بیشتر کیست‌های ساده بدون خطر بوده و نیاز به جراحی ندارند، مگر اینکه کیست کلیه در حال رشد، علائمی ایجاد کرده باشد یا پزشک به بدخیمی یا عفونی بودن آن مشکوک شود.

کیست‌های کلیه چگونه شناسایی می‌شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینیک، کیست یک کیسه یا کیسه بسته پر از هوا یا مایع است. کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که در قسمت پایین کمر قرار دارند و به کنترل میزان نمک و آب در بدن کمک می کنند. آنها همچنین مواد زائد را با فیلتر کردن خون و تولید ادرار حذف می کنند.

در داخل کلیه ها قسمت های کوچکی به نام نفرون وجود دارد. هر نفرون از یک فیلتر و یک لوله تشکیل شده است. هنگامی که خون در کلیه ها جریان می یابد تا فیلتر شود، نفرون ها آب اضافی و مواد زائد را که به صورت ادرار از بدن خارج می شوند، خارج می کنند.

کیست های ساده کلیه معمولا کیسه های گرد کوچکی هستند که دیواره نازکی دارند و با مایع آبکی پر شده اند. با افزایش سن افراد، کیست ها می توانند در سطح یا در نفرون کلیه ها ایجاد شوند. اندازه آنها می تواند از یک نخود کوچک تا بزرگی یک گریپ فروت متغیر باشد. کیست ها همچنین می توانند در طول زمان رشد کنند.

چه کسانی دچار کیست ساده کلیه می شوند؟

کیست های ساده کلیه با افزایش سن افراد بسیار شایع هستند. نیمی از افراد 50 ساله و بالاتر حداقل 1 کیست کلیه دارند. اکثر مردم فقط در 1 کلیه کیست دارند، اما با افزایش سن، تعداد کیست ها و خطر ابتلا به کیست در کلیه دوم افزایش می یابد.

آیا کیست های ساده کلیه خطرناک هستند؟

کیست های ساده کلیه تقریبا همیشه بی ضرر هستند. آنها را "ساده" می نامند زیرا احتمال بسیار کمی وجود دارد که تبدیل به چیزی جدی تر شوند. با این حال، برخی از کیست ها دارای دیواره های ضخیم هستند، ممکن است در اشعه ایکس نامنظم به نظر برسند و می توانند با سرطان کلیه مرتبط باشند.

چه چیزی باعث ایجاد کیست های ساده کلیه می شود؟

کیست‌های کلیه زمانی اتفاق می‌افتند که لوله نفرون شروع به بزرگ‌تر شدن و پر شدن از مایع می‌کند. محققان نمی دانند چه چیزی باعث این اتفاق می شود، اما می دانند که این نوع کیست ارثی نیست. اعتقاد بر این است که آسیب یا انسداد میکروسکوپی در لوله‌ها ممکن است منجر به ایجاد برخی کیست‌های ساده کلیه شود.

بیشتر بدانید: علت تشکیل کیست های کلیه شناخته نشده است

علائم کیست ساده کلیه چیست؟

کیست های ساده کلیه معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. در واقع، اکثر افرادی که آنها را دارند، نمی دانند که آنها را دارند. کیست ها اگر پاره شوند (باز شوند) و شروع به خونریزی کنند، عفونی شوند یا آنقدر بزرگ شوند که به سایر اندام های داخل شکم فشار بیاورند، مشکل ساز می شوند.

هنگامی که کیست های ساده کلیه علائم ایجاد می کنند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد در پهلوی بین دنده ها و لگن، معده یا پشت
  • تب
  • تکرر ادرار (مبارزه رفتن به دستشویی)
  • خون در ادرار، یا ادرار تیره
  • بسته به اینکه کیست در کجا قرار دارد، می تواند بر نحوه عملکرد کلیه تأثیر بگذارد. همچنین اگر کیست مانع از تصفیه مایع اضافی از خون توسط کلیه شود، می تواند منجر به نوعی فشار خون بالا شود

کیست ساده کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

کیست های ساده کلیه اغلب در زمانی که بیمار در حال ملاقات با پزشک در مورد بیماری دیگری است، پیدا می شود. رایج ترین آزمایش هایی که برای تشخیص کیست های ساده کلیه استفاده می شود عبارتند از:

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

بیشتر بدانید:‌ روش های تشخیص کیست های کلیه

کیست های ساده کلیه چگونه درمان می شوند؟

در بیشتر موارد، کیست های ساده کلیه نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر کیست به اندام دیگری فشار زیادی وارد می‌کند یا بر عملکرد کلیه تأثیر می‌گذارد، ممکن است نیاز به کوچک کردن یا برداشتن کیست باشد. 2 روش وجود دارد که بیشتر برای درمان کیست های ساده کلیه استفاده می شود:

  • آسپیراسیون و اسکلروتراپی : پزشک یک سوزن بلند زیر پوست قرار می دهد تا کیست را سوراخ کند و مایع را تخلیه کند. سپس یک محلول قوی به داخل کیست تزریق می شود تا آن را کوچک کند. در صورت لزوم می توان این روش را تکرار کرد.
  • جراحی: جراحی برای برداشتن کیست معمولاً می‌تواند به روش لاپاراسکوپی و با استفاده از ابزارهای نازکی که از سوراخ‌های کوچکی در شکم وارد می‌شوند، انجام شود. در حین جراحی، پزشک ابتدا کیست را تخلیه می کند و سپس خود کیست را بریده یا می سوزاند.

آیا می توان از کیست های ساده کلیه پیشگیری کرد؟

کیست های ساده کلیه قابل پیشگیری نیستند. شما می توانید با نوشیدن آب فراوان و اطمینان از مصرف کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

آیا یک کیست ساده کلیه به مرور زمان نیاز به مراقبت دارد؟

بسیار مهم است که متخصص نوع و محل کیست کلیه را ارزیابی کند. اغلب ویژگی هایی مانند ضخامت دیواره، کلسیفیکاسیون، تراکم مایع و مرزهای نامنظم کیست وجود دارد که ممکن است احتمال مرتبط بودن با سرطان کلیه را افزایش دهد.

چشم انداز فردی با کیست ساده کلیه چیست؟

از آنجایی که کیست های ساده کلیه تقریبا همیشه بی ضرر هستند، چشم انداز عالی است. درمان در صورت لزوم بسیار موثر بوده و عوارض کمی دارد.

کیست کلیه

چه زمانی باید در مورد کیست کلیه با پزشک تماس بگیرم؟

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا (درد در پهلوی بین دنده ها و لگن، معده یا پشت، تب، تکرر ادرار، خون در ادرار یا ادرار تیره) را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است به این معنی باشد که شما یک کیست کلیه دارید که ترکیده یا عفونی شده است.


چگونه می توان فهمید کیست خطرناک است یا نه؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا زمانیدرخصوص درمان کیست، گفت: اگر بتوان با سونوگرافی و سی تی اسکن و ام آر آی (MRI) به تشخیص دقیق کیست رسید، ابتدا پزشک در مورد مشکلات احتمالی که ممکن است، کیست برای فرد ایجاد کرده باشد سوالاتی خواهد کرد، اگر کیست فرد کوچک باشد، به احتمال زیاد اقدام درمانی خاصی نیز لازم نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر نتوان به تشخیص دقیق کیست رسید، ممکن است نیاز به آنژیوگرافی کلیوی یا آسپیراسیون باشد، افزود: بسیاری از مردم اطلاعی از کیست کلیه خود ندارند، یا اصلا نیاز به بررسی‌های اضافی یا پیگیری نخواهند داشت، اما اگر کیست کلیه بزرگ یا دارای رسوبات کلسیم باشد یا درون آنها به‌جای مایع، از بافت سفت پرشده باشد، آن وقت به بررسی دقیق‌تر و احتمالا درمان جدی‌تر نیاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سی تی اسکن دقیق‌ترین روش برای تمایز بین کیست و سرطان است، ادامه داد: سونو گرافی در بسیاری از موارد می‌تواند یک کیست را از توده توپر افتراق دهد.

زمانی گفت: توصیه می‌شود که برای پیگیری کیست ساده، سالانه سونوگرافی انجام شود، اگر تغییرات مشاهده شده، سرطان را مطرح کند، باید سی تی اسکن انجام شود. کیست ساده کلیه، یک کیسه گرد و صاف با پوستی نازک یا یک کیسه شبیه به جیب پیراهن و با سر بسته است که با مایع پر شده است.
این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی با اشاره به اینکه کیست ساده، شایع‌ترین نوع کیست در کلیه‌ها است، اظهار کرد: کیست کلیه ممکن است به صورت تکی و یا چند تایی در کلیه‌ها شکل بگیرد.


علل ایجاد کیست کلیه ساده چه چیزهایی هستند؟

زمانی گفت: علت بروز کیست ساده کلیه‌ها هنوز به درستی کشف نشده است، اما به نظر نمی‌رسد که یک بیماری ارثی باشد.


وی با بیان اینکه این بیماری در مردان شایع‌تر است، ادامه داد: سن نیز یکی از عوامل اصلی موثر در بروز کیست کلیه است، تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند، اندازه این کیست‌ها با افزایش سن بزرگتر می‌شود به گونه‌ای که بعد از 10 سال ممکن است دو برابر شوند.


این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی خاطرنشان کرد: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی‌شود، اما کیست‌هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست‌های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه‌ها شده و به ندرت به سرطان کلیه تبدیل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha