انوشیروان محسنی بندپی؛ رییس سازمان بهزیستی كشور روز گذشته در نشست خبری خود به مناسبت آغاز هفته بهزیستی ضمن اعلام برقراری یك میلیون و ۱۰۰ هزار تماس با خط مشاوره و ٣٨٠ هزار تماس با خط اعتیاد در سال گذشته، خبر داد كه نتیجه پیمایش ملی در مورد اعتیاد به زودی به وزرای كشور و تعاون ارایه می‌شود و افزود: «تاكنون ٢٨٨٠ زن و ١٩٠٠ مرد در ارتباط با خودكشى با خطوط مشاوره ما تماس گرفتند و بهزیستى تاكنون حدود ٤٤٥٠ نفر را از خودكشى منصرف كرده و برای كاهش این آسیب هم پروتكل خودكشى را تهیه كردیم و سعى مى‌‌كنیم تا شهریور ابلاغ شود. »

سلامت نیوز: انوشیروان محسنی بندپی؛ رییس سازمان بهزیستی كشور روز گذشته در نشست خبری خود به مناسبت آغاز هفته بهزیستی ضمن اعلام برقراری یك میلیون و ۱۰۰ هزار تماس با خط مشاوره و ٣٨٠ هزار تماس با خط اعتیاد در سال گذشته، خبر داد كه نتیجه پیمایش ملی در مورد اعتیاد به زودی به وزرای كشور و تعاون ارایه می‌شود و افزود: «تاكنون ٢٨٨٠ زن و ١٩٠٠ مرد در ارتباط با خودكشى با خطوط مشاوره ما تماس گرفتند و بهزیستى تاكنون حدود ٤٤٥٠ نفر را از خودكشى منصرف كرده و برای كاهش این آسیب هم پروتكل خودكشى را تهیه كردیم و سعى مى‌‌كنیم تا شهریور ابلاغ شود. »

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت:«اعتماد» در این نشست اولویت دهی این مقام مسوول به پیگیری خدمت رسانی به تماس گیرندگان با خطوط مشاوره بهزیستی را در حالی نقد كرد كه پیگیری نشدن وضعیت پس از ترخیص مددجویان بهزیستی از جمله فرزندان شبانه‌روزی‌ها و بهبود یافتگان اعتیاد از جمله اشكالات وارد به این نهاد حمایتی است و بندپی در پاسخ به این انتقاد هم گفت: «برای پیشگیری نیازمند مستندات و بررسی‌های تحلیلی و پژوهشی هستیم و امروز عوامل خطر را استخراج كرده‌ایم و رصد می‌كنیم كه تقاضاها بیشتر در چه مسیری است و آیا مداخلات ما اثربخش بوده یا خیر، اما این اقدامات دلیل نمی‌شود كه سایر مددجویان را رها كنیم. چنانكه آیین نامه مراكز ترك اعتیاد را بازنگری و اعلام كردیم كه در این مراكز اثر بخشی لازم را نداریم.

امسال هم بخشنامه‌ای در مورد فرزندان بهزیستی صادر و اعلام كردیم كه به هیچ‌وجه نباید در ترخیص فرزندان ١٨ سال تمام اصرار كنیم بلكه اگر در جمع‌بندی روانشناسانه و جامعه‌شناسانه، به درجه‌ای از اعتماد در فرد رسیدیم، او را ترخیص كرده و در غیر این صورت، او همچنان در مركز شبه خانواده می‌ماند. حرف شما را قبول دارم و نباید فكر كنیم اگر این فرزند ١٨ سال با ما زندگی كرد، الزاما یك فرد اجتماع پذیر است. او یك فرد آسیب دیده است و برای پذیرش هر انحرافی مستعد است پس نباید او را رها كنیم».

كمبود اعتبارات و متوقف شدن برخی برنامه‌ها از جمله پذیرش كودكان معتاد در پاتوق‌های مصرف استان سیستان و بلوچستان به علت اختصاص نیافتن اعتبارات سال ٩٥ و تخصیص ناكافی در سال ٩٤، سوال دیگری بود كه بندپی در پاسخ گفت: «شما می‌دانید كشور از نظر بودجه در چه وضعی است. در شرایط ایده‌آل و با درآمد ٨٠٠ میلیارد دلاری كاری برای این بچه‌ها انجام نشد. امروز كه درآمدها به ٤٠ و ٤٥ و ٥٠ دلار رسیده است. اما باز هم بودجه بهزیستی بین دستگاه‌های اجرایی رشد خوبی داشت و مجلس ١٢٥ میلیارد تومان به اعتبارات ما كمك كرد. اما قول ما اولویت ما است و بودجه هیچ استانی را كمتر از ٩٩ درصد پرداخت نكردیم. اگر همكار ما در سیستان و بلوچستان می‌گوید بودجه داده نشده، شاید نسبت به ایده‌آل فاصله داشته باشیم اما آنچه مصوب شد را ١٠٠ درصد پرداخت كردیم.»

محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی هم درباره نامعلوم بودن وضعیت تخصیص ٦٥میلیارد تومان اعتبار بیمه درمان معتادان طی دو سال و نیم گذشته و شنیده‌ها درباره اختصاص این بودجه به طرح پزشك خانواده و وضعیت ادامه فعالیت تنها مركز درمان اعتیاد كودكان كشور در استان سیستان و بلوچستان گفت: «سال گذشته چالش‌هایی در جذب این اعتبار وجود داشت و یكی از نقدهای ما این بود كه الگوی اولیه دستورالعمل بیمه درمان اعتیاد صرفا مراكز دولتی و درمان سرپایی و درمان با متادون را تحت پوشش گرفته كه با پیگیری‌های ما این الگو در حال تغییر است و بخشی از بودجه هم جذب شد و اعلام كردند كه حدود ٧ هزار نفر تحت پوشش بیمه درمان اعتیاد آمدند. قرار است در سال جدید، دستور العمل بازبینی شود و جامعه هدف این بیمه معتادان بی‌بضاعت هستند كه اغلب بیماران تحت پوشش مراكز اقامتی بهزیستی هم نیاز بیشتری به خدمات بیمه‌ای دارند و تقاضا داریم این دستورالعمل برای جمعیت تحت پوشش بهزیستی هم سهمی قایل شود. یكی از اصول موفقیت در درمان اعتیاد، خدمات بعد از بهبودی است و این نكته را در تدوین و اصلاح آیین‌نامه مراكز اقامتی مان اعمال كردیم و از سال گذشته ابلاغ شده و پیگیری پس از درمان تا یك سال، در حال اجراست اعتبارات مركز درمان و نگهداری كودكان معتاد در زاهدان هم قرار بود از سوی سه مرجع اختصاص داده شود. سال گذشته، سازمان بهزیستی اعتبارات را داد و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم كمك كرد و بخش سوم باید از سوی وزارت رفاه تامین می‌شد كه احتمالا تامین نشده است.»

محمد نفریه، مدیركل دفتر امور كودك و نوجوان بهزیستی هم در تكمیل پاسخ درباره پیگیری وضعیت فرزندان بهزیستی، از امضای تفاهمنامه‌ای برای پیگیری پس از ترخیص فرزندان بهزیستی به مدت ٥ سال خبر داد و گفت: «از دو سال قبل مراكز مددكاری سازمان با كانون كلینیك‌های مددكاری تجمیع شد و ٣٤٠٠ پرونده فرزندان ترخیصی بهزیستی به صورت آزمایشی تحت پوشش قرار گرفت و امسال برای نخستین بار و طی یك تفاهمنامه ١٢ هزار فرزند ما، پس از ترخیص به مدت ٥ سال تحت پوشش كلینیك‌های مددكاری غیردولتی قرار می‌گیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha