در حالی که بسیاری از مردم از گسترش و شیوع بیماری آنفولانزا ابراز نگرانی می‌کنند، مسئولان وزارت بهداشت اصرار دارند این مساله امری طبیعی و معمولی است.

برخورد پرابهام وزارت بهداشت با آنفلوآنزایی که همچنان قربانی میگیرد

سلامت نیوز: در حالی که بسیاری از مردم از گسترش و شیوع بیماری آنفولانزا ابراز نگرانی می‌کنند، مسئولان وزارت بهداشت اصرار دارند این مساله امری طبیعی و معمولی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،در حالی که بسیاری از مردم از گسترش و شیوع بیماری آنفولانزا در کشور ابراز نگرانی می‌کنند، مسئولان وزارت بهداشت این مساله را امری طبیعی و معمولی و هرساله می‌خوانند.

"آنفلوآنزا موضوع جدیدی نیست که در کشورهای دیگر رخ ندهد"، " آنفولانزا پدیده جدیدی نیست و ممکن است در هر سال یک نمونه آن نمود یابد." این‌ها سخنان اکثر مسئولان وزرات بهداشت و حتی مسئولان محلی در شهرهایی است که در آنها آمار فوتی این بیماری اعلام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد شیوع این بیماری در شهر کرمان اظهار می‌کند: در پاییز امسال در کرمان به نظر می‌رسد، شدت بیماری در افراد مبتلا که دچار بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های تنفسی مزمن و بیماری‌های قلبی هستند، بیشتر بوده و این امر سبب شده تعداد موارد بستری کمی بیش از سال‌های قبل باشد.تقریباً همه آنها مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن بوده‌اند.

بنا براین گزارش، در طی چند روز گذشته آمار فوتی‌های بیماری آنفولانزا به صورتی غیر شفاف و پنهان کارانه از سوی مسئولان ارائه شد، این در حالی بود که بسیاری از مردم با گسترش سامانه بارشی جدید و هوای سرد در کشور، دغدغه و نگرانی در این باره را داشته و کماکان نیاز به اطلاع رسانی شفاف در این زمینه دارند و تنها ارائه آمار از سوی وزیر بهداشت و یا معاونان وی در این زمینه نمی‌تواند پاسخگوی نگرانی و دغدغه آنها در این باره باشد.

آمار فوتی های آنفولانزا طبیعی است؟

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه سمینار پزشک محقق در حالی از فوت  شدن 22 نفر در کرمان و سیستان و بلوچستان به علت آنفلوانزا خبر می‌دهد، که عنوان میکند: هر ساله بیماری آنفولانزا جان تعدای از مردم را می‌گیرد، این یک موضوع روتین  و  طبیعی است. این نوع آنفولانزا، معمولی بوده البته هر سال مقاومت در برابر ویروس بیشتر می‌شود و مواردی از نوع مقاوم این بیماری از آن سوی مرز و از طریق استان سیستان و بلوچستان و کرمان وارد کشور شده است.

این سخنان در حالی عنوان شد که برخی دیگر از مسئولین ذیربط ، حساسیت نسبت به این موضوع را  "گسترش اخبار به دلیل انتشار در فضای مجازی می دانند!" و اظهار می کنند این آمار هرساله بوده و امسال با توجه به گسترش اخبار از سوی شبکه های مجازی به نوعی حساسیت بی جا در این زمینه ایجاد شده است!

مواضع متناقض مسئولان وزارت بهداشت/واکسن لازم هست یا نه؟

جالب اینجا است که در پاسخ به سوال واکسن برای آنفولانزا لازم هست یا نه ؛ مسئولان محلی استان‌های درگیر این بیماری  و حتی مسئولان وزارت بهداشت عنوان می‌کنند که تاثیر واکسن در این زمینه کم خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این باره در سخنانی بیان می‌کند: اثر بخشی واکسن آنفلوآنزا درحدی نیست که اطمینان کامل ایجاد نماید. در بهترین شرایط اثر بخشی  واکسن درحد 40 تا 50 درصد است و همچنین با توجه به آنکه هم اکنون در سطح شهر و جامعه  آنفلوآنزا گسترده شده است و از سوی دیگر بین 2 تا 3 هفته لازم است که واکسن اثر نماید در چنین شرایطی استفاده از واکسن تاثیر چندانی ندارد چرا که اگر قرار باشد کسی مبتلا به این بیماری شود طی این دو سه هفته با احتمال زیادی دچار خواهد شد.

حق دوست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در سخنانی اظهار می‌کند:همه چیز تحت کنترل است و مراقبت های درمانی در بیمارستان نیز به طور کامل انجام می شود. روزانه 300 بیمار را پذیرش می کنیم ولی مشکل خاصی وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است، و هیچ چیزی از کنترل خارج نشده است.


این صحبت‌ها در حالی عنوان می‌شود که به گفته مسئولان، افرادی که جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند ، واکسن نزده بودند و مشخص نیست که چرا اصراری بر موثر نبودن واکسن این بیماری به میان می آید، حال اینکه راه مشخصی پیش روی افراد جامعه که نگران این موضوع هستند، نیز گذاشته نشده و اطلاع رسانی دقیق و شفاف و گسترده صورت نمی گیرد و تنها بهداشت فردی برای عدم شیوع این بیماری ذکر می‌شود.

آنفلوآنزای فصلی همان آنفلوآنزای خوکی است؟

محمود نبوی ، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت 11 آذر در گفتگو با یک خبرگزاری عنوان می کند:در گذشته به آنفلوآنزای فصلی، آنفلوآنزای خوکی گفته می‌‌شد که خوشبختانه با تغییراتی که در این ویروس رخ داده امروزه این ویروس وسعت و گرفتاری سال‌های گذشته را ندارد.بیماری آنفلوآنزای خوکی چون از خوک منشا می‌گرفت به این نام شناخته شد اما بعدها به نام آنفلوآنزای جدید و فصلی نام گرفت. ویروس H1N1، H3N2 و B از شایع‌ترین نوع آنفلوآنزاهاست که در میان انسان شیوع می‌یابد که این سه نوع ویروس از نظر شدت بیماری‌زایی و واگیردار بودن تفاوتی با هم ندارند.


وی  گفت: نمی‌توان آمار رسمی و دقیقی را اعلام کرد زیرا آمارهای ما تنها تعداد افرادی را که به مراکز درمان مراجعه کرده‌اند را نشان می‌دهد و عده‌ای از مبتلایان یا مراجعه نکرده‌اند و یا در مراحل اولیه و یا در حین مصرف برخی داروها بهبود یافته‌اند، بنابراین برای ارائه آمار رسمی باید تا پایان موج بیماری تامل کرد.


معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: امسال ویروس H1N1 که در گذشته به آن آنفلوآنزای خوکی گفته می‌شود پیش از سایر ویروس‌ها بروز پیدا کرده است. در حال حاضر این نوع ویروس وسعت و گرفتاری سال‌های گذشته را ندارد و بروز آن غیر معمول نیست. موج بروز هر سه ویروس آنفلوآنزا در فصل سرما آغاز می‌شود و با افزایش دمای هوا شاهد کاهش آن خواهیم بود.افراد در معرض خطر مانند بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، دیابت پیشرفته و غیره باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

همچنین معاون وزیر بهداشت در گفت و گویی در باره این بیماری تصریح می‌کند: آنفولانزا به دو دسته a و  b تقسیم می شوند، و این ویروس ها در بعضی از گروه ها و حیوانات می تواند باعث بیماری از جمله سارس شوند. آنفولانزای خوکی به انسان منتقل شده است. علت نامگذاری این بیماری ها به علت منشا پیدایش این بیماری بوده است.

زنگ خطر به صدا در آمد، چه کسی مسئول اطلاع رسانی است؟/تذکر رئیس مجلس به وزارت بهداشت

سیاری، معاون وزیر بهداشت درباره  پیش بینی شیوع این بیماری در روزهای آینده اعلام می‌کند: پیش بینی ها این است که این آنفولانزا در کرمانشاه و آذربایجان شرقی به زودی نفوذ می یابد و بعد از آن استانهای کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران در معرض خطر این ویروس هستند، و در این بین کسانی که دچار بیماری هستند، مستعدتر برای ابتلا به این بیماری هستند.

گفتنی است با موج نگرانی پیش آمده در میان افراد جامعه لزوم اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه قبل از وقوع هر گونه اتفاقی ضروری به نظر می رسد، حال که با آمار روبه رشد قربانیان این بیماری در کشور روبرو هستیم، برخورد پنهان کارانه و نیز اعلام آرام بودن اوضاع مشکلی را حل نخواهد کرد.

لازم به ذکر است رئیس مجلس امروز در پاسخ به تذکر حسن پور ،نماینده سیرجان گفت: به وزیر بهداشت و شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تذکر می‌دهم تا به صورت جدی به مسئله بیماری آنفولانزا در استان کرمان رسیدگی کنند.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha