بسیاری از مردم ادعا می کنند که سرکه ی سیب می تواند طیف گسترده ای از مشکلات مربوط به سلامت را تسکین دهد؛سرکه سیب دارای خواص سلامتی مختلفی از جمله اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است.

خواص سرکه سیب برای بیماران دیابتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، سرکه ی سیب که از سیب له شده، مخمر و شکر تهیه می شود، به عنوان یک ماده در غذاهایی مانند سس سالاد، ترشی و ماریناد استفاده می شود.

برای سال‌ها، مردم از آن به عنوان یک درمان خانگی برای همه چیز از مبارزه با میکروب‌ها گرفته تا جلوگیری از سوزش سر دل استفاده می‌کنند. اخیراً، تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب ممکن است برخی از مزایای سلامتی واقعی مانند کمک به کاهش سطح قند خون و کمک به کاهش وزن داشته باشد.

فواید سرکه سیب چیست؟

در اینجا لیستی از فواید احتمالی سرکه ی سیب تهیه شده است:

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

یک مطالعه نشان داد که مصرف سرکه سیب دو بار در روز به افرادی که از رژیم غذایی کم کالری پیروی می کنند کمک می کند تا چند پوند کاهش وزن داشته باشند. این یک مطالعه کوچک بوده است که بر روی 39 نفر به مدت 12 هفته انجام شده است.

برخی از محققان معتقد بودند که اسید استیک سرکه ممکن است متابولیسم را تسریع کند. اما داده ها این را ثابت نکرد. ممکن است افراد به دلیل اثر دارونما وزن بیشتری از دست بدهند. یا شاید اسید استیک باعث ایجاد حالت تهوع در آنها شده که باعث شده کمتر غذا بخورند.

ممکن است قند خون را کاهش دهد

چندین مطالعه کوچکتر نشان داده اند که مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب می تواند قند خون شما را بعد از غذا کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که سرکه سیب نمی تواند جایگزین داروهای دیابت و سبک زندگی سالم شود. اما اضافه کردن آن به برنامه درمانی شما باید ایمن باشد.

ممکن است کلسترول را کاهش دهد

مطالعات نشان داده اند که سرکه سیب سطح کلسترول کل افراد مورد مطالعه را که آن را مصرف کرده بودند کاهش می دهد. همچنین کلسترول "خوب" آنها را افزایش داده و سطح تری گلیسیرید (چربی در خون) را کاهش داده است. مطالعات دیگر نیز یافته های مشابهی داشته اند.

فواید دیگر سرکه سیب

  • کاهش فشار خون :یک مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند به فشار خون بالا کمک کند. اما هیچ مطالعه ای بر روی انسان انجام نشده است. و فشار خون بالا می تواند یک بیماری جدی باشد. بنابراین درمان پزشکی و سبک زندگی سالم ضروری است.
  • رفلاکس اسید را کاهش دهید: بسیاری از مردم از سرکه سیب برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید استفاده می کنند. اما هیچ تحقیقی برای نشان دادن موثر بودن آن وجود ندارد. از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید سرکه سیب را برای کاهش ناراحتی خود امتحان کنید(با مقادیر کم، رقیق شده در آب شروع کنید.)
  • تسکین اگزما: برخی از افراد مبتلا به اگزما از سرکه سیب برای کاهش علائم پوستی خود استفاده می کنند. اما برخی مطالعات نشان داده اند که سرکه ی سیب تأثیر کمی بر اگزما دارد و پوست برخی افراد را تحریک می کند. از متخصص پوست خود بپرسید که آیا امتحان سرکه ی سیب برای شما خوب است یا خیر.
  • میکروب ها را می کشد: در حالی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سرکه سیب (همراه با آب لیمو) می تواند از رشد باکتری هایی مانند سالمونلا در سبزیجات سالاد جلوگیری کند، اما از زخم ها در برابر عفونت محافظت نمی کند.
  • سلامت مو: برخی از افراد از سرکه سیب به عنوان ماده ای برای شستشوی مو برای کاهش شوره سر یا از بین بردن تجمع محصول استفاده می کنند. هیچ مدرکی وجود ندارد که سرکه ی سیب خاصیت درمانی برای این موارد دارد یا خیر. اما سرکه سیب حاوی ترکیباتی است که با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند، که می تواند سلامت مو را تقویت کند.

چقدر از سرکه سیب باید استفاده کرد؟

از آنجایی که ما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد سرکه سیب داریم، هیچ پیشنهاد دقیقی برای اندازه ی استفاده از آن وجود ندارد. اما برخی از مطالعات سرنخ هایی در مورد مقدار سرکه سیب ارائه کرده اند که ممکن است به برخی از بیماری ها کمک کند:

  • کنترل وزن: در مطالعه ای که فواید کاهش وزن را نشان داد، افراد حدود 2 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب در روز می نوشیدند (یکی قبل از ناهار و دیگری قبل از شام) کارشناسان می گویند که این مقدار باید برای اکثر افراد بی خطر باشد
  • کنترل قند و کلسترول خون: شرکت کنندگان در مطالعه با مصرف حدود 1 و نیم قاشق غذاخوری سرکه سیب بعد از غذا، روند بهبودی را مشاهده کردند
  • رفلاکس اسید: یک یا دو قاشق چایخوری سرکه ی سیب رقیق شده در یک لیوان آب گرم بعد از غذا ممکن است به رفلاکس اسید شما کمک کند. بعید است که وضعیت شما را بدتر کند.

خطرات سرکه سیب چیست؟

  • آسیب به مری یا مینای دندان: از آنجایی که سرکه سیب سرشار از اسید است، اگر سرکه سیب را مستقیم بنوشید یا بیش از حد از آن بنوشید، می تواند مری شما (لوله ای که گلو و معده شما را به هم متصل می کند) را تحریک کند. سرکه سیب رقیق نشده همچنین می تواند مینای دندان را تجزیه کند.برای جلوگیری از این مشکلات، همیشه سرکه سیب را با آب رقیق کنید و آن را از طریق نی بنوشید تا از دندان های خود محافظت کنید.
  • سوءهاضمه: سرکه سیب ممکن است برخی افراد را دچار سوء هاضمه یا احساس تهوع کند. آن را با معده خالی ننوشید و اگر بعد از مصرف آن احساس تهوع یا استفراغ کردید، مصرف آن را متوقف کنید.
  • تداخلات دارویی: سرکه سیب همچنین می تواند با برخی داروها مانند دیورتیک ها، ملین ها و انسولین تداخل داشته باشد. همیشه از پزشک خود بپرسید که آیا استفاده از سرکه سیب با داروهای فعلی شما بی خطر است یا خیر.
  • هیپوکالمی: اگر سطح پتاسیم پایین (هیپوکالمی) دارید، ACV بیش از حد می تواند وضعیت را بدتر کند. به این دلیل که مقادیر زیاد سرکه سیب می تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد. در صورت ابتلا به بیماری کلیوی از مصرف بیش از حد سرکه سیب خودداری کنید، زیرا کلیه های شما ممکن است قادر به تحمل سطوح بالای اسید نباشند.

سرکه سیب، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

موفق‌ترین نتایجی که از کاربرد سرکه سیب تا به امروز به دست آمده، برای بیماران مبتلا به دیابت بوده است. دیابت نوع ۲ معمولا با قند خون بالا شناخته می‌شود و البته مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین هم اهمیت زیادی در این بیماری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سلام دکتر، موفق‌ترین نتایجی که از کاربرد سرکه سیب تا به امروز به دست آمده، برای بیماران مبتلا به دیابت بوده است. دیابت نوع 2 معمولا با قند خون بالا شناخته می‌شود و البته مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین هم اهمیت زیادی در این بیماری دارد. با این‌حال، قند خون بالا می‌تواند برای کسانی که مبتلا به دیابت هم نیستند، مشکل ایجاد کند. قند خون بالا به نظر متخصصان، یکی از دلایل عمده پیری و بیماری‌های مزمن مختلف است. بنابراین پایدار نگه داشتن سطح قند خون در بدن، برای همه انسان‌ها ضروری به حساب می‌آید.


موثرترین و سالم‌ترین راه برای حفظ ثبات قند خون این است که از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قندها پرهیز کنید، اما سرکه سیب هم می‌تواند تاثیر قدرتمند و فوق‌العاده‌ای داشته باشد. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که سرکه سیب، مزیت‌های زیادی برای عملکرد درست انسولین و سطح قند خون دارد. در ادامه به مهم‌ترین نتایج این مطالعات اشاره می‌کنیم.


سرکه سیب، حساسیت به انسولین را در وعده‌های غذایی پُرکربوهیدرات، بین 19 تا 34 درصد بهبود می‌بخشد و به‌طرز چشمگیری سطح قند خون و واکنش به انسولین را کمتر می‌کند.


این سرکه در مواقعی که50 گرم نان سفید می‌خورید، قند خون را 34 درصد کاهش می‌دهد.خوردن 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، می‌تواند قند خون ناشتا را تا 4 درصد کمتر کند.
با توجه به همین نتایج است که محققان می‌گویند سرکه سیب برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت مفید است. البته اگر از داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌کنید، ‌باید درباره مصرف سرکه سیب با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha