رئیس سازمان بهزیستی کشور از برخورداری معلولان از کارت ICF ‌تا پایان سال تا پایان سال ۹۵ خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور از برخورداری معلولان از کارت ICF ‌تا پایان سال تا پایان سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در گردهمایی ملی روز جهانی معلولین گفت: امروز ۱۶ آذر ماه روز دانشجو است که این روز را به دانشجویان معلول سراسر کشور تبریک می‌گویم.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار دانشجوی معلول در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند ادامه داد: ۴۰ درصد این دانشجویان از مشکل کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند که امیدوارم بتوانیم شرایط تحصیل آن‌ها را به گونه‌ای فراهم کنیم تا زمینه شکوفایی استعدادهای آن‌ها فراهم شود.


بندپی با بیان اینکه سازمان بهزیستی دارای سه رویکرد محوری است گفت: اولین رویکرد‌ها پیشگیری مبتنی بر علم و تخصص در جهت کاهش آسیب‌ها و به ویژه معلولیت‌هاست.


وی با تاکید بر اینکه بیماری‌ها حوادث و سوانح و اختلالات ژنتیکی سه عامل مهم معلولیت هستند خاطرنشان کرد: با به کارگیری و اجرای اصول علم پزشکی می‌توانیم جهت کاهش معلولیت‌زایی و جلوگیری از افزایش معلولیت‌ها قدم برداریم.


وی ادامه داد: ‌استراتژی دیگر استانداردسازی اقدامات است تا با توجه به نوآوری‌های امروزی بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که جامعه هدفمان بتوانند توانایی خود را ابراز کنند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار جهانی مبنی بر اینکه ۱۰ درصد جمعیت جهان دچار معلولیت  و ۶۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دچار انواع معلولیت‌ها و آسیب‌ها هستند گفت: پیش‌بینی می‌شود روزانه ۲۳ هزار و ۲۰۰ نفر و سالانه ۵ .۸ میلیون نفر به جمعیت معلول جهان اضافه شود که متاسفانه بیشتر این آمار مربوط به کشورهای در حال توسعه است.


وی افزود: بر اساس آمار‌ها پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، ۴۳۰ میلیون نفر جمعیت معلول در کشورهای در حال توسعه خواهیم داشت که یک سوم آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.


بندپی خاطرنشان کرد: با انجام مشاوره‌های ژنتیکی می‌توانیم از به دنیا آمدن افراد معلول جلوگیری کنیم.


رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی اطلاعات آماری در سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵۰ هزار معلول در سامانه ما به ثبت رسیده‌اند که این تعداد نشان‌دهنده آمار تمام معلولان شدید و متوسط ما نیستند.


بندپی خاطرنشان کرد: از این جمعیت ۴۰ درصد معلولین جسمی و حرکتی، ۲۶ درصد معلولین ذهنی، ‌۱۴ درصد معلولین ناشنوا و کم‌شنوا، ۱۰ درصد معلولین نابینا و کم‌بینا و ۷. ۳ درصد دچار بیماری‌های روانی مزمن هستند.


وی تاکید کرد: قصد داشتیم در برنامه ششم توسعه بتوانیم سالانه ۵۰ هزار نفر از معلولینی را که از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار نشده‌اند تحت پوشش قرار دهیم.


بندپی با اشاره به تحت پوشش قرار دادن کل کشور از بیمه سلامت تصریح کرد: بحث بیمه تکمیلی معلولان کارآمد نبوده زیرا کل بودجه بهزیستی برای این موضوع ۱۰ میلیارد تومان بوده است اما لایحه ارسالی به مجلس پیش‌بینی شده که بیمه تکمیلی عزیزان بیمه کاملی باشد.


بندپی همچنین استانداردسازی و تهیه کارت ICF (کارت جهانی معلولان) را از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی خواندو گفت: بنا بر این است که تا پایان سال ۹۵ تمام یک میلیون و ۲۵۰ هزار معلول کشور از این کارت برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha