دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 180384

دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: امروزه به كمك تكنیك های جدید سونوگرافی و تصویربرداری می توان میزان آسیب بافتی در بیماری های مزمن كبدی را بدون نیاز به نمونه برداری تشخیص داد كه این امر علاوه بر سهولت، كاهش ریسك عوارض در بیمار و كاهش هزینه را به دنبال دارد .

تشخیص شدت بیماری مزمن كبد بدون نمونه برداری

سلامت نیوز:  دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: امروزه به كمك تكنیك های جدید سونوگرافی و تصویربرداری می توان میزان آسیب بافتی در بیماری های مزمن كبدی را بدون نیاز به نمونه برداری تشخیص داد كه این امر علاوه بر سهولت، كاهش ریسك عوارض در بیمار و كاهش هزینه را به دنبال دارد .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،دكتر حمیدرضا حقیقت خواه افزود: از آنجا كه بافت های سالم و ناسالم و نیز توده های موجود در بافت ها دارای قوام و سفتی متفاوتی هستند، برای تشخیص صدمه بافتی یا بدخیمی یك توده، می توان با روش الاستوگرافی كه از شیوه های جدید سونوگرافی بشمار می رود به شیوه غیرتهاجمی و در مدت زمان كوتاه تری بر حسب قوام بافت، نوع آن را مشخص كرد.


وی ادامه داد:روش الاستوگرافی از تكنیك های جدید سونوگرافی است كه در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران ارایه می شود.
حقیقت خواه اظهار كرد :این شیوه كه كاربرد های زیادی پیدا كرده است، برای بررسی توده های مشكوك به سرطان در كبد، پستان، پروستات و تیرویید نیز به كار می رود و در موارد شروع نارسایی كبد، میزان آسیب بافتی و تاثیر درمان در بهبود بیماری را مشخص می كند.


دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اضافه كرد :قرار است در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران، كاربردهای متنوع و جدید تكنیك شیرویوالاستوگرافی (SHEAR WAVE ELASTOGRAPHY) كه یكی از فناوری های نوین تصویربرداری پزشكی است، به رادیولوژیست ها معرفی شود.


حقیقت خواه با اشاره به اینكه معادل الاستوگرافی، قوام سنجی و بررسی سفتی بافت ها یا حالت الاستیسیتی آن است، تصریح كرد: هم اكنون دستگاه های سونوگرافی كاربرد زیادی در تشخیص بسیاری از بیماری ها داشته و با كمك فناوری های جدید به ویژه روش شیرویوالاستوگرافی، رادیولوژیست قادر است در موارد هپاتیت و فیبروز كبد، شدت آسیب بافتی را تشخیص دهد.


وی افزود :همچنین به كمك این تكنیك در همان موقع تصویربرداری مشخص می شود كه آیا فرد به نارسایی پیشرفته كبد دچار است یا خیر و در صورت ابتلا به بیماری مزمن كبدی و شروع یك دوره درمان، میزان بهبود از طریق پایش قوام كبد نشان داده می شود.


حقیقت خواه گفت: به كمك این شیوه نوین همچنین می توان توده های مشكوك به بدخیمی در سینه ، تیروئید و پروستات را مشخص كرد.
دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اضافه كرد: پیش بینی می شود در آینده برای تشخیص شدت بیماری عضله قلب و میزان نارسایی جفتی در خانم های باردار نیز از الاستوگرافی استفاده شود. از طرف دیگر برای یافتن مراكز حساس و ایجاد كننده دردهای عضلانی و ...از طریق این تكنیك، پیشرفت هایی ایجاد شده است.


سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران با محوریت تصویر برداری زنان گوارش و اقتصاد در رادیولوژی 14 تا 17 اردیبهشت ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha