دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 191205

زنان باردار به خوراک و نوشیدنی خود باید توجه بسیاری نشان دهند، زیرا هرچه مصرف کنند تاثیر بسیاری روی جنین می‌گذارد. در این مقاله به نوشیدنی‌های مفید و یا مضر این دوران اشاره می‌شود.

نوشیدنی های مفید و مضر برای زنان باردار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اف ال او هلث، اگر در مورد برنامه غذایی بارداری خود تحقیق کرده اید، احتمالاً با لیستی از غذاهایی که باید و نباید در سبد خرید خود قرار دهید، برخورد کرده اید. اما توصیه در مورد آنچه که باید و نباید در دوران بارداری بنوشید می تواند به همان اندازه پیچیده به نظر برسد. 

وقتی در نظر می گیرید که در دوران بارداری چه چیزی بنوشید و از چه چیزی اجتناب کنید، احتمالاً سوالات زیادی برای شما پیش خواهد آمد. به عنوان مثال، در دوران بارداری به غیر از آب چه چیزی می توانید بنوشید؟ آیا هنوز می توانید از قهوه صبح خود لذت ببرید؟ آیا زمان خداحافظی با نوشابه و نوشابه های انرژی زا (حداقل تا نه ماه آینده) فرا رسیده است؟

چه نوشیدنی در دوران بارداری بی خطر است؟

آب

 همه ما می دانیم که نوشیدن آب کافی در طول روز، چه باردار باشیم چه نباشیم، ضروری است. بدن ما از حدود 55 تا 65 درصد آب تشکیل شده است و آنها به تنهایی آب کافی برای حفظ این مقدار تولید نمی کنند، بنابراین ما باید مایعات کافی بنوشیم تا خود را هیدراته نگه داریم. با این حال، در مورد اینکه چه مقدار آب باید در هر روز بنوشیم، هیچ رویکرد یکسانی برای همه وجود ندارد.

مقدار آبی که ما برای نوشیدن نیاز داریم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان یک قانون کلی، زنان باردار باید هر روز 8 تا 12 فنجان آب بنوشند . این عدد احتمالاً با گذشت زمان در طول بارداری افزایش می‌یابد، فیوزا توضیح می‌دهد که وزن اضافی و انرژی دریافتی میزان آب مورد نیاز شما را افزایش می‌دهد. بنابراین مقدار آبی که در دوران بارداری باید بنوشید از سه ماهه اول تا دوم و سوم افزایش می یابد.

شاید از خود بپرسید که چرا در دوران بارداری باید اینقدر آب بنوشید؟ خوب، هیدراته ماندن بسیار مهم است زیرا آب به تشکیل مایع آمنیوتیک در اطراف جنین کمک می کند، به هضم و به گردش مواد مغذی در بدن کمک می کند و به بدن کمک می کند تا مواد زائد را دفع کند.

بدن ما همچنین سیگنال هایی را در صورت نیاز به نوشیدن آب بیشتر به ما می دهد. به عنوان مثال، تشنگی ساده یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد زمان آن رسیده است که یک لیوان آب بنوشید.

چه علائم دیگری وجود دارد که نشان می دهد ممکن است دچار کم آبی شده باشید؟ نظارت بر رنگ ادرار یک راه عالی دیگر برای بررسی این است که آیا به اندازه کافی آب می نوشید یا خیر. اگر رنگ ادرار شما روشن یا کم رنگ باشد، نشان می دهد که به خوبی هیدراته شده اید. اگر زرد تیره باشد، احتمالا تا حدودی کم آب شده اید.

شیر پاستوریزه

شیر پاستوریزه یک نوشیدنی بی خطر برای مصرف زنان باردار است و همچنین دارای فواید تغذیه ای زیادی است. به عبارت دیگر، شیر حاوی کلسیم است، ماده‌ی معدنی که می‌تواند به رشد استخوان‌ها و دندان‌های قوی و سالم کودک شما کمک کند و همچنین کمک می‌کند تا استخوان‌ها و دندان‌های شما نیز سالم و قوی بماند.

نوشیدن شیر همچنین به شما کمک می کند تا به مقدار توصیه شده روزانه کلسیم خود برسید، به زنان باردار 19 ساله و بالاتر توصیه می شود که 1000 میلی گرم کلسیم در روز داشته باشند و به افراد زیر 18 سال توصیه می شود که 1300 میلی گرم در روز کلسیم مصرف کنند. 

بهترین زمان مشخصی برای نوشیدن شیر در دوران بارداری وجود ندارد، اگرچه ممکن است آن را در هنگام خواب آرامش بخش بیابید، به خصوص اگر در حال تجربه بی خوابی بارداری هستید .

آب گازدار

یک مایع گازدار وجود دارد که نوشیدن آن در سه ماهه اول بارداری به طور بالقوه مفید است. آب گازدار ساده برای نوشیدن در دوران بارداری بی‌خطر است و برخی از افراد باردار متوجه می‌شوند که حباب‌ها می‌توانند در سه ماهه اول به رفع حالت تهوع کمک کنند. آب گازدار، آبی است که تحت فشار قرار گرفته است تا گازدار شود.


شیر نارگیل

شیر نارگیل دیگر نوشیدنی مفید برای دوران بارداری است که جلوی کم آب شدن بدن را می گیرد. در ضمن، این نوشیدنی ایزوتونیک می باشد یعنی مقدار نمک و قند موجود در آن با هم مساوی است.

بنابراین، هم انرژی بخش بوده و هم اینکه نمک از دست رفته بدن در اثر تعریق را جبران می کند.


آب لیمو

یک لیوان آب لیمو خنک می تواند عطش را برطرف کرده و بدن را پر آب کند. در ضمن، آب لیمو می تواند حال تهوع صبحگاهی زنان باردار را برطرف کند.

علاوه بر این، آب لیمو سرشار از ویتامین C می باشد؛ بنابراین، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک زیادی می کند.


آب سبزیجات

اکثر افراد از خوردن سبزیجات خام فراری هستند، اما مصرف آن ها برای سلامتی بدن بخصوص در دوران بارداری ضروری است. بنابراین، مصرف آب سبزیجات می تواند جایگزین مناسبی باشد.


چای یخ

مصرف چای یخ در گرمای تابستان و همچنین برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی بسیار مفید می باشد. اما با توجه به اینکه زنان باردار نباید زیاد کافئین مصرف کنند، باید در مصرف چای یخ محدودیت قائل شوند.

در دوران بارداری چه نوشیدنی هایی را باید در حد اعتدال مصرف کرد؟

آب معدنی

منطقی است که آب معدنی بهترین گزینه برای نوشیدن در دوران بارداری به نظر برسد، اما در کمال تعجب ممکن است اینطور نباشد؛ آب معدنی به طور کلی بی خطر است، اما نباید منبع اصلی آب روزانه شما باشد. برخی از آب‌های معدنی می‌توانند سرشار از سدیم باشند که مصرف بیش از حد آنها می‌تواند منجر به تورم شود و بر فشار خون شما تأثیر بگذارد. 

آب تونیک

آب تونیک یکی دیگر از موارد غافلگیر کننده است که ممکن است بخواهید در دوران بارداری در مورد نوشیدن آن تجدید نظر کنید. این به خاطر این واقعیت است که حاوی کینین است، ماده‌ای که طعم تلخ منحصر به فردی را به آن می‌دهد. 

در حالی که هیچ توصیه رسمی در مورد ایمنی کینین در آب تونیک در بارداری وجود ندارد،" گزارش هایی از "علائم ترک" در نوزادانی وجود دارد که مادران آنها  مقادیر زیادی آب تونیک در دوران بارداری مصرف کرده اند (بیش از یک لیتر در روز) . علائم ترک شامل لرزش های عصبی بود که 24 ساعت پس از تولد نوزاد مشاهده شد و کینین در ادرار نوزاد مشاهده شد. دو ماه طول کشید تا علائم به طور کامل از بین رفت.

با در نظر گرفتن این موضوع، عاقلانه است که فقط به مصرف متوسط آن ​​پایبند باشیم. اگر قبلاً در دوران بارداری آب تونیک مصرف کرده اید، جای نگرانی نیست، زیرا بعید است که به جنین شما آسیبی وارد کند.

همچنین شایان ذکر است که برخی از نوشیدنی های گازدار دیگر ممکن است حاوی کینین باشند، مانند آب های طعم دار. اگر مطمئن نیستید، برچسب یا لیست مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

نوشیدن آب از بطری های پلاستیکی

در دنیای امروز، اجتناب از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که در بسته‌بندی‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، می‌تواند مشکل باشد. این امر به ویژه در مورد آب صادق است که اغلب در بطری های پلاستیکی در فروشگاه های سراسر جهان فروخته می شود. اما در مورد نوشیدنی های بی خطر برای زنان باردار، آیا باید نگران نوشیدن آب از یک بطری پلاستیکی باشید؟

بیسفنول-A یا BPA یک ماده شیمیایی صنعتی است که در بسیاری از ظروف پلاستیکی مواد غذایی مانند بطری های آب یافت می شود. بسیاری از مردم در مورد قرار گرفتن در معرض BPA خود نگران هستند زیرا این نگرانی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی در طول بارداری می تواند با سقط جنین، نقص های مادرزادی، وزن کم هنگام تولد و مشکلات سلامتی دوران کودکی همراه باشد.

 این اطلاعات می تواند کمی گیج کننده باشد؛ اگر از بطری‌های پلاستیکی آب می‌نوشیدید، نترسید. همه بطری های پلاستیکی در وهله اول حاوی BPA نیستند. با این حال این ایده خوبی است که سعی کنید در دوران بارداری، با انتخاب بطری‌های شیشه‌ای به جای بطری‌های پلاستیکی، قرار گرفتن در معرض آن مواد شیمیایی را محدود کنید.

آبمیوه و اسموتی

هنگامی که در نظر می گیرید در دوران بارداری چه چیزی بنوشید، ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که نوشیدن چه نوع آبمیوه ای در دوران بارداری خوب است؟ ما می دانیم که خوردن پنج میوه و سبزی ما در روز فواید زیادی برای سلامتی دارد و توصیه می شود که زنان باردار سعی کنند روزانه 85 میلی گرم ویتامین C (یا 80 میلی گرم در روز اگر کمتر از 19 سال دارید) مصرف کنند. بنابراین نوشیدن آب‌میوه‌ها و اسموتی‌های مملو از مرکبات، مانند پرتقال، می‌تواند در دوران بارداری مفید باشد.

در حالی که آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها نوشیدنی‌های سالم برای زنان باردار محسوب می‌شوند، اما باید در حد اعتدال از آنها لذت برد. نوشیدن بیش از حد اسموتی می تواند از مقادیر توصیه شده برای کالری و یا شکر فراتر رود. بهتر است به جای آب میوه و اسموتی از میوه های کامل استفاده کنید، زیرا غذاهای کامل حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای یک بارداری سالم مهم هستند.

نوشیدنی های گازدار شیرین

توصیه می شود در صورت امکان سعی کنید نوشیدنی های گازدار شیرین را در حد اعتدال بنوشید، این به این دلیل است که آنها اغلب حاوی قند، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی و سایر مواد شیمیایی هستند و ارزش غذایی ندارند.

اگر در دوران بارداری حالت تهوع دارید و نوشیدن آب زنجبیل برای شما مفید است، کاملاً خوب است، البته تا زمانی که سعی کنید آن را در مقادیر کم بنوشید. 

در حالی که قبلاً ذکر کردیم که آب گازدار برای نوشیدن در دوران بارداری بی‌خطر است، آب‌های طعم‌دار تجاری نیز می‌توانند سرشار از قند، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و مواد شیمیایی باشند. بنابراین اگر هوس آب طعم‌دار دارید، می‌توانید با افزودن لیمو، زنجبیل، خیار یا نعناع آب طعم‌دار را ایجاد کنید؛ اما برای اینکه این نوشیدنی را به یک نوشیدنی سالم در دوران بارداری تبدیل کنید، همانطور که در بالا توضیح داده شد، به شما توصیه می شود که فقط در حد اعتدال از گیاهان  طبیعی استفاده کنید.

در دوران بارداری چه نوشیدنی هایی را باید محدود کرد؟

قهوه

ممکن است از شنیدن این موضوع متعجب شوید که، بله، می‌توانید در دوران بارداری قهوه بنوشید؛ در حالی که نیازی نیست کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند مصرف خود را در دوران بارداری به میزان متوسط ​​کاهش دهید و به کمتر از 200 میلی گرم در روز برسید. 

تصور 200 میلی گرم کافئین ممکن است دشوار باشد، بنابراین 200 میلی گرم کافئین دقیقاً چگونه به نظر می رسد؟ علاوه بر قهوه، کافئین را می توان در نوشیدنی هایی مانند چای، نوشابه، شکلات داغ و حتی قهوه بدون کافئین و همچنین غذاهایی مانند شکلات یافت، که اگر هوس بارداری دارید باید این موضوع را به خاطر داشته باشید.

 با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید از تخمین های زیر از کلینیک کلیولند و NHS به عنوان راهنمای تقریبی در مورد نوشیدنی و خوردن کافئین در دوران بارداری استفاده کنید، اگرچه شایان ذکر است که این مقادیر بسته به مواد تشکیل دهنده و نحوه آنها متفاوت است:

  • 1 فنجان قهوه فوری: 100 میلی گرم
  • 1 فنجان قهوه فیلتر: 140 میلی گرم
  • 1 فنجان قهوه بدون کافئین: 12 میلی گرم
  • 1 فنجان چای (شامل چای سبز): 75 میلی گرم
  • 1 قوطی کولا: 40 میلی گرم 
  • 1 قوطی نوشیدنی انرژی زا (250 میلی لیتر): 80 میلی گرم
  • 1 تخته شکلات تلخ ساده (50 گرم): کمتر از 25 میلی گرم
  • 1 تخته شکلات شیری ساده (50 گرم): کمتر از 10 میلی گرم

چای و چای گیاهی

با پیروی از توصیه های بالا در مورد میزان کافئینی که مصرف آن برای زنان باردار بی خطر است، می توانید روزانه حدود دو و نیم فنجان چای از جمله چای سبز در دوران بارداری خود میل کنید. 

سایر دمنوش‌های گیاهی نیز نوشیدنی‌های بی‌خطری برای زنان باردار هستند، البته تا زمانی که نوشیدن آن را در حد اعتدال انجام دهید. پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار بیش از چهار فنجان چای گیاهی در روز ننوشند.

یک مطالعه که داده‌های مربوط به نوشیدن دمنوش‌ها و دمنوش‌های گیاهی را در دوران بارداری تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که نوشیدن مقدار زیادی از گیاهان، مانند برگ تمشک، بابونه، رازیانه، نعناع و زنجبیل، می‌تواند برای مادر و نوزاد ناامن باشد.

در دوران بارداری از چه نوشیدنی هایی باید اجتناب کرد؟

شیری که پاستوریزه نیست

ما می دانیم که شیر به طور کلی یک نوشیدنی سالم برای زنان باردار است، اما شیری که تحت حرارت قرار نگرفته است چطور؟ فراموش نکنید که از نوشیدن شیر خام در دوران بارداری باید اجتناب کرد . شیر خام حاوی تعدادی باکتری مضر است که می‌تواند منجر به عفونت و عواقب جدی برای سلامتی کودک شما شود. یکی از باکتری های بالقوه شیر خام لیستریا است که می تواند باعث سقط جنین، بیماری یا حتی مرگ شود. 

شیر گاوی که در فروشگاه ها به فروش می رسد عموماً پاستوریزه است، اما هنوز هم می توانید شیر غیرپاستوریزه را برای فروش از برخی مزارع و بازارهای کشاورزان پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید، برچسب باید به شما بگوید که چه نوع شیری را خریداری می کنید.

الکل

اگر بشنویم که الکل نوشیدنی سالمی برای زنان باردار نیست و باید در دوران بارداری از مصرف آن پرهیز کرد، تعجبی نخواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند آسیب‌های طولانی‌مدتی برای جنین به همراه داشته باشد و مصرف زیاد الکل منجر به افزایش خطر آسیب می‌شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف الکل در دوران بارداری و در حین تلاش برای باردار شدن اجتناب کنید.

کومبوجا

ممکن است از شنیدن این که کامبوچا نیز به عنوان یک نوشیدنی بی خطر برای دوران بارداری توصیه نمی شود، تعجب کنید؛ این عمدتا به دلیل محتوای الکل آن است. همچنین، کومبوجا اغلب پاستوریزه نمی شود و ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که در دوران بارداری مضر هستند.

 کفیر پاستوریزه یا ماست با کشت های زنده جایگزین های عالی برای کومبوچا در دوران بارداری هستند، اگر می خواهید برای حمایت از سلامت روده ی خود، غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha