رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به آسیب دیدگی 2 هزار و 502 نفر در چهارشنبه سوری سال گذشته، به تشریح حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال 93 پرداخت.

سلامت نیوز:رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به آسیب دیدگی 2 هزار و 502 نفر در چهارشنبه سوری سال گذشته، به تشریح حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال 93 پرداخت.

به گزارش سللامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا مغیثی گفت: در سال‌های اخیر چهارشنبه‌ سوری از حالت سنتی خارج شده و به سمت خشونت سوق داده شده است. آتش بازی مراسم چهارشنبه سوری سالیانه تعداد زیادی از افراد را به دلیل آسیب‌های جبران ناپذیری همچون سوختگی، قطع عضو و معلولیت‌های جسمی روانه بیمارستان‌ها می‌کند.

وی گفت: سوختگی چهارشنبه سوری ویژگی‌های خاصی دارد که از جمله این ویژگی‌ها می توان به سن و جنس افراد سوخته و نوع سوختگی آنها اشاره کرد. افراد قربانی در دوره نوجوانی و آغاز جوانی قرار داشته و بیشتر از پسران هستند. نوع سوختگی هم بیشتر تماس بدن با شعله مستقیم آتش و کمتر بعلت برخورد اجسام داغ است. از این رو وسعت سوختگی از مشکلات اساسی است؛ چراکه در این مراسم معمولا آتش بازی در فضای باز اتفاق می‌افتد، سوختگی‌های استنشاقی معمولا دیده نمی‌شود و در این بیماران عوارض تنفسی ناشی از سوختگی معمولا ثانویه است.

وی ادامه داد: این گزارش مقطعی برروی افرادی که در حوالی مراسم چهارشنبه سوری سال 93 دچار آسیب ناشی از مواد محترقه شده و به اورژانس مراکز پزشکی و بیمارستان‌های تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشورمراجعه کرده بودند، انجام گرفته است.

وی گفت: تعداد 2502 بیمار در فاصله 15 اسفند ماه 93 تا 15 فروردین ماه 94 دچار آسیب ناشی از مواد محترقه شده‌اند. بیشترین موارد ثبت شده از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آذربایجان غربی و ایران گزارش شده است که نزدیک به 36 درصد از کل موارد گزارش شده در سال 1393 را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: کمترین موارد گزارش شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی فسا، کرمان، شاهرود و شیراز بوده است (سه نفر و کمتر) بیشترین تعداد آسیب‌ها در گروه سنی نوجوانان (42.9 درصد) و سپس جوانان (26.5 درصد) ثبت شده است. میانگین سنی آسیب دیدگان 22.4 سال بود.

رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این که 1985 نفر (79.3 درصد) از کل مصدومین گزارش شده، مذکر و بقیه مونث بودند، گفت: از نظرعضو آسیب دیده، دست (36.3 درصد)، چشم ( 23.5 درصد) و پا (7.3 درصد) به ترتیب بیشترین فراوانی آسیب را به خود اختصاص داده است. از نظر نتیجه حادثه 79.9 درصد موارد بهبود یافته‌اند. تعداد 30 مورد معلول و 10 مورد فوت گزارش شده است.

وی به 10 مورد فوت از دانشگاه‌های آذربایجان غربی، البرز، شهید بهشتی، کردستان، مشهد (به ترتیب 3،1،2،2،2نفر ) در چهارشنبه سوری پارسال اشاره کرد و گفت: معلولیت‌ها از دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، ایران، اصفهان، البرز، تبریز، شهید بهشتی، کاشان، گلستان وهمدان ثبت شده است. بیشترین حوادث در مناطق شهری روی داده است (92.8 درصد) از نظر نوع حادثه سوختگی نیمی از کل موارد مصدوم‌های ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

مغیثی افزود: بیشترین موارد گزارش شده از بیمارستان سوختگی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است. بیشترین تعداد ثبت شده از نظر شغل محصل بوده‌اند، مشاغل آزاد (23.3 درصد) و خانه‌دار(9.3 درصد).

وی بیان کرد: از نظر تحصیلات بیشترین موارد سیکل (13.1 درصد) متوسطه و دیپلم به ترتیب 11.6 و10.2 درصد را به خود اختصاص داده اند. از نظر منطقه حادثه 92.8 درصد درمناطق شهری روی داده است. از نظر موقعیت مصدوم حین حادثه، 6/67درصد حین استفاده از مواد محترقه مصدوم شده اند.

وی در پایان، توصیه‌های بهداشتی در چهارشنبه سوری را چنین تشریح کرد: آموزش دادن به والدین و آگاهی دادن به کودکان یک ضرورت است. سوختگی حادثه‌ای است و به خوبی قابل پیشگیری است. با برخورد آگاهانه و مسوولانه هم می‌توان تعداد بیماران سوخته را کاهش داد و هم میزان سوختگی را در مواردی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد به حداقل رساند.

وی افزود: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیر زمین و محل کار جدا جلوگیری کنید. از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.

وی ادامه داد: هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مغیثی خاطرنشان کرد: از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و ... بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است، جدا خودداری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha