتقال خون و در محدوده برج میلاد است.


زمین از واگذاری پالایشگاه خون حذف شودوی افزود: طبیعتا در این منطقه نه برنده مزایده انگیزه راه‌اندازی پالایشگاه خون را دارد و نه امکان توسعه پالایشگاه در این مرکز وجود دارد. به همین دلیل تاکید ما همیشه به سازمان خصوصی‌سازی این بوده که واگذاری را با حذف زمین انجام دهد و امیدواریم که سازمان خصوصی‌سازی این مساله را رعایت کند و زمین از واگذاری حذف شود و پالایشگاه در محل دیگری ساماندهی شود. البته در این زمینه هم سازمان بازرسی کل کشور و هم وزارت بهداشت در حال پیگیری هستند و اقدامات آن انجام می‌شود.


دعوت انتقال خون از بخش خصوصی برای حضور در صنعت پلاسمامدیرعامل سازمان انتقال خون در ادمه به بسته سیاستی انتقال خون مبنی بر مشارکت بخش خصوصی در اجرای برخی طرح‌ها و برنامه‌های خود اشاره و اظهار کرد: ما بنا داریم در بسته سیاستی خود انحصار را بشکنیم و از بخش خصوصی برای حضور در صنعت پلاسما دعوت می‌کنیم. از طرفی با توجه به شرایط سیاسی حاکم در کشور و با توجه به اینکه شرکت‌های متعددی تمایل به ورود به کشور ما را دارند، زمینه بسیار خوبی برای ورود بخش خصوصی است تا ما شاهد تامین نیاز پالایشگاهی کشور باشیم.


پورفتح‌الله افزود: ما در بسته سیاستی خود راه‌اندازی دو پالایشگاه با ظرفیت حداقل 450 هزار لیتر را در نظر گرفتیم که به همراه پالایشگاه 150 هزار لیتری فعلی که اقداماتش انجام نگرفته است، ایجاد ظرفیتی نزدیک به یک میلیون و 100 هزار لیتری را در کشور پیش‌بینی می‌کنیم که هم بتواند داروهای مشتق از پلاسمای مورد نیاز کشور را تامین کند و هم به نیاز منطقه پاسخ دهد.


وی همچنین گفت: در این زمینه نیز در تلاش برای جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم. در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته و شرکت‌های مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند که با بخش خصوصی ایران وارد راه‌اندازی صنعت پلاسما و ایجاد پالایشگاه شوند که امیدواریم به مرحله عملیاتی برسد؛ چرا که این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی قطعا اقتصادی نیز خواهد بود. در حال حاضر دو شرکت برای ورود به این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و طرح‌های خود را آورده‌اند که امیدواریم نهایی شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha