دکتر هاشمی اعلام کرد: تجربه ابولا نشان داد که داشتن یک نظام باقوام سلامت دارای اهمیت است.

بیماری های غیر واگیر عامل ۷۵درصد مرگ و میرها در ایران است

سلامت نیوز:دکتر هاشمی اعلام کرد: تجربه ابولا نشان داد که داشتن یک نظام باقوام سلامت دارای اهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت که برای شرکت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی به کشور ارمنستان سفر کرده است، صبح امروز در سخنرانی  خود در این کنفرانس ضمن بیان این مطلب گفت: سیستم‌های سلامت با قوام كه براساس اصول پوشش همگانی سلامت فعالیت می کنند ، دارای پتانسیل لازم برای كاهش فقر، انسجام اجتماعی، توسعه اقتصادی و نجات جان انسان‌ها و كاهش شیوع بیماری هستند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پوشش همگانی سلامت، یك راه منحصر به فرد برای اطمینان از این است كه هركس بدون توجه به موقعیت اجتماعی و اقتصادی و بدون هیچ مانعی، حق و امكان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی با كیفیت، بدون مشكلات مالی را دارد.

دکتر هاشمی یادآور شد: جان هزاران نفر در اثر تهدیدات سلامت، در معرض خطر است كه بسیاری از آنها ناشی از عدم دسترسی به مداخلات ضروری و مراقبت‌های بهداشتی با كیفیت است.

وزیر بهداشت تصریح کرد:  در منطقه ما، بخش اعظم مرگ و میرها و جراحات در اثر درگیری‌های نظامی و اقدامات تروریستی اتفاق می‌افتد.

دکتر هاشمی با بیان این که گسترده‌ترین چالش در بهداشت عمومی جهانی، بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است كه سالانه جان 40 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد، گفت:  40 درصد از این مرگ‌ها زودرس بوده و كه افراد كمتر از 70 سال را شامل می‌شود و قابل پیشگیری است. و در ایران، بیماری‌های غیرواگیر باعث  75  درصد از كل مرگ و میرها را در برگیرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری پایدار در بخش سلامت مستلزم مشاركت دائمی جامعه و همكاری بین‌بخشی، رویكرد سلامت در تمام سیاستگذاری‌ها و حمایت موثر سیاسی است، افزود: اما متأسفانه چنین رویكرد جامعی در بسیاری از كشورها با درآمد متوسط و كم مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت کشورمان در سخنرانی خود در این اجلاس به تشریح اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت پرداخت و گفت: مفتخرم به اطلاع برسانم كه دولت جمهوری اسلامی ایران تحت ریاست جناب آقای دكتر روحانی، دستیابی به پوشش همگانی سلامت را به عنوان یكی از سه اولویت اصلی خود قرار داده است.

دکتر هاشمی گفت: در دومین سالگرد اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور ؛ تقریبا همه ایرانی‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته و پرداخت مردم برای دریافت خدمات بستری به  6 درصد کاهش یافته است. یازده میلیون نفر از حاشیه نشینان شهرها  تحت خدمات جدید مراقبت اولیه قرار گرفته‌اند.

وزیر بهداشت افزود: در این طرح به بیماری‌های غیرواگیر و رفتارهای مرتبط با سبك‌های زندگی توجه شده است. همچنان، داروهای اساسی فراهم شده و مردم دسترسی بیشتری به پزشكان عمومی و متخصصین در مناطق محروم داشته اند كه این امر می‌تواند خدمات بهداشتی با كیفیت را تضمین نماید.
دکتر هاشمی گفت: علیرغم حمایت جهانی برای اصل پوشش همگانی سلامت، منابع مالی كافی برای چنین بسته جامع در بسیاری از كشورهای كم درآمد، از جمله كشورهایی كه از بحران‌ها رنج می‌برند، وجود ندارد. با این حال، متقاعد كردن وزرای اقتصاد و دارایی برای اختصاص بودجه بیشتر برای بخش سلامت از ایجاد درآمد چالش برانگیزتر است.

وزیر بهداشت تصریح کرد:  نقش نهادهای منطقه‌ای و جهانی، به ویژه سازمان جهانی بهداشت، برای فراهم آوردن شواهد سیاسی و فنی بیشتر به كشورهای عضو برای صرف هزینه‌های بیشتر در حوزه سلامت می‌تواند باعث منافع اقتصادی پایدار شود و  این امر مستلزم اصلاحات گسترده نظام‌های سلامت برای كفایت و كارایی هزینه‌های سلامت و عدالت در هزینه‌كرد منابع سلامت است.

متن کامل سخنرانی وزیر بهداشت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی در ارمنستان را در ادامه می خوانید:


وزرای عالیقدر هیئت‌های گرامی
در ابتدا، مایلم تشكر ویژه خود را از همكارم، جناب آقای دكتر آرمن مرادیان، وزیر محترم بهداشت ارمنستان برای برگزاری كنفرانس چالش‌های سلامت عمومی و از دولت ارمنستان برای مهمان‌نوازی گرم اعلام دارم.
جان هزاران نفر در اثر تهدیدات سلامت در معرض خطر است كه بسیاری از آنها ناشی از عدم دسترسی به مداخلات ضروری و مراقبت‌های بهداشتی با كیفیت است. به ویژه در منطقه ما، بخش اعظم مرگ و میرها و جراحات در اثر درگیری‌های نظامی و اقدامات تروریستی اتفاق می‌افتد.

خانم‌ها و آقایان:
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دستور كار 2030 برای برنامه توسعه پایدار كه شامل 17 آرمان و 169 اهداف است، را تصویب كرد. برخلاف اهداف توسعه هزاره كه بیشتر سلامت محور بوده، فقط هدف سوم برنامه توسعه پایدار بیشترین تمركز خود را بر سلامت گذاشته و اهداف دیگر به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت به صورت جامع می‌پردازد به دلیل آنكه موضوع سلامت در اهداف توسعه هزاره سلامت به سرانجام نرسیده است.
اهداف توسعه پایدار بر این موضوع تأكید می‌نماید كه جامعه جهانی دیگر نمی‌تواند سلامت و بیماری را از مسائل كلان نظیر تغییرات آب و هوایی مسكن نامناسب، نابرابری جنسیتی و نبود صلح و محرومیت اقتصادی جدا از هم در نظر بگیرد.
نظام با قوام سلامت بر شش محور تقویت نظام سلامت شامل: 1. ارائه خدمات 2. نیروی كار سلامت 3. اطلاعات 4. دارو 5. تأمین مالی و 6. حكمرانی استوار است. سرمایه‌گذاری پایدار در بخش سلامت مستلزم مشاركت دائمی جامعه و همكاری بین‌بخشی، رویكرد سلامت در تمام سیاستگذاری‌ها و حمایت موثر سیاسی می‌باشد. اما متأسفانه چنین رویكرد جامعی در بسیاری از كشورها با درآمد متوسط و كم مورد غفلت قرار می‌گیرد.
تجربه ارزشمند اما تاسف برانگیز از «ابولا» نشان داد كه داشتن نظام با قوام سلامت دارای اهمیت بوده و كشورهایی كه دارای نظام سلامت مؤثر و با ثبات هستند، كمتر تحت تأثیر چنین مشكلاتی قرار می‌گیرند. این همایش، فرصتی را برای به اشتراك گذاشتن نظرات، تجربیات و تبادل نظر در زمینه یافتن راه‌حل‌های نوآورانه در مورد چگونگی غلبه بر چالش‌های سلامت عمومی را فراهم آورده و همچنین در صورت ضرورت باعث تغییر راهبردها و اجتناب از وقوع پیامدهای تكان دهنده نظیر چالش جدید زیكا می‌شود.


خانم‌ها و آقایان:
سیستم‌های سلامت با قوام كه براساس اصول پوشش همگانی سلامت بوده، دارای پتانسیل لازم برای كاهش فقر، انسجام اجتماعی، توسعه اقتصادی و نجات جان انسان‌ها و كاهش شیوع بیماری هستند. پوشش همگانی سلامت، یك راه منحصر به فرد برای اطمینان از این است كه هركس بدون توجه به موقعیت اجتماعی و اقتصادی و بدون هیچ مانعی، حق و امكان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی با كیفیت، بدون مشكلات مالی را دارد.
مفتخرم به اطلاع برسانم كه دولت جمهوری اسلامی ایران تحت ریاست جناب آقای دكتر روحانی، دستیابی به پوشش همگانی سلامت را به عنوان یكی از سه اولویت اصلی خود قرار داده است. در دومین سالگرد اجرای طرح تحول نظام سلامت؛ بسیار خوشحالم كه به استحضار برسانم كه تقریبا همه ایرانی‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته و كاهش قابل توجهی در پرداخت از جیب بیمار برای خدمات بستری با تنها 6 درصد از كل هزینه‌های بیمارستان اتفاق افتاده است و یازده میلیون نفر در حاشیه  شهرها  تحت خدمات جدید مراقبت اولیه قرار گرفته‌اند. در این طرح به بیماری‌های غیرواگیر و رفتارهای مرتبط با سبك‌های زندگی توجه شده است. همچنان، داروهای اساسی فراهم شده و مردم دسترسی بیشتری به پزشكان عمومی و متخصصین در مناطق محروم داشته كه این امر می‌تواند خدمات بهداشتی با كیفیت را تضمین نماید.
منابع مالی از طریق ارزش افزوده مالیات، مالیات مواد مضر نظیر دخانیات و پرداخت یارانه مستقیم تامین شده است كه این امر می‌تواند منابع مالی این طرح را به طور پایدار در طی سال‌ها فراهم آورد.

همكاران و هیئت‌های معزز!
علیرغم حمایت جهانی برای اصل پوشش همگانی سلامت، منابع مالی كافی برای چنین بسته جامع در بسیاری از كشورهای كم درآمد، از جمله كشورهایی كه از بحران‌ها رنج می‌برند، وجود ندارد. با این حال، متقاعد كردن وزرای اقتصاد و دارایی برای اختصاص بودجه بیشتر برای بخش سلامت از ایجاد درآمد چالش برانگیزتر است. نقش نهادهای منطقه‌ای و جهانی، به ویژه سازمان جهانی بهداشت، برای فراهم آوردن شواهد سیاسی و فنی بیشتر به كشورهای عضو برای صرف هزینه‌های بیشتر در حوزه سلامت می‌تواند باعث منافع اقتصادی پایدار گردد. این امر مستلزم اصلاحات گسترده نظام‌های سلامت برای كفایت و كارایی هزینه‌های سلامت و عدالت در هزینه‌كرد منابع سلامت است.

همكاران محترم !
گسترده‌ترین چالش در بهداشت عمومی جهانی، بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت می‌باشد كه سالانه جان 40 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. 40 درصد از این مرگ‌ها زودرس بوده و كه افراد كمتر از 70 سال را شامل می‌شود و قابل پیشگیری است. در ایران، بیماری‌های غیرواگیر باعث 75% درصد از كل مرگ و میرها را در برگیرد. اضافه وزن وچاقی كه علل اصلی افزایش شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی دیابت و سرطان‌ها می‌باشد در گروه‌های سنی میانسال به ترتیب 34 و 18 درصد گزارش شده است. میزان كم تحركی به میزان 40 درصد  است. در تاریخ 3 اسفند 1394، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست جناب آقای دكتر روحانی، رئیس جمهور و حضور 11 وزیر و اعضای كابینه، طرح ملی پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیرواگیر كه قبلاً توسط خانم دكتر مارگارت چان، مدیركل سازمان جهانی بهداشت، طی سفرشان به كشورمان رونمایی شده بود، مورد تصویب قرار داد. این طرح موضوعات «سلامت در سیاست‌ها» و «همكاری بین‌بخشی برای حفظ سلامت به عنوان برجسته‌ترین موضوع در بخش‌های مختلف توسعه» را تضمین می‌نماید. این طرح 9 هدف جهانی و 3 هدف ملی نظیر سلامت روان، اعتیاد و حوادث جاده‌ای را مورد توجه قرار داده است.

خانم‌ها و آقایان!
ضرورت یك رویكرد مراقبت بهداشت اولیه كارآمد كه دسترسی مردم را به خدمات بهداشتی براساس مشاركت جامعه را افزایش داده و می‌تواند به ارتقای رفتارهای ایمن، خودمراقبتی و مراقبت‌های قوی بیمارستانی مرتبط با مراقبت بهداشت اولیه گردد، محسوس  است.
ظرفیت‌سازی برای ثبت آمار حیاتی، نظام مراقبت موثر و سیستم‌های جهانی پاسخگویی و هشدار یكپارچه برای شناسایی و پاسخگویی به بیماری‌های عفونی جدید نیز مورد نیاز می‌باشد. همكاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به حاكمیت ملی و با محوریت سازمان جهانی بهداشت بسیار حائز اهمیت است.
سازمانی جهانی بهداشت تخمین می‌زند كه بیش از 7 میلیون نفر در هر سال جان خود را در اثر آلودگی هوا، كه یكی از بزرگترین خطرات زیست محیطی  است ،از دست می‌دهند. تا سال 2030، تغییرات آب و هوایی سالیانه باعث 000/250 مرگ و میر اضافی در اثر مالاریا، بیماری‌های اسهال، گرمازدگی و سوء تغذیه می‌گردد. همچنان، این تغییرات، كیفیت هوا و امنیت غذایی را كاهش داده و منابع آب و بهداشت آنها را به خطر می‌اندازد. فقط در آفریقا، اگر به این موضوع پرداخته نشود، تغییرات آب و هوایی می‌تواند 7 درصد از تولید ناخالص ملی تا سال 2030 را صرف نماید. هدف ما كاملاً روشن است. سلامت باید در دستور كار تغییرات آب و هوایی قرار گیرد.
با این حال، برای دستیابی به چنین هدفی، كشورهای توسعه یافته، سهم تاریخی خود را برای انتقال تكنولوژی‌های جدید به كشورهای توسعه یافته برای كاهش عوارض آب و هوایی را انجام داده و اقداماتی نظیر: سرمایه‌گذاری در توسعه مواد با كربن كم، انرژی‌های تجدیدپذیر تمیز و با ثبات كردن آب و هوا به انجام برسانند.
صمیمانه آرزو دارم كه كنفرانس چالش‌های سلامت عمومی ایروان به عنوان اجلاس بین منطقه‌ای یك مبنای عملی برای كشورهای عضو مدیترانه شرقی، اروپا و آسیای مركزی را فراهم كرده كه بتواند اقدامات ضروری برای غلبه بر چالش‌های اصلی بهداشت عمومی را شناسایی و اجرا نمایند و نظام‌های سلامت با قوام و پایدار را ایجاد نمایند.
از توجه شما كمال تشكر را دارم.

گفتنی است وزیر بهداشت که از روز گذشته برای شرکت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی در ارمنستان به سر می برد، علاوه بر پیگیری روابط دو جانبه با دست اندرکاران نظام سلامت ارمنستان و دیدارهای دوجانبه با وزرای بهداشت کشور های منطقه، در ادامه این سفر با با رییس جمهور ارمنستان و ایرانیان مقیم این کشور دیدار خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha