یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون هیچگونه درمان اختصاصی یا حتی واکسنی برای ابولا کشف نشده است.

سلامت نیوز:مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون هیچگونه درمان اختصاصی یا حتی واکسنی برای ابولا کشف نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا سالاری بیان کرد: ابولا(Ebola) یک بیماری ویروسی است. این ویروس از خانواده فیلوویروسها است که پس از وارد شدن به بدن، نوعی بیماری تبدار و خونریزی دهنده ایجاد میکند که در ۵۰ تا ۹۰ درصد بیماران علامتدار به مرگ منجر خواهد شد.


وی با بیان اینکه از چهار گونه ویروس ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر میشود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد، افزود: بیماری ابولا اولین بار در سال ۱۹۷۶ در یکی از استانهای سودان و نیز منطقهای در نزدیکی زئیر جایی که هم اکنون جمهوری دموکراتیک کونگو واقع شده، پیدا شد.


سالاری ادامه داد: بین ژوئن تا نوامبر آن سال، ۲۸۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند که در نهایت ۱۵۱ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین طی سالهای بعد، این ویروس به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته که هر چند سال یکبار تعدادی کشته و قربانی بر جا میگذارد. البته فقط آفریقا درگیر نشده و بیماری پای خود را از آفریقا نیز بیرون گذاشته است.


وی تصریح کرد: ویروس ابولا گاه به گاه به طور مرگباری در میان انسانها و میمونها در آفریقا شایع میشود. این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا در میآورد و خیلی سریع گسترش مییابد. تب خونریزی دهنده ابولا، یک بیماری شدید و کشنده است.


وی گفت: پژوهشگران بر این باورند که ویروس ابولا از طریق حیوانات به انسان سرایت و معمولا در بدن جانوری زندگی میکند که در قاره آفریقا سکونت دارد. اکثر افرادی که ابتلای آنان به بیماری ابولا تاکنون تایید شده اهل کشورهای آفریقایی بودهاند.


سالاری با بیان اینکه تب خونریزی دهنده ابولا معمولا به صورت شیوع ناگهانی بروز میکند، اضافه کرد: به دلیل خاصیت سرایت بالای این بیماری پرسنل بهداشتی ناگزیر از رعایت شدید و دقیق اصول بهداشتی برای پیشگیری از انتشار بیماری و ابتلای خود به آن هستند. این افراد برای پوشش کامل بدن از لباس، دستکش و پوتینهایی استفاده میکنند که پس از استفاده باید نابود شوند.


سالاری خاطرنشان کرد: طی چند سالی که از هجوم بیماری ابولا میگذرد، کارهای زیادی برای تشخیص اپیدمیولوژی و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده و تنها میتوان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل میشود.


وی گفت: پزشکان، پرستاران و بهیارانی که مشغول درمان مبتلایان ابولا بودند هم به کرات در حین انجام وظیفه خود به این بیماری دچار شدند که علت آن عدم رعایت مسائل بهداشتی و مراقبتی لازم و عدم آگاهی از نحوه انتقال در سالهای اول شناسایی این بیماری بود. به هر حال، این ویروس به هر شکلی که به بدن وارد شود بعد از ۲ تا ۲۱روز علایم آن ظاهر میشود.


این محقق بیان کرد: بیمار با بروز ناگهانی تب، ضعف شدید، درد عضلانی، سردرد و گلودرد به پزشک مراجعه میکند. معمولا بعد از مدت کوتاهی، تهوع، استفراغ، اسهال، بثورات پوستی، اختلال عملکرد کبد، کلیه و حتی در بعضی موارد خونریزی داخلی و خارجی نیز به دنبال علایم و نشانههای اولیه بروز خواهند کرد و وضعیت بیمار به شدت رو به وخامت میرود.


سالاری اضافه کرد: نتایج آزمایشها، افت تعداد گلبولهای سفید و پلاکتها و افزایش آنزیم‌های کبدی را نشان میدهند. بر عکس سالهای نخست، تشخیص بیماری آسانتر شده است. تستهای تشخیص اختصاصی به صورت تشخیص آنتیژنها یا ژنهای ویروسی در خون یا دیگر مایعات بدن در دسترس هستند. اخیرا کشت سلولی این ویروس نیز مقدور شده و حتی میتوان آنتیبادیهای تشکیل شده علیه این ویروس را در بدن بیماران تعیین کرد.


وی یادآور شد: اگر چه روشهایی که گفته شد، تشخیص بیماری را تسهیل کردهاند، اما خطر انتقال بیماری به پرسنل آزمایشگاه بسیار بالاست و در حین انجام چنین آزمایشهایی باید به شدت مراقب بود. یک محقق زن روسی در یکی از آزمایشگاههای به شدت محافظت شده در سیبری به دلیل وارد شدن سرنگ حاوی ویروس ابولا به دستش بیمار شد و دو هفته بعد جان سپرد. این آزمایشگاه یکی از دو نقطه روی زمین است که واکسن آبله در آن نگهداری میشود.


وی اضافه کرد: درمان ابولا در موارد وخیم، مانند بیمارانی که به شدت دهیدراته هستند، بیمار باید به بخش مراقبتهای ویژه انتقال یابد. تاکنون هیچگونه درمان اختصاصی یا حتی واکسنی برای ابولا کشف نشده و تمام داروها و واکسنهایی که فعلا پیشنهاد میشوند به سالها تحقیق برای رسیدن به مرحله بالینی احتیاج دارند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha