مدیر واحد آموزش و اطلاع‌رسانی شركت دارو‌سازی اسوه، تأكید كرد: ضررهای نگهداری دارو در منزل در بسیاری از موارد بیش‌تر از فایده‌های آن است.

مضرات نگهداری دارو در منزل بیش‌تر از فواید‌ آن است
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روابط عمومی شركت داروسازی اسوه، « ناهید خیری» در خصوص نگهداری دارو در منزل گفت: امروزه در بیش‌تر خانه‌ها مقداری دارو نگهداری می‌شود كه این داروها در یخچال یا در جعبه كمك‌های اولیه گذاشته می‌شوند و معمولاً شامل باقی مانده داروهایی است كه به طور ناقص مصرف شده‌‌اند.
وی افزود: هدف از نگهداری داروها در منزل این است كه یك روزی از آن‌ها استفاده شود در صورتی كه استفاده مجدد از این داروها علاوه بر این‌كه اغلب خود سرانه و بدون تجویز پزشك خواهد بود، احتمالاً كاربرد نادرست داشته و خطر مصرف داروهای فاسد و تاریخ گذشته را به همراه دارد و حتی ممكن است داروها توسط كودكان یا افرادی كه اختلال‌های روحی دارند، مصرف شوند.
خیری ادامه داد: در صورتی كه لازم است هر وقت یكی از افراد خانواده بیمار می‌شوند و نیاز به مصرف دارو پیدا می‌كند، توسط پزشك معاینه شده و تجویز دارو توسط پزشك معالج انجام و همان موقع دارو از داروخانه تهیه شود.
خیری افزود: حداقل هر سه ماه یكبار همه داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی كنیم و داروهای تاریخ گذشته را در سطل آشغال بیاندازیم.
خیری تاكید كرد كه هرگز داروئی را در جعبه داروی دیگری نگذاریم و به شرایطی نگهداری دارو كه روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذكر شده توجه كنیم.
وی یادآوری كرد كه باقی مانده محلول سرم، قطره و شربت‌هائی كه بطور ناقص مصرف شده‌اند قابل نگهداری نیستند و بایستی حتما دور ریخته شوند.
این كارشناس آموزش افزود: داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید بطوری كه این محل باید دور از دسترس كودكان كنجكاو باشد.
وی اظهار داشت: بهتر است لیستی از داروهای موجود در منزل تهیه شود و در محل نگهداری داروها نصب شود و هر چند وقت یك بار این لیست بازبینی شود‌. می‌توان تاریخ انقضای هر دارو را هم در این لیست نوشت.
خیری ادامه داد: دارویی را كه نمی‌شناسید‌، در منزل نگه ندارید. این‌گونه داروها را می‌توان به جمعیت هلال احمر یا مؤسسات خیریه اهدا كرد و نباید داروها را به افراد فقیر و محتاج داد زیرا ممكن است آن‌ها را خودسرانه مصرف كنند و خطراتی متوجه آن‌ها شود.
وی تأكید كرد كه مصرف خودسرانه دارو و یا تجویز دارون برای دیگران مجاز نیست برای استفاده از داروهای موجود در منزل، هر بار با پزشك خود مشورت كنیم.
وی خاطر‌نشان كرد: سرنگ و یا دستكش استریل نیز تا تاریخ انقضای مصرف دارند و پاره شدن كاغذ پوشش سرنگ و دستكش سبب غیر استریل و غیر‌قابل استفاده شدن آن‌ها نیز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha