سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 188834

کولیت اولسراتیو بیماری مزمنی است که با التهاب و زخم مخاط روده بزرگ همراه است. آسیب و التهاب می تواند در بخش کوچکی از روده بزرگ یا در کل دیواره آن ایجاد شود. این بیماری به طور عمده در جوانان و در خانم ها دیده می شود.

بهترین غذاها برای مبتلایان به کولیت زخمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، کولیت زخمی نوعی بیماری التهابی روده است که می تواند باعث دوره های شدید ناراحتی شکمی، اسهال و از دست دادن اشتها شود. فرد می تواند با خوردن یا اجتناب از برخی مواد غذایی که می تواند به کاهش خطر عود و التهاب کمک کند، آن را مدیریت کند.

هیچ رژیم غذایی واحدی برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو وجود ندارد ، اما پیدا کردن و حذف غذاهایی که باعث ایجاد علائم می شوند می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

بیشتر بدانید: روشهای پیشگیری و درمان کولیت زخمی‌

پزشکان علت دقیق این بیماری را نمی‌دانند اما فکر می‌کنند با عوامل محیطی، رژیم‌های غذایی و سبک زندگی غربی و ژنتیک ارتباط دارد. مدیریت رژیم غذایی سالم می تواند به فرد در مدیریت کولیت اولسراتیو کمک کند.

در این مقاله، بررسی می کنیم که کدام غذاها ممکن است باعث کولیت اولسراتیو شوند. همچنین بررسی می کند که کدام غذاها ممکن است برای افراد مبتلا به این نوع بیماری التهابی روده (IBD) مفید باشد.

مواد غذایی مناسب برای کولیت

رژیم غذایی یک فرد ممکن است حاوی طیف وسیعی از محرک‌های بالقوه باشد، بنابراین برای فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو دشوار است که بداند چه چیزی برای خوردن بی‌خطر است.

هضم برخی از مواد مغذی مانند فیبر ممکن است برای فرد در هنگام بروز علائم سخت باشد. آنها ممکن است بتوانند غذاها را زمانی که علائم بروز نکرده باشد بخورند، اما زمانی که علائم را تجربه می کنند باعث ناراحتی می شوند. غذاهایی که باعث ایجاد علائم می شوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو ( زخمی) باید غذاهایی بخورند که مقدار قابل توجهی پتاسیم ، فولیک اسید ، منیزیم ، کلسیم و آهن را فراهم می کند.

برخی از انتخاب های غذایی بهتر برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو عبارتند از:

  • سس سیب: این خوراکی یک منبع خوب از مواد مغذی است. با این حال، محتوای بالای فیبر و فروکتوز سس سیب ممکن است هضم آن را در هنگام بروز علائم سخت کند.
  • ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می کند که مزایای سلامتی فراتر از دستگاه گوارش دارد.
  • کدو حلوایی: فیبر بالایی دارد، که می تواند آن را برای برخی افراد در هنگام بروز علائم، تبدیل به انتخاب بدی کند. با این حال، به نظر می رسد برخی از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، کدو را به خوبی تحمل می کنند.
  • آووکادو: سرشار از مواد مغذی و چربی های مفید است.
  • برخی از غذاهای تخمیر شده: شامل ماست های حاوی پروبیوتیک های فعال هستند. باکتری های "خوب" موجود در آنها می توانند به هضم غذا کمک کنند.برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده روتین از پروبیوتیک ها می تواند به کاهش عود و علائم کمک کند.
  • بلغور و جو دوسر پرک : بلغور و جو دوسر پرک بدون طعم دهنده اضافی نسبت به سایر انواع غلات و جو دوسر کمی راحت تر هضم می شود.
  • غلات تصفیه شده: بهتر است پاستا، نان و غلات تهیه شده از غلات تصفیه شده مصرف شود. هضم غلات کامل سخت تر است. تولید کنندگان بسیاری از نان های سفید و محصولات غلات را با مواد معدنی و ویتامین های اضافی غنی می کنند.
  • تخم مرغ: ماده مغذی ضروری از جمله مکمل امگا 3 می باشد معمولاً هضم آسانی دارد، که آن را برای برنامه رژیم غذایی کولیت اولسراتیو مفید می کند.
  • مایعات فراوان: افراد مبتلا به بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو نیاز به نوشیدن مایعات اضافی دارند، زیرا اسهال می تواند منجر به کم آبی بدن شود .
  • ماست پروبیوتیک: محصولات پروبیوتیک و دیگر غذاهای تخمیر شده از قبیل کفیر، کلم ترش و ... حاوی پروبیوتیک ها برای افزایش باکتری های مفید روده و در نتیجه بهبود فرایند هضم و داشتن سیستم ایمنی سالم هستند. در انتخاب ماست دقت کنید که نوع شیرین نشده آن با محصولات مصنوعی مثل قند را انتخاب کنید چون مصرف این محصولات فرایند التهاب را در بدن وخیم تر می کند.
  • کدو: سرشاز از فیبر بالا و آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین ث است. فیبر موجود در کدو موجب حفظ فلور روده سالم و آنتی اکسیدان های موجود در آن منجر به پیشگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد خود از عوامل کلیدی ایجاد التهاب هستند.
  • تخم مرغ: منبع خوب و سالم پروتئین ها و البته حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین ب، و سلنیوم است. پروتئین موجود در تخم مرغ حتی در حالت شعله ور شدن علائم نیز به خوبی تحمل می شود. ویتامین ب موجود در آن برای تبدیل غذا به انرژی مهم اس و سلنیوم نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.
  • گوشت بدون چربی: بنیاد کرون و کولیت آمریکا اشاره می کند که مصرف پروتئین های سالم در طول یا پس از دوره های التهاب بیماری کولیت ضروری است. البته باید از چربی های اشباع شده و گوشت های پرچرب به شدت اجتناب کرد. مرغ بدون پوست، گوشت گاو بدون چربی، و گوشت بوقلمون انتخاب های سالمی برای مبتلایان به کولیت اولسراتیو هستند.

غذاهایی که باید برای بهبود کولیت زخمی از آنها اجتناب کنید

به نظر می رسد غذاهایی که مردم انتخاب می کنند در زمان بروز علائم تاثیر دارند.

رژیم غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا همه افراد به یک غذای خاص واکنش یکسانی نشان نمی دهند.

متخصصان پزشکی برخی از غذاها را به عنوان محرک های بالقوه کولیت اولسراتیو می شناسند. شامل:

کافئین

اگرچه اطلاعات زیادی در مورد تأثیر کافئین بر علائم کولیت اولسراتیو وجود ندارد،اما در یک نظرسنجی در سال 2013 از 442 نفر دریافتند که 22 درصد از افراد مبتلا به این عارضه گزارش دادند که کافئین علائم را بدتر می کند. کافئین شامل قهوه ، چای، نوشابه و شکلات است.

محصولات لبنی

در حالی که محصولات لبنی برای همه افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو مشکل ساز نیستند، محصولات لبنی می توانند علائم را در برخی افراد ایجاد کنند. افرادی که به عدم تحمل لاکتوز نیز مبتلا هستند باید از لبنیات اجتناب کنند، زیرا علائم مشابه است.

الکل

ممکن است در برخی افراد باعث اسهال شود.

نوشابه های گازدار

برخی از نوشابه ها و آبجو حاوی کربناتی هستند که می توانند دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث ایجاد گاز شوند. بسیاری از نوشیدنی‌های گازدار حاوی قند، کافئین یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که می‌توانند علائم را تحریک کنند.

غذاهای پر فیبر

این غذاها شامل ، میوه ها، غلات کامل، انواع توت ها، نخود فرنگی و حبوبات است. آنها ممکن است تعداد حرکات روده، مقدار گاز و گرفتگی شکم را افزایش دهند.

پاپ کورن

هضم آن مانند سایر دانه ها و آجیل ها دشوار است.

سیب زمینی

حاوی گلیکول آلکالوئیدها که ممکن است یکپارچگی غشای سلولی روده را مختل کند. این موارد در پوست و چیپس سیب زمینی سرخ شده بیشتر از سیب زمینی پخته یا آب پز دیده می شود.

غذاهای حاوی گوگرد یا سولفیت

این ماده معدنی می تواند باعث تولید گاز اضافی در فرد شود. برخی از این غذاها شامل آبجو، شراب، بادام، سیب، سویا، ماکارونی گندم، نان، بادام زمینی، کشمش و گوشت های پخته شده است.

گوشت چرب

در حین بروز علائم ، روده ممکن است چربی گوشت را به طور کامل جذب نکند، که ممکن است علائم را بدتر کند.

آجیل، کره آجیل و دانه ها

ممکن است باعث گرفتگی شکم، نفخ و اسهال شوند. هنگامی که علائم بروز می کند، حتی دانه های کوچک ممکن است علائم را تحریک کنند.

الکل های قندی

این الکل ها می توانند باعث نفخ، اسهال و گاز شوند. تولیدکنندگان از الکل قند به عنوان شیرین کننده در بسیاری از آدامس ها و آب نبات های بدون قند، برخی آب میوه ها و بستنی های مختلف استفاده می کنند.

قند فروکتوز

بدن مقادیر بالاتر فروکتوز را به خوبی جذب نمی کند ، که می تواند باعث افزایش گاز، گرفتگی عضلات و اسهال شود. برچسب را برای موادی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب میوه، عسل و ملاس بررسی کنید، زیرا همه آنها حاوی فروکتوز هستند.

بسیاری از سبزیجات

این سبزیجات اغلب سرشار از فیبر هستند، که هضم آنها در طول عود بیماری سخت است و باعث نفخ، گاز و گرفتگی شکم می شود. سبزیجات رشته ای مانند کرفس نیز مشابه هستند. سایر سبزیجات تولید کننده گاز عبارتند از کلم، کلم بروکسل و کلم بروکلی. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو سبزیجات پخته شده را بهتر از سبزیجات خام تحمل می کنند.

غذاهای تند

این غذاها ممکن است در بسیاری از افراد باعث اسهال شوند. برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، غذاهای داغ و تند ممکن است باعث تشدید عود شود.

گلوتن

این یکی از اجزای گندم، چاودار و جو است. گاهی اوقات می تواند علائمی در کولیت اولسراتیو ایجاد کند. اگرچه جو دوسر حاوی گلوتن نیست، اما پروتئین مشابهی دارد که می تواند در افرادی که به گلوتن حساس هستند واکنش متقابل نشان دهد. تولیدکنندگان اغلب جو دوسر را در همان فضای کارخانه با گندم فرآوری می کنند.

امولسیفایرهای رژیمی

عبارتند ازکربوکسی متیل سلولز و پلی سوربات ، که تولید کنندگان آن را به بسیاری از غذاهای فرآوری شده اضافه می کنند و می توانند علائم را تشدید کنند.

شناسایی غذاهای التهاب زا

بهترین رویکرد برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو برای تعیین اینکه کدام غذاها را بخورند یا اجتناب کنند، نگه داشتن یک دفترچه غذایی است. این دفترچه به فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو این امکان را می دهد تا در مورد غذاهای بالقوه مضر تصمیم گیری کند. آنها باید آن را طوری سازماندهی کنند که خواندن و اشتراک گذاری آن با پزشک آسان باشد. برخی از اطلاعات مفید برای گنجاندن در این دفترچه عبارتند از:

  • تاریخ
  • کدام غذاها را شخص می خورد، از جمله فهرستی از غذاهای اضافی، مانند سس
  • زمانی از روز که شخص وعده ی غذایی را میل کرده است
  • هر گونه واکنش فوری به مواد غذایی
  • هرگونه عود یا بدتر شدن علائم

ژورنال های غذایی مخصوصاً زمانی مفید هستند که افراد به دنبال اضافه کردن انواع غذاها به رژیم غذایی خود هستند.

با افزودن یک غذا در یک زمان و ثبت آن، فرد می‌تواند با ارزیابی اینکه آیا علائم بدتر می‌شوند یا ثابت می‌مانند، تعیین کند که آیا غذا انتخابی مطمئن است یا خیر.

برنامه های رژیم غذایی کولیت زخمی

برنامه های غذایی برای افراد مبتلا به کولیت زخمی متفاوت است. بهترین ها معمولاً با یک مجله غذایی شروع می کنند، که انتخاب ها و ایده های غذایی را در برنامه شکل می دهد.

برنامه های غذایی باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • غذاهایی که باید بخورید: این شامل غذاهایی است که فرد می داند علائم او را تشدید نمی کند.
  • غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید: یک برنامه غذایی باید غذاهای خاصی را که محرک شناخته شده هستند نیز فهرست کند.
  • تغذیه متعادل: یکی از مهم ترین عوارض برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، تغذیه ناکافی به دلیل تحمل محدود غذایی است. فرد مبتلا باید به جای پرهیز از غذاها به دنبال راه هایی برای اصلاح غذاها باشند تا فواید تغذیه ای خود را از دست ندهند. به عنوان مثال، پوست کندن یا پختن یک میوه یا سبزی ممکن است آن را قابل تحمل تر کند.
  • مکمل ها: برخی از غذاهای سالم که دارای مواد مغذی بالایی هستند ممکن است برای برخی افراد قابل هضم نباشند. ممکن است فرد نیاز به جبران این کمبود در تغذیه داشته باشد. در این موارد، فرد می‌تواند مکمل‌ها را جایگزین مواد مغذی کند که نمی‌تواند در غذای خود دریافت کند. با یک متخصص تغذیه یا دکتر صحبت کنید که کدام مکمل ممکن است بهترین باشد و نیازهای فردی متفاوت خواهد بود.
  • برنامه های غذایی: این برنامه ها باید برنامه فرد را در نظر گرفته و شامل میان وعده ها باشد. هرچه برنامه ریزی یک وعده غذایی بهتر باشد، احتمال اینکه فرد به خوردن غذاهایی که علائم او را تشدید نمی کند، پایبند بماند بیشتر می شود.
  • بررسی و تایید متخصص تغذیه : ایده خوبی است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید، زیرا متخصصان می توانند توصیه هایی را در مورد متعادل کردن رژیم غذایی یا پیشنهاد گزینه های غذایی جایگزینی که ممکن است فرد در نظر نگرفته باشد، ارائه دهند.
  • ادامه ژورنال غذایی: افراد باید حتی زمانی که برنامه غذایی دارند به ثبت گزارش ادامه دهند. علائم کولیت اولسراتیو می تواند در طول زمان تغییر کند، بنابراین پیگیری و ثبت میزان مصرف غذا برای حفظ برنامه غذایی ضروری است.افراد باید برنامه های غذایی را هر از گاهی مرور کنند تا هرگونه تغییر در واکنش بدن به غذاهای خاص را در نظر بگیرند. همچنین در صورت بروز بیشتر یا بدتر شدن علائم به دلیل غذاهای مختلف، ضروری است به پزشک اطلاع دهید.

برخی از رژیم های غذایی و برنامه های از پیش ساخته شده برای کمک به فرد بیمار وجود دارد. برخی از مثال‌ها شامل رژیم‌هایی است که از غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های قابل تخمیر خاص اجتناب می‌کنند. با این حال، رژیم‌های غذایی برای کولیت اولسراتیو که ادعا می‌کنند «یک اندازه برای همه است» ممکن است برای همه مناسب نباشد. هر کسی که به دنبال تغییر رژیم غذایی یا پیروی از یک برنامه از پیش ساخته شده است، باید قبل از شروع با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha