چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

زن، ‌معضل جامعه نیست مسیر توسعه است

سلامت نیوز: ٢٤ خرداد ماه، ‌مقارن با سومین سالروز انتخابات ریاست‌جمهوری كه به نام اعتدال، ‌تدبیر و امید مهر خورده، ‌رییس‌جمهور میزبان فعالان و كارشناسان حوزه زنان و خانواده و معاونت زنان خود بود.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از روزنامه اعتماد این ضیافت افطاری با حضور سیاستمداران، ‌فعالان اجتماعی، ‌اقتصادی و چند هنرمند كشور در سالن اجلاس سران برگزار شد. حسن روحانی‌، رییس‌جمهور پس از شنیدن سخنانی كوتاه از چند فعال در این حوزه و برشمردن گوشه‌ای از مشكلات زنان در جامعه، در سخنانی پیش از مراسم افطاری، با تاكید بر رویكرد عدالت جنسیتی اعلام كرد: ما جامعه مردسالار و زن‌سالار نداریم. ما فقط شایسته‌سالاری داریم. هیچ تفاوتی در شایسته‌سالاری ندارد.  روحانی بر حمایت همه‌جانبه دولت از زنان تاكید كرد و گفت: ‌دولت یازدهم فرصت حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را حق زنان می‌داند و با همه توان در كنار آنان فعال خواهد بود. 

او با مقایسه شرایط فعلی حضور زنان در جامعه در امور مختلف با سال‌های پیش از انقلاب گفت: ‌در آن دوران زنان باید بین دینداری و حضور در جامعه یكی را انتخاب می‌كردند، ‌بین علم و دانش و دین‌شان یكی را برمی‌گزیدند، ‌اما در حال حاضر می‌بینیم كه نه تنها در حوزه‌هایی چون آموزش پرورش، ‌هنر و بهداشت كه از قدیم حوزه‌های فعالیت زنان بود، ‌شاهد حضور جدی و تاثیرگذار آنها هستیم ‌كه در بخش‌هایی چون سیاست، ‌اقتصاد و ‌ورزش هم شاهد حضور جدی آنان هستیم.  

او با نفی خانه‌نشینی صرف زنان افزود: امروز در روند توسعه كشور و پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید زنان مشاركت گسترده‌تری داشته باشند و مگر می‌شود نیمی از اعضای یك كشور در خانه بمانند و در صحنه كار و تلاش، حضور نداشته باشند و آن كشور بتواند از لحاظ اقتصادی پیشرفت كند. این چه اندیشه‌ای است كه زنان باید در خانه بنشینند تا امنیت‌شان تامین شود.

اگر امنیتی وجود ندارد، نقص از ماست. زنان جامعه ما راهگشای توسعه بیش از پیش جامعه هستند و برخلاف آنچه برخی تنگ‌نظران فكر می‌كنند، زن، مشكل و معضل جامعه نیست، زن فرصت است، ‌مسیر و راه توسعه جامعه است. به گفته روحانی، زنان، قومیت و مذهب، هیچ‌یك مشكل نیستند. زنان ایرانی، با مذاهب و قومیت‌های مختلف و به عنوان نیمی از جمعیت كشور به خوبی می‌توانند در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور فعال داشته باشند.

ما در اسلام، ‌نه جنسیت برتر داریم و نه جنس دوم. یكی از مفاهیم اعتدال در خرداد ٩٢، ‌برقراری عدالت جنسیتی بین زنان و مردان جامعه بود.  معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم به وضعیت زنان در دهه‌های گذشته اشاره كرد كه فراز و فرودهای بسیاری به خود دید. شهیندخت مولاوردی در این خصوص گفت: ما در حوزه زنان با انواع عدم تعادل‌ها مواجهیم.

راهبرد عمده در حوزه زنان وخانواده در دهه اخیر، تقویت نهاد خانواده در كنار توجه به جایگاه زنان و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه حوزه‌ها است.  مولاوردی با تاكید بر اینكه دولت تدبیر و امید برای بهبود وضعیت موجود، اقدامات گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف در دستور كار خویش قرار داده است، اظهار داشت: توانمندسازی زنان و دختران، ‌افزایش تعداد سمن‌ها از ١٦٧٧ عدد در سال ٩٢ به ٢٣٣٣ در سال ٩٤، افزایش یك درصدی نرخ مشاركت زنان و رسیدن به ٣/١٣ درصد، كاهش بیكاری از ٧/١٩ درصد به ٤/١٩ از اقداماتی بود كه در این سه سال در دولت یازدهم به ثمر رسید. 

حمیرا ریگی، ‌فرماندار قصرقند استان سیستان و بلوچستان، بیتا بیات نایب‌رییس اتاق بازرگانی استان البرز و پریوش نظریه، ‌بازیگر سینما و تلویزیون از دیگر سخنرانان این مراسم بودند كه هر كدام با اشاره به بخشی از مشكلات زنان و حقوقی كه نیازمند پیگیری است، ‌مواردی چند را به رییس‌جمهور یادآوری كردند. لزوم حمایت دولت از توانمندی‌های زنان، ضرورت همكاری و همدلی بخش‌های دولتی و خصوصی در راستای تقویت تولید دانش‌بنیان در جامعه و ایجاد اشتغال، ضرورت بازنگری در دروس تدریس شده در آموزش پرورش و تصویب قانون حمایت از حیوانات و تلاش برای حفظ محیط زیست از خواسته‌های زنان سخنران در این مراسم از روحانی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha