سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 18270

محققان امریکایی با بررسی بیش از 800 بیمار سرطانی دریافتند کم خوابی و اختلالات خواب از عوارض شایع ناشی از شیمی درمانی است که در جوانان مبتلا به سرطان ریه بیشتر دیده می شود.

محققان مرکز دانشکده پزشکی دانشگاه رویچستر در امریکا 823 بیمار سرطانی با مشکلات خواب را بررسی کردند. پرسشنامه هایی که توسط بیمار بعد از اتمام دو دوره شیمی درمانی آنها در این مطالعه تکمیل شد، نشان می دهد 37 درصد بیماران سرطانی پس از شیمی درمانی از علائم کم خوابی رنج می برند و 43 درصد آنها سندرم کم خوابی دارند.

یافته ها حاکی از آن است که بیش از سه چهارم کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند دچار کم خوابی و اختلالات خواب می شوند. آنها به سختی به خواب رفته یا سه روز در هفته دیر به خواب می روند. نتایج این مطالعه حاکی است این مساله بیشتر در بیماران جوان و افراد مبتلا به سرطان ریه رایج تر است.

دکتر «اکسانا پاش» از محققان این طرح می گوید؛ «این اعداد و نتایج بسیار بالا بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت. مساله امیدوارکننده آن است که مشکلات کم خوابی که سریع تشخیص داده شوند قابل درمان هستند. بنابراین با دیگر علائم اشتباه نمی شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha