هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سال گذشته ۱۷ بیمار نیازمند پیوند ریه را مورد حمایت مالی قرار داد.

حمایت مالی از بیماران نیازمند پیوند ریه/هزینه پیوند در آمریکا

سلامت نیوز:هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سال گذشته ۱۷ بیمار نیازمند پیوند ریه را مورد حمایت مالی قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، با توجه به سیاست گذاری انجام شده در هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران برای حمایت از انواع پیوندها در راستای تحقق اهداف عالیه تشکیل این هیئت در خصوص ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، بی نیاز شدن از اعزام بیمار به خارج از کشور و صرفه جویی ارزی در زمینه هزینه درمانی بیماران، در سال ۱۳۹۴ از ۱۷ مورد عمل پیوند ریه مساعدت به عمل آمد.

نخستین پیوند ریه در جهان در تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۹۶۳ توسط دکتر جیمز هاردی در مرکز پزشکی دانشگاه می سی سی پی به انجام رسید، اما بیمار ۱۸ روز بعد بر اثر نارسایی کلیه درگذشت.

به دلیل بروز عوارض متعدد بعد از انجام پیوند ریه ، انجام این پیوند تا اواخر دهه هفتاد میلادی ، با موفقیت چندانی همراه نبود .در دهه هشتاد میلادی، با معرفی داروهای جدید و تکنیک های جراحی نوین ، هم چنین بهبود روش های تهیه عضو و نیز تدوین استراتژی های یافتن بیمار مناسب، روند انجام اعمال پیوند ریه در سراسر جهان با افزایش چشمگیری مواجه شد؛ به گونه ای که از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۲۵۰۰۰ مورد پیوند ریه در سراسر جهان انجام شده است. سالانه بیش از ۱۰۰۰ مورد عمل پیوند ریه در ایالات متحده آمریکا انجام می شود.

اولین مورد عمل پیوند ریه موفق در ایران در سال ۱۳۷۹  توسط دکتر سید حسن احمدی و همکاران در بیمارستان حضرت  امام خمینی(ره) تهران انجام شد. در حال حاضر، پیوند ریه در کشور در دو مرکز بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام می شود.

مرکز پیوند ریه بیمارستان مسیح دانشوری از سال ۱۳۷۹ زیر نظر شورای عالی پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه اندازی شده است و از آن سال تا پایان سال۱۳۹۴، تعداد  ۹۵ بیمار در این مرکز تحت عمل پیوند ریه قرار گرفته اند که از بین اعمال انجام شده، بیشترین موارد مربوط به فیبروز ایدیوپاتیک ریه، برونشکتازی و بیماری های انسدادی مزمن ریه ( COPD ) بوده است. همچنین از سال ۱۳۷۹ تاکنون ۲۴ عمل پیوند ریه در بیمارستان حضرت امام خمینی (ره) تهران  انجام شده است.

نکته قابل توجه اینکه هزینه انجام پیوند یک ریه در ایالات متحده آمریکا، بالغ بر ۵۶۱ هزار دلار و هزینه انجام پیوند دو ریه بیش از ۷۹۷ هزار دلار تخمین زده می شود؛ حال آنکه این عمل در داخل کشورمان با  هزینه ای به مراتب کمتر در حال انجام است.

بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۱۳۸۷.۱۲.۲۰ هیئت امنا، جهت حمایت از رشد و توسعه پیوند ریه در کشور، به ازای هر مورد عمل پیوند یک ریه، مبلغ پنجاه میلیون ریال (۵ میلیون تومان) و به ازای عمل پیوند دو ریه، مبلغ صد میلیون ریال (۱۰ میلیون تومان) به هزینه های هتلینگ بیمارستانی بیماران، مساعدت می نماید و به ازای هر سه عمل پیوند ریه، مبلغ صد میلیون ریال مساعدت تجهیزاتی به صورت خرید کالاهای مصرفی یا سرمایه ای در اختیار مراکز پیوند قرار می دهد.

طبق آمار واحد طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی، عملکرد اعمال پیوند ریه در طی ۸ سال گذشته به شرح زیر است:

سال ۱۳۸۷ ، تعداد ۱۰ عمل

سال ۱۳۸۸ ، تعداد ۷ عمل

سال ۱۳۸۹ ، تعداد ۱۳ عمل

سال ۱۳۹۰ ، تعداد ۱۷ عمل

سال ۱۳۹۱ ، تعداد ۱۴ عمل

سال ۱۳۹۲ ، تعداد ۱۳ عمل

سال ۱۳۹۳ ، تعداد ۱۴ عمل

سال ۱۳۹۴ ، تعداد ۱۷ عمل


  

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha