می گویند کاری که مغول نتوانست با کشتار وحشیانه از پسش برآید، ایرانیان در گذر زمان و به راحتی آب خوردن انجام دادند. بسیاری از فرهنگ و آئین های باستانی ایرانی با اضافه کردن مواردی عجیب و غریب از سوی خود ایرانی ها آنقدر متفاوت شده که فقط نامی از آن باقی مانده. مراسم چهارشنبه سوری هم از آن دست سنت هایی است که از این موج تغییرات در امان نمانده. قاشق زنی، پایکوبی و سوزاندن بوته های خشک و پریدن از روی آن مدت هاست جای خود را به ترقه، نارنجک و فشفشه های رنگارنگ چینی داده. سال هاست جشنی که در آن پدرانمان برای دفع شر و بلا آرزو می کردند خود شر شده و شب عید، عده ای را به بیمارستان می فرستد و برخی را هم به آن دنیا.

سلامت نیوز: می گویند کاری که مغول نتوانست با کشتار وحشیانه از پسش برآید، ایرانیان در گذر زمان و به راحتی آب خوردن انجام دادند. بسیاری از فرهنگ و آئین های باستانی ایرانی با اضافه کردن مواردی عجیب و غریب از سوی خود ایرانی ها آنقدر متفاوت شده که فقط نامی از آن باقی مانده. مراسم چهارشنبه سوری هم از آن دست سنت هایی است که از این موج تغییرات در امان نمانده. قاشق زنی، پایکوبی و سوزاندن بوته های خشک و پریدن از روی آن مدت هاست جای خود را به ترقه، نارنجک و فشفشه های رنگارنگ چینی داده. سال هاست جشنی که در آن پدرانمان برای دفع شر و بلا آرزو می کردند خود شر شده و شب عید، عده ای را به بیمارستان می فرستد و برخی را هم به آن دنیا.

چهارشنبه آخر سال و رسم هر ساله هشدار پلیس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نوآوران، هر چند امسال، چهارشنبه آخر سال، با انفجار مواد انبار شده در یک منزل مسکونی و قربانی شدن پدر 50 ساله خانواده، 45 روز زودتر کار خود را آغاز کرد اما به صورت رسمی هشت روز دیگر از راه می رسد همین موضوع باعث شد مطابق رسم هر ساله باز هم پلیس برای پیشگیری از حوادث احتمالی آن هشدار دهد. دیروز فرمانده نیروی انتظامی با هشدار به متخلفان چهارشنبه سوری گفت:« این افراد با دستور مقام قضایی تا پایان تعطیلات بازداشت خواهند بود.»سردار حسین اشتری تولید کنندگان را نیز از این هشدار بی نصیب نگذاشت و با بیان اینکه افرادی که اقدام به تهیه، تولید و توزیع موادمحترقه آسیب‌زا کنند، طبق قانون با آنان برخورد می‌شود، افزود: « از شهروندان نیز می‌خواهیم این موارد را به پلیس اطلاع دهند.» فرمانده نیروی انتظامی هم از برنامه ریزی های پلیس برای این شب گفت و هم از خانواده‌ها خواست که فرزندان خود را کنترل کنند. هشدار و درخواستی که هر سال مانند شب چهارشنبه سوری تکرار می شود اما در نهایت تاثیر چندانی در آمار حوادث این شب
ندارد.

آماری که هر سال بالاتر می رود

هرسال پلیس هشدار می دهد، رسانه ها آمار حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال را منتشر می کنند، تلویزیون صحنه های دلخراش آن را نشان می دهد، آگاهی مردم بیشتر از سال قبل می شود اما سال بعد روز از نو و روزی از نو، نه خانی آمده و نه خانی رفته، باز هم نارنجک و ترقه می شود همه مراسم جشن آخر سال.بر اساس آمار تا سال 91 تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری کمتر از 2 هزار نفر بود اما این آمار سال 92 ، 35درصد افزایش داشت. تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال در سال بعد یعنی سال 93 به 206 نفر رسید. آماری که از سوی وزارت بهداشت دو برابر و 400 نفر اعلام شد. هرچند این حوزه نیز با همه شفافیت، دچار تناقض آمار از سوی مراکز مختلف است.
اما اعلام آمار 10درصد سوختگی سالانه کشور که مربوط به شب چهارشنبه سوری است نشان از حادثه ساز بودن آن دارد.هشدارها کارساز نیستاز یک ماه قبل صدای ترقه و نارنجک در کوچه پس کوچه های شهر شنیده می شود و در شب چهارشنبه سوری به اوج خود می رسد.براساس ماده 24 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نگهداری، حمل یا فروش مواد محترقه جرم محسوب شده و علاوه بر ضبط کالا جریمه‌های سنگینی از دو تا هفت برابر ارزش کالا و دو تا پنج سال حبس پیش‌بینی شده است. هر چند پلیس در تمام سال و به ویژه بهمن ماه از انجام تمهیدات برای جلوگیری از ورود مواد محترقه به کشور و رصد قاچاقچیان می گوید اما این مراسمی که روزی عامل سرور مردم بود منبع درآمد سودجویان شده و آسایش را از مردم گرفته است. فروش مواد محترقه پرسود است و مانند بقیه اجناس قاچاق با این تمهیدات تنها می توان آمار ورودش را کاهش داد. قانون و پلیس کار خود را می کند، رسانه ها هشدار می دهند، مراکز درمانی و امدادی از شب قبلش در حالت آماده باش می مانند اما ناهنجارهای چهارشنبه آخر سال همچنان بر ماندنش اصرار دارد و هرساله تکرار می شود این نشان می دهد یک پای کار می لنگد و برخوردهای سلبی نه تنها کاری از پیش نمی برد و حتی مردم نسبت به شنیدن آمار حوادث آن نیز مانند سایر آسیب های اجتماعی عادت کرده و خنثی شده اند.

ناهنجاری فرهنگی با راه حل فرهنگی درست می شود

آئین ها در انسجام ملی و وحدت آفرینی میان مردم نقش مهم و موثری دارد این سنت ها باید حفظ شوند اما در کنار آن باید آسیب های گذر ایام نیز از آن زدوده شود. تجربه نشان داده است التیماتوم و هشدار و برخوردهای سلبی نه تنها نتوانسته است موثر باشد که حتی گاهی نتیجه را برعکس کرده است. کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند برخورد با ناهنجارهای فرهنگی راهکار فرهنگی هم می خواهد. با اطلاع رسانی همگانی به موقع و آموزشهای صحیح، به دور از هرگونه حساسیت، بدعتهای امروزی را کنار گذاشته و سنتهای اصیل ایرانی اسلامی را جایگزین کنیم. مراکز آموزشی و رسانه ها در این میان بیش از سایر نهادها نقش دارند. رسانه‌ها می‌توانند با ترویج صحیح فرهنگ گذشتگان و با آگاهی‌بخشی نسل جدید را با فرهنگ غنی و پرمحتوای ایرانی - اسلامی آشنا کنند در کنار رسانه ها مراکز آموزشی به دلیل اینکه از کودکی در کنار فرد هستند می توانند نماد‌های فرهنگی زندگی ایرانیان را به جامعه بشناسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha