یک فوق تخصص بیماری های كلیه، نبود یک مركز مستقل و ملی برای بررسی كیفیت نتیجه عمل پیوند اعضا را یكی از مهمترین مشكلات موجود در این بخش دانست.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری های كلیه، نبود یک مركز مستقل و ملی برای بررسی كیفیت نتیجه عمل پیوند اعضا را یكی از مهمترین مشكلات موجود در این بخش دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر سید احمد تارا درآستانه هفته حمایت ازبیماران کلیوی (۲۳-۳۰ آبان )با بیان این مطلب گفت: ایران سابقه موفقیت آمیز و طولانی در پیوند از دهنده زنده غیر فامیل دارد. به همین خاطر و به دلیل آثار و نتایج مثبتی كه در این زمینه داشته الگوی بسیاری از كشورهای دنیا قرار گرفته است.بنابراین آنها سعی دارند به تناسب قوانین كشورشان از ایران الگوبرداری كنند . البته در سه، چهار سال اخیر كارهای عملی مهمی نیز در اروپا وآمریكا در همین حوزه صورت گرفته است .


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: اما در مورد پیوند از مرگ مغزی باید گفت كه ما اكنون در پانزدهمین سال تصویب قانون پیوند مرگ مغزی در كشورمان هستیم. هر چند در ۱۵ سال گذشته ما بیشتر به آماده سازی زیر ساخت ها برای اجرای پیوند از جسد پرداختیم اما در حال حاضر به نظر می رسد كه باید بیماران و همه كسانی كه سیاست گذار سلامت هستند را با كیفیت این پیوند ها آشنا كنیم.


به گفته تارا، متاسفانه در نظام سلامت ما آنچه بیشتر اهمیت دارد تعداد انجام یک كار است نه كیفیت آن. حال آنكه در كشورهای پیشرفته كیفیت در كنار کمیت مورد توجه قرار می گیرد. در كشور ما نیز آزمایش كیفیت و تجمیع آنها در یک مركز، بدون شک بسیار مهم است و گرنه انجام آزمایش های پراكنده در مراكز مختلف چاره كار نیست.


وی افزود: اینكه بدانیم چند درصد این پیوندها در پایان سال نخست بعد از جراحی عملكرد عالی، متوسط، ضعیف و یا از كار افتاده داشته است برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود تا بتولنیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی و اصلاح كنیم.


این فوق تخصص بیماری های كلیه تصریح کرد: نفع مستقیم این كار متوجه بیماران است چرا كه آنها به علت ناآشنایی با مسایل علمی و ناآگاهی از نتایج پیوند ها از طبیعی ترین حق خود یعنی حق انتخاب آگاهانه برای درمان جایگزینی كلیه كه البته یكی از حقوق مصوب این بیماران است محروم می مانند.
به گفته تارا، بیماران كلیوی پنج روش درمانی پیش رو دارند كه عبارتند از پیوند از جسد، پیوند اززنده ،پیوند از فامیل، دیالیز خونی ودیالیز صفاقی كه بیماران باید از نتایج و هزینه های این روش ها به شكل كامل آگاهی داشته باشند. اما متاسفانه در كشور ما هیچ سیستمی وجود ندارد كه اطلاعات عملكرد مراكز پیوند و نتایج آن را در اختیار بیمار قرار دهد.


به عقیده این فوق تخصص كلیه، از آنجا كه دولت درگیر امور كمی است و به امور كیفی توجه چندانی دارد سازمان های مردم نهاد در این زمینه به خصوص انجمن های خیریه سلامت محور باید وارد عمل شوند و با وجود اینكه وزارت بهداشت باید متولی این امر باشد اما این سازمان ها باید با راه اندازی یک مركز مستقل و ملی به جمع آوری چنین آماری بپردازند تا مشكلات در این حوزه كاهش یابد.


تارا در پایان گفت: در یک جمع بندی كلی باید گفت در تمام دنیا بهترین روش برای دفاع از حقوق بیماران و حمایت از آنها آگاه سازی از نتایج اموری است كه برای بیماران انجام می شود . به عنوان مثال در آمریكا و كشورهای اروپایی اگر آمار پیوندهای ناموفق از حدی پایین تر بیاید آن مركز تعطیل می شود. یعنی آمار عملكرد مراكز را در اختیار عموم قرار می دهند و وقتی مردم نتایج ناموفق آن مركز را می بینند به آنجا مراجعه نكرده و خود به خود مركز تعطیل می شود. بنابراین درایران نیزباید این اطلاعات در اختیار بیماران قرارگیرد.


همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی همایش مدیران انجمن بیماران کلیوی ایران روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه جاری با حضور مسولان ارشد وزارت بهداشت در بوشهر برگزار می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha